چگونه چین و ترکیه جایگزین ایران در عراق شدند؟

فرارو- بر اساس اطلاعات موجود در سه ماهه اول سال، صادرات ایران به عراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 6.36 درصد و از نظر ارزشی 6.36 درصد کاهش داشته است. تحلیل این آمار نشان می دهد که ارزش صادرات ایران به عراق از 2/81 میلیارد دلار به 2/39 میلیارد دلار کاهش یافته است. در مقابل، در این مدت ارزش صادرات کالاهای ترکیه به عراق از 09/3 میلیارد دلار به 73/3 میلیارد دلار افزایش یافت. این آمار نشان می دهد ارزش صادرات ترکیه به عراق 21 درصد افزایش یافته در حالی که ارزش صادرات ایران به این کشور 15 درصد کاهش داشته است.

چگونه چین و ترکیه جایگزین ایران در عراق شدند؟4 دلیل، دلیل اصلی کاهش صادرات به عراق
سید حمید حسین عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سال بیش از 30 درصد صادرات ایران به عراق کاهش یافته است، گفت: در این مدت بیش از 2.4 میلیارد دلار کالا به عراق صادر شده که این رقم 600 میلیون دلار به ازای هر کشور است. دلار صادر شده است در حالی که این میزان در سال گذشته 750 میلیون دلار در ماه بوده است، در این شرایط شاهد کاهش 150 میلیون دلاری صادرات ماهانه ایران به عراق هستیم.

وی افزود: در حالی که چین ماهانه 1.1 میلیارد دلار و ترکیه نیز 800 میلیون دلار به عراق صادر می کنند، در ابتدای سال انتظار می رفت میزان صادرات به همسایه غربی افزایش یابد، اما متاسفانه مشکلاتی که وجود داشت این بود. محقق نشده است و 4 عامل مهم را می توان در این زمینه دخیل دانست. اولین با توجه به شرایطی که در داخل وجود داشت، صادرات فرآورده های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل به عراق کاهش یافت، زیرا مصرف این فرآورده ها در داخل افزایش یافت.

حسيني گفت: در وهله دومین همچنین شکافی که بین نرخ ارز در بازار آزاد و ارز اسمی ایجاد شد، صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرد و سیاست های بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرد. باید 40 درصد ارز خود را می خریدند.واردات و 60 درصد دیگر به صورت اسکناس در سامانه ارائه می شود یا وارد سامانه نمی شوند یا به صورت توافقی با واردکننده معامله می کنند. صورت

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق استدلال سام وی در ادامه کاهش میزان صادرات به عراق را برشمرد و افزود: با توجه به درگیری های سیاسی عراق که پیرامون انتخابات این کشور رخ داد و درگیری هایی که بین گروه ها و جریان های مختلف سیاسی این کشور رخ داد. علیه ایران که صادرکننده این موضوع است مواضعی اتخاذ شد، ایران هم مراقب است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل موقتی بودن دولت فعلی عراق، تمامی پروژه های عمرانی در این کشور متوقف شده و صادرات مصالح ساختمانی از جمله سیمان، میلگرد ، آهن و غیره به عراق عمده صادرات ایران است. سویی در این است، با تعلیم دراک استراد که در سمت راست بر آن کاہ۔۔ کرد، در واقع بازار را به رقبا از جمله چین و ترکیه ارائه کردند.

حسینی بیان کرد: دلیل چهار همچنین در مورد محصولات غذایی و کشاورزی، ایران گاهی به دلیل نیاز به این محصولات محدودیت صادراتی را اعمال می کند، از طرفی عراق نیز گاهی محدودیت واردات محصولات کشاورزی ایران را اعمال می کند که باعث کاهش حجم صادرات می شود. از سوی دیگر حذف ارز 4200 تومانی در صنایع غذایی که نوعی یارانه بود در محصولاتی مانند شیر، شکلات و ماکارونی که به عراق صادر می شود، باعث افزایش قیمت تمام شده تولید و ساخت کالای ایرانی شد. گرانتر است که باعث کاهش سطح صادرات شده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین خاطرنشان کرد: علیرغم شعارهای دولت مبنی بر افزایش سطح صادرات و توجه به روابط اقتصادی با همسایگان، دیپلماسی فعال در زمینه همکاری با عراق توسط دولت انجام نشده است: یک سال از روی کار آمدن دولت می گذرد، در عمل هیچ کار قابل توجهی در منطقه عراق انجام نشده است و شاهد موافقت دولت برای افزایش سطح صادرات نبوده ایم. در بازار عراق به ویژه در چند ماه اخیر و همین امر باعث از دست رفتن فرصت صادرات برای شرکت های ایرانی در بازار عراق شده است.

حسینی تصریح کرد: دولت عراق برای افزایش درآمدهای نفتی این کشور و بهبود وضعیت معیشتی مردم این کشور نرخ واردات خود را افزایش داده است اما متاسفانه در این شرایط حجم صادرات ایران به این کشور افزایش یافته است. با کاهش مواجه شده است، علاوه بر کاهش خود، به دلیل انفعال دولت، اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز به طور کامل غیرفعال است، در حالی که انتخابات هیئت مدیره باید برگزار شود، به دلیل مشکلات موجود اتاق ایران و شورای عالی نظارت بر اتاق های بازرگانی، اقداماتی برای برگزاری انتخابات و فعال سازی اتاق ایران و عراق نمی دهند.

وی گفت: در صورت اعزام هیئت های تجاری، برگزاری همایش های تجاری و ارائه فرصت های تجاری، شرکت های تازه مسلمان وارد و با عراق همکاری خواهند کرد، بنابراین زمانی که صحنه فعال باشد، شرکت ها و تجار نیز فعال خواهند شد، البته در حال حاضر شرکت های قدیمی به دلایل مختلف کنار کشیده اند اما از سوی دیگر شرکت های جدید وارد بازار تجارت و صادرات با عراق نشده اند و چنین فضایی البته نتیجه کاهش میزان صادرات کالا به عراق است. حتی در شرایطی که در این مدت نرخ واردات این کشور نسبت به گذشته افزایش یافته است.

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما