رمزکشایی از سکنان شرمان برجام برجام

مذاکرات 18 ماهه دو دولت ایران حسن روحانی و ابراهیم رئیسی هنوز به نتیجه نرسیده است و این روزها در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا این گمانه زنی وجود دارد که آیا مذاکرات پیش از این نیز ادامه خواهد داشت یا خیر. آنها ترجیح می دهند آن را به بعد از انتخابات موکول کنند. در این میان، یکی از آثار و پیامدهای طولانی مدت مذاکرات با ایران، فعال شدن صداهای مخالف در داخل دولت آمریکاست.

به گزارش دنیای اقتصاد، تا زمانی که خانم وندی شرمن که یکی از مذاکره کنندگان واقعی در دوران دولت باراک اوباما و در دسترس بودن توافق بود، اکنون در زمره منتقدان سیاست های رابرت مالی و آنتونی بلینکن قرار دارد. در مارس 2019، شرمن در جلسه تایید کمیته روابط خارجی سنا گفت که شرایط منطقه ژئوپلیتیکی در سال 2021 نسبت به سال 2016 تغییر کرده است و به توافقی قوی تر از توافق هسته ای با ایران نیاز است. به دلیل همین دیدگاه، شرمن آنتونی بلینکن را از پرونده هسته ای ایران دور نگه داشت و برده مالی را به پرونده نزدیک کرد.

اکنون پس از مدتی، وندی شرمن بار دیگر در مورد برجام موضع گرفته است. دستیار وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه با بیان اینکه بایدن، رئیس جمهور بایدن همچنان به دنبال راه حلی برای بازگرداندن توافق هسته ای است، گفت: مذاکرات در وین در حال حاضر به بن بست رسیده است. وندی شرمن در میزگردی به میزبانی روزنامه واشنگتن پست ادامه داد: در آخرین دور مذاکرات، ایران پاسخ نسبتاً سختی به ما داد که برای ما غیرقابل قبول بود. وی در ادامه مدعی شد: رئیس جمهور باید به مسیر خود ادامه دهد و به دنبال فرصت هایی برای احیای توافق هسته ای 2015 باشد. با این حال، واشنگتن در حال آماده شدن برای هر گونه تغییری است، خواه این توافق قابل بازگرداندن باشد یا خیر.

اختلافات در دولت در رابطه با توافق هسته ای نسبت به گذشته برجسته تر شده است و برخلاف اظهارات پرایس و تلاش های رابرت مالی مبنی بر اینکه هنوز فرصتی برای احیای برجام وجود دارد، شرمن موضع بسیار قاطعی را اتخاذ کرده است که مذاکرات به آن رسیده است. به بن بست رسیده و تاکید کرد که پاسخ های ایران، آمریکا را کاملا از توافق دور کرده است.

وندی شرمن دومین وزیر خارجه پس از آنتونی بلینکن است. حتی زمانی که شما در مجلس سنا به این افراد رای دادید، منتظر بودند که او با تیم مسئول مذاکره کند. اما با توجه به رویکرد شرمن به برجام، وی به عنوان رئیس تیم مذاکره کننده انتخاب نشد و فرصتی برای ایران تلقی شد. حتی یکی از مذاکره کنندگان ایرانی گفت که مذاکره با شرمن سخت است. در واقع در تهران، در ابتدای روی کار آمدن دولت، نظارت هایی بر انتخاب شرمن که مسئول مذاکرات نیز بود، وجود داشت. اما جو بایدن برخلاف انتظار سناتورها، رب مالی را به عنوان رئیس پرونده ایران در آمریکا انتخاب کرد و او نیز به عنوان رئیس تیم هسته ای معرفی شد که خبر بسیار خوشحال کننده ای برای ایران بود.

چون رب مالی مدیر ایران در گروه بحران بین المللی بود و در رابطه با مذاکرات با حماس و گروه های مقاومت رویکردهایی داشت و حتی او را معمار معامله می نامیدند. او حتی باید به فکر معرفی مالی به عنوان یکی از دستیاران وزارت امور خارجه بود، اما مراقب بود که به مالی رای ندهد. اما داستان تفاوت ها به اینجا ختم نمی شود. زمانی که 18 ماه مذاکره به پایان رسید و به نقطه مطلوب نرسید، صدای سایر مخالفان و منتقدان بلینکن و رویکرد مالی نیز بلند شد. بلینکن در دست احزاب دموکراتیک بود، اما موضع خود را در مورد ایران تغییر داد و گفت باید به توافق برگردیم. او در سال 2003 به عنوان مشاور بایدن نقش موثر و مستقیمی در رای مثبت رئیس او به لایحه حمله به عراق داشت. بلینکن این حمله را به عنوان حمله به دموکراسی فرموله کرد. وی در سال 2014 نیز از حامیان حمله واقعی عربستان به یمن و پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا در این جنگ بود. شاید به همین دلیل لقب دیپلمات به او داده شد. دیپلماسی دیپلماتیک سخت تر از ایران است.

این اختلافات ابعاد دیگری نیز دارد و شاهد بودیم که ریچارد نفیو، دستیار نماینده آمریکا در امور ایران و آرین طباطبایی، مشاور ارشد دفتر کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه آمریکا که با وندی شرمن در مورد برجام به توافق رسیدند، برجام را ترک کردند. تیم هسته ای در اکتبر 2022. «لورا روزن» خبرنگار آمریکایی سایت دیپلماتیک در سال 1400 به نقل از برخی منابع گزارش داد که خروج دو نفر از تیم مذاکره کننده آمریکایی در مذاکرات هسته ای ایران نتیجه اختلافات سیاسی است که برای برخی وجود داشته است. زمان بین اعضای تیم آمریکا

سایر مخالفانی که در این زمینه وجود دارند. به عنوان مثال، خانم اپریل هاینز، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا که به شدت با رویکرد بلینکن و مالی مخالف است و زمانی که در آستانه انتخاب شدن به این سمت بود، در مورد مذاکرات هسته ای گفت که هنوز تا بازگشت فاصله داریم. به برجام جک سالیوان با بلینکن و راب نیز اختلاف مالی دارد. در واقع آنتونی بلینکن و جک سالیوان را می توان دو محور متفاوت در کل دولت آمریکا دانست که تاکتیک های خنثی را برای مقابله با ایران در نظر می گیرند. جک سالیوان که به عنوان نماینده گروهی در دولت معتقد به اتخاذ سیاست‌های سخت‌تر علیه ایران تعریف می‌شود، برخلاف آنتونی بلینکنی که رویکرد معتدل‌تری را ترجیح می‌دهد حضور دارد. البته این اختلاف نظر چیز جدیدی نیست و باید از ابتدا ورود دولت رصد می شد و حتی در ابتدا به دلیل تاخیر در بازگشت آمریکا، مذاکرات نیز به نتیجه رسید.

شرمن، سالیوان و هاینز بخشی از حزب دمکرات در ارتباط با ایران و برجام محسوب می شوند. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا شرمن در این برهه از زمان چنین نظری در مورد معامله داشته است؟ در پاسخ به آن می توانم به دو نکته اشاره کنم. دلیل اول اختلاف او با تیم هسته ای آمریکا و دلیل دوم به شکست رویکرد 18 ماهه بلینکن مالی در رابطه با برجام است. حتی در همین رابطه، این روزها در کنگره آمریکا، مخالفان توافق با صدای بلند مخالفت خود را اعلام می کنند. همچنین بیش از 50 نماینده آمریکا در طوماری دو حزبی هوشیاری خود را در رابطه با هرگونه توافق با ایران اعلام کردند.

این 50 قانونگذار آمریکایی در نامه خود درخواست کرده اند که همه توافقات جانبی در اختیار کنگره گذاشته شود و دولت قبل از ورود به توافق با نهاد قانونگذاری مشورت کند. پیش از این 30 نماینده دموکرات آمریکا با امضای نامه ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ضمن ابراز نگرانی از احتمال بازگشت دولت به توافق هسته ای، با هرگونه لغو یا کاهش تحریم های اعمال شده علیه ایران مخالفت کردند. بنابراین از مواضع و اظهارات دولت می توان به مخالفان ایران و توافق آینده نگریست; نظر اول خواهان احیای هر چه سریعتر برجام است، اما نظر دوم معتقد است که شرایط منطقه ژئوپلیتیک و ترتیبات امنیتی و سیاسی نسبت به سال 2015 کاملاً تغییر کرده است و بازگشت به برجام نیازهای لازم را برآورده نخواهد کرد. نظر شرمن در این دسته است

در نهایت با وجود این فشارها و تشدید اختلافات، دولت بایدن و تیم هسته مرکزی رب مالی به دنبال احیای توافق و ادامه این مسیر هستند و احتمالاً تلاش خواهند کرد تا پیش از این با توافق به توافق برسند. انتخابات میان دوره ای کنگره در نوامبر. حتی اگر تا آن زمان توافق حاصل نشود، پس از انتخابات میان دوره ای، احتمالا مذاکرات دوباره آغاز خواهد شد.

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما