مالی: «سال بحرانی» در بازگشت کشور به نظم قانون اساسی آغاز می شود

این فرستاده در حال سخنرانی برای سفرا بود که او آن را “محلی منحصر به فرد” در تلاش برای ترویج صلح و امنیت پایدار در این کشور غرب آفریقا خواند.

او گفت: «مالی سال حساسی را از نظر بازگشت به نظم قانون اساسی آغاز می کند.

کار در حال انجام

آقای. وان ریاست هیئت سازمان ملل متحد در مالی را بر عهده دارد که با نام اختصاری فرانسوی MINUSMA شناخته می شود، که تقریباً یک دهه پیش به دنبال ناامنی در شمال و یک کودتای نظامی تأسیس شد.

او گفت در حالی که در آن زمان کارهای زیادی انجام شده است، “اهداف تعیین شده توسط شورا هنوز به طور کامل محقق نشده است و زمینه شاهد تغییرات قابل توجهی بوده است.”

وی با اشاره به بررسی داخلی MINUSMA که راه اندازی شده است، افزود: «از آنجایی که شورا توصیه دبیرکل را بررسی می کند، باید در نظر داشت که ثبات مالی نه تنها برای خود کشور بلکه برای کل منطقه حیاتی است». سال گذشته

وضعیت امنیتی “پیچیده”

آقای. وان آخرین بار در ماه اکتبر به شورا گزارش داد و از پیشرفت در بازگرداندن حاکمیت غیرنظامی در مالی پس از کودتای نظامی اوت 2020، ناامنی مداوم و افزایش نیازهای بشردوستانه گزارش داد.

از آن زمان، وضعیت امنیتی به ویژه در مرکز کشور و در منطقه سه مرزی با بورکینافاسو و نیجر “پیچیده” باقی مانده است.

به دلیل فعالیت گروه های افراطی، آوارگی داخلی همچنان بالاست. در ماه دسامبر، این رقم به حدود 412000 نفر رسید.

روپوش، 8.8 میلیون نفر نیاز به کمک های بشردوستانه دارد که از ابتدای سال 2022 افزایش 17 درصدی را نشان می دهد. دو میلیون کودک زیر پنج سال همچنان تحت تأثیر سوء تغذیه حاد قرار دارند.

القاسم وانه، نماینده ویژه دبیرکل و رئیس مأموریت تثبیت یکپارچه چند بعدی سازمان ملل در مالی (MINUSMA)، در نشست شورای امنیت در مورد وضعیت مالی توضیح می دهد.

القاسم وانه، نماینده ویژه دبیرکل و رئیس مأموریت تثبیت یکپارچه چند بعدی سازمان ملل در مالی (MINUSMA)، در نشست شورای امنیت در مورد وضعیت مالی توضیح می دهد.

عملیات بشردوستانه تحت تاثیر قرار گرفت

«نیروهای مسلح تلاش‌های خود را افزایش داده‌اند که در مناطق خاصی باعث کاهش تعداد حوادث امنیتی شده است. با این حال، گروه های افراطی ظرفیت انجام عملیات های پیچیده و هماهنگ را حفظ می کنند. زوال.

در همین حال، پرسنل بشردوستانه نیز زیر آتش قرار گرفته اند. سال گذشته، حدود 124 حادثه علیه آنها ثبت شد و پنج امدادگر در مناطق Kayes، Ménaka و Segou کشته شدند.

نیاز به حمایت بیشتر از عملیات های بشردوستانه نیز همچنان بالاست، زیرا یک طرح واکنش 686 میلیون دلاری کمتر از 40 درصد بودجه دارد.

موظف به حفاظت

“در سه ماهه گذشته، MINUSMA به تلاش مستمر برای محافظت از غیرنظامیان ادامه داده است. علیرغم شرایط سختی که در آن کار می‌کند و شکاف‌های ظرفیت که قابل توجه است، این کار را انجام داده است.» زوال.

با نگاهی به آینده، او گفت MINUSMA ظرفیت کمک موثرتری به بهبود امنیت را دارد.

این امر به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله به دست آوردن ابزار مورد نیاز برای محافظت بهتر از خود، جایگزینی به موقع نیروهایی که در این ماموریت خدمت می کنند، و افزایش هماهنگی با نیروهای دفاعی و امنیتی مالی.

نماینده سازمان ملل همچنین بر “نیاز اساسی مطلق” برای احترام به آزادی حرکت، مطابق با توافقنامه وضعیت نیروها تاکید کرد.

همه پرسی قانون اساسی در پیش است

وی با اشاره به روند انتقال و صلح، خاطرنشان کرد که کمتر از دو ماه دیگر، مالی یک رفراندوم قانون اساسی را برگزار خواهد کرد که اولین مورد از یک سری نظرسنجی در راستای برنامه ریزی شده برای احیای نظم قانون اساسی در مارس 2024 خواهد بود.

مقامات همچنان به نشان دادن تعهد خود به برگزاری رای گیری در زمان مقرر ادامه می دهند، همانطور که در تحولاتی مانند ایجاد یک نهاد جدید مدیریت مستقل انتخابات و پیش نویس اولیه قانون اساسی مشهود است.

با این حال، چالش‌های متعددی باقی مانده است، زیرا هیئت مدیریت انتخابات جدید ملزم به ایجاد دفاتر محلی در سراسر کشور است و روند بررسی قانون اساسی باید نهایی شود.

از تلاش های فراگیر حمایت کنید

مقامات انتقالی مالی یک سری رایزنی با احزاب سیاسی و جامعه مدنی تشکیل داده اند تا در مورد جنبه های مختلف آماده سازی همه پرسی قانون اساسی و سایر انتخابات گفتگو کنند.

او گفت: «این ابتکارات باید تشویق و حمایت شوند، زیرا شمول و اجماع برای موفقیت کلی فرآیند انتقال بسیار مهم است. زوال.

او افزود که دو جنبه دیگر نیز حیاتی است، یعنی در دسترس بودن منابع مالی و لجستیکی و “تحول وضعیت امنیتی”، در حالی که بر اهمیت حمایت سازمان ملل تاکید کرد.

توافقنامه صلح 2015

آقای. وان همچنین شورا را در مورد شتاب پیرامون توافقنامه صلح 2015 که توسط مقامات و دو ائتلاف گروه مسلح در پی بی ثباتی در شمال چندین سال پیش امضا شد، به روز کرد.

ماه‌های اخیر شاهد اختلاف نظر در مورد میزان مشارکت دولت در کمیته نظارت بر توافق بوده است و جنبش‌های امضاکننده مشارکت خود را در روند صلح به حالت تعلیق درآورده‌اند.

MINUSMA، الجزایر و سایر اعضای جامعه بین المللی در این مدت گفتگو را ترویج می کنند.

من طرفین را تشویق می کنم از هیچ تلاشی دریغ نکن برای غلبه بر مشکلات فعلی و دستیابی به پیشرفت قاطع در اجرای توافقنامه صلح.” زوال.

“انتقال در حال انجام یک فرصت منحصر به فرد برای پیشبرد توافق: فرصتی که نمی توان و نباید آن را از دست داد.»

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما