شورای امنیت می شنود که وضعیت موجود در شبه جزیره کره «هیجان آور و ناپایدار» است

خالد خیاری تنها یک روز پس از آن که کره شمالی دومین پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای Hwasong-18 (ICBM) خود را انجام داد، به شورا گزارش داد، سیستمی که به گفته او اکنون می تواند “به اکثر نقاط روی زمین برسد.”

این موشک بالقوه طولانی‌ترین پرواز موشک بالستیک پیونگ یانگ را نشان می‌دهد که حدود 74 دقیقه طول کشید و بیش از 1000 کیلومتر را طی کرد قبل از سقوط به دریا در منطقه انحصاری اقتصادی روسیه، اما در نزدیکی آب‌های ژاپن. خیاری به سفرا گفت.

گوترش خواستار تبعیت است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد چهارشنبه شب با صدور بیانیه‌ای پرتاب یک موشک بالستیک دوربرد “یکی دیگر” توسط کره شمالی که بیشتر به نام کره شمالی شناخته می‌شود را به شدت محکوم کرد.

بر اساس گزارش‌های خبری، این موشک برد لازم برای اصابت بالقوه به قاره آمریکا را داشت و این خطر را افزایش می‌دهد که پیونگ یانگ بتواند از آن برای حمله هسته‌ای دوربرد استفاده کند.

این پرتاب پس از آن انجام شد که کره شمالی تهدید کرد به تلافی جویانه علیه آنچه که حمله به قلمرو مستقل خود توسط یک هواپیمای جاسوسی ایالات متحده است، انجام می شود.

بر اساس گزارش ها، واشنگتن این اتهامات را رد کرده و گشت های نظامی خود را کاملاً مطابق با قوانین بین المللی توصیف کرده است.

در بیانیه ای که سخنگوی وی منتشر کرد، آقای … گوترش مجدداً از کره شمالی درخواست کرد تا به تعهدات بین‌المللی خود تحت تمامی قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، که این کشور را از انجام هرگونه پرتاب با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک منع می‌کند، «به طور کامل» پایبند باشد.

او همچنین از کره شمالی درخواست کرد که گفت‌وگوهای «بدون پیش‌شرط» را که منجر به صلح پایدار و خلع سلاح کامل و قابل راستی‌آزمایی شبه جزیره کره می‌شود، از سر بگیرد.

“خطر جدی”

آقای. خیاری در جلسه اضطراری روز پنجشنبه در نیویورک گفت که برای چهارمین آزمایش ICBM در سال – بعد از پنج سال گذشته – کره شمالی در صدور اطلاعیه‌های ایمنی در فضای هوایی یا دریایی برای پرتاب شکست خورد.

او گفت که این یک “خطر جدی برای حمل و نقل هوایی و حمل و نقل دریایی بین المللی است.”

وی بر تلاش کره شمالی برای پرتاب ماهواره نظامی در پایان ماه مه تاکید کرد و گفت که اگرچه هر کشوری حق انجام فعالیت های فضایی صلح آمیز را دارد، قطعنامه های شورای امنیت این کشور را از انجام هرگونه پرتاب با استفاده از فناوری موشک های بالستیک منع می کند.

این مقام ارشد گفت: مسائل کلیدی صلح و امنیت مانند وضعیت شبه جزیره کره باید زمینه ای برای همکاری باشد.

“معکوس کردن پویایی خطرناک”

او به شورا گفت که اقدامات عملی وجود دارد که می‌توان برای کاهش تنش‌ها و «معکوس کردن پویایی خطرناک» و گرایش به سمت دیپلماسی انجام داد.

من بر اهمیت ایجاد مجدد کانال های ارتباطی، به ویژه کانال های بین نهادهای نظامی و اعمال حداکثر خویشتن داری تأکید می کنم. اجتناب از تشدید ناخواسته بسیار مهم است.»

آقای. خیاری همچنین بر نگرانی مداوم سازمان ملل در مورد وضعیت انسانی در کره شمالی تاکید کرد و گفت: این سازمان همیشه آماده کمک به جمعیت آسیب پذیر این کشور است.

او از پیونگ یانگ خواست تا اکنون که کووید-19 یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی از جمله تیم مقیم سازمان ملل متحد نیست، به “ورود مجدد و چرخش جامعه بین‌المللی” اجازه دهد.

دیپلماسی نه انزوا

وی تاکید کرد: دیپلماسی – نه انزوا – تنها راه پیش رو است.

وی با تاکید بر اینکه اتحاد در اتاق “برای کاهش تنش ها و غلبه بر بن بست دیپلماتیک ضروری است” پایان داد. مسئولیت اصلی صلح و امنیت بین المللی بر عهده این شورا است.»

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما