سه عرض المزيد براقة عرض المزيد عرض المزيد

فرارو- قیمت مرغ تایید شده به زودی “احتمالا” افزایش می یابد. کلمه “احتمالا” در جمله قبل نقش مهمی دارد، زیرا اگرچه هنوز اخبار رسمی جدید اعلام نشده است، اما نشانه های تغییر وضعیت بازار را می توان احساس کرد. حداقل یک هفته است که مرغ را بیش از 60 هزار تومان در فروشگاه ها می فروشند و اماکن اصناف مدام با خبرگزاری های رسمی از ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ صحبت می کنند. حسین دماوندینژاد سرپرست امور تولیدات وزارت جهاد کشاورزی در هفته پایانی شهریور ماه سال جاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از برگزاری جلسه ای قاطع خبر داد و گفت: مقرر شد در این نشست حضور داشته باشیم. دستیار اول رئیس جمهور، موضوع “بررسی و اصلاح” قیمت مرغ تعیین می شود.

روایت اول؛ سفید

لطفا فرار کنید قیمت تایید شده و مرغ رسمی همچنان کیلویی 60 هزار تومان است. این در حالی است که فروشندگانی که در برنامه عرضه مستقیم مرغ شرکت می کنند در روزهای اخیر قیمت خود را به کیلویی 69 هزار تومان رسانده اند. هنوز دولت نسبت به افزایش قیمت مرغ واکنشی نشان نداده است اما در تصمیمی ناگهانی هر کیلو مرغ منجمد که قبلا 45 هزار تومان بود با قیمت 40 هزار تومان عرضه می شود. به نظر می رسد جهاد کشاورزی استان تهران برای مبارزه با روند افزایش قیمت مرغ دست به این اقدام زده است. در طیف گسترده جدید، مرغ منجمد حداقل هشت هزار تومان ارزانتر از قیمت هفته آخر شهریورماه و پنج هزار تومان ارزانتر از قیمت مصوب به دست مصرف کنندگان می رسد. همچنین به فروشگاه های زنجیره ای، گروه ها و سازمان های منتخب امکان همکاری با وزارت جهاد کشاورزی و شرکت امور پشتیبانی داده شده است.

بیشتر بدانید محمدعلی کمالی مشاور انجمن طیور گوشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه با توجه به افزایش شش برابری قیمت نهاده ها، عرضه نقدینگی برای تولید مرغ زنده رشد کرده است، گفت: 2.2 بار در سال گذشته. به عبارت دیگر، از آنجایی که 65 تا 70 درصد هزینه های تولید مربوط به نهاده ها است، قیمت منطقی مدرن هر کیلوگرم مرغ زنده 49 تا 52 هزار تومان و مرغ گرم 74 تا 75 هزار تومان خواهد بود.

روایت دوم؛ سیاه

قیمت مرغ را می توان از زوایای مختلف دید; به عنوان مثال به گزارش خبرگزاری ایلنا، دستمزد یک کارگر هر روز برابر با قیمت یک مرغ کامل است: در حال حاضر جوجه ای در بهترین وضعیت با قیمت هر کیلو 60 هزار تومان در بازار پیدا می شود. . برای خرید جوجه سه کیلویی باید 180 هزار تومان پرداخت شود. (قیمت های موجود حداقل 65000 تومان و کیلویی 200000 تومان) از طرفی حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال 1401 حدود 140000 تومان است. اگر به این مبلغ مزایای دستمزد مانند حق مسکن، حق فرزند و سنوات را اضافه کنیم، با فرض اینکه همه کارگران مشمول مزایا شوند، دستمزد روزانه حداکثر به 200 هزار تومان می رسد. بنابراین با پول خرید یک جوجه سه کیلویی که در بهترین حالت با احتساب قیمت رسمی 180 هزار تومان و قیمت غیررسمی آن حدود 200 هزار تومان معادل دستمزد روزانه یک کارگر است.

بیشتر بدانید این روزنامه به طور رسمی توسط منابع مرتبط با کاهش مصرف و تولید مرغ تایید شده است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، پس از انتشار یارانه ها، مصرف مرغ بین 30 تا 50 درصد کاهش یافته است. حبیب اسدالله نژاد همچنین به عنوان مدیرعامل انجمن مرغداران سراسر روسیه با بیان اینکه تولید گوشت مرغ در اسفندماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد کاهش داشته است، گفت: متاسفانه مصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. همان دوره اما به نظر می رسد در شهریورماه نزدیک به 90 میلیون قطعه مرغ تولید شود و تولید به سطح قبل بازگردد. سالانه بین 2.5 تا 2.7 میلیون تن گوشت مرغ در بازار تولید و به فروش می رسد.

سنت som; رنگ بژ

قیمت مرغ در روزهای اخیر با عبور از قیمت مصوب، دوباره شاخه ها و شانه های خود را رشد می دهد. این خبرگزاری قیمت مرغ در بازار را بین 63 تا 64 هزار تومان اعلام کرده است. البته طرف عدالت را هم رعایت کرده اند: «حتی بیشتر از این قیمت ها در برخی فروشگاه ها هم امکان فروش وجود دارد». تحقیقات بازار اعدادی مانند 68 تا 69 هزار تومان را پیشنهاد می کند. دلیل اصلی افزایش اخیر تولید مرغ در کیشور را کاهش موقت می دانند و با توجه به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی، تولید و تولید مرغ به زودی به سطح قبلی باز می گردد. تولید مرغ در کشور کاهش یافت، اما وزارت جهاد کشاورزی با خرید تخم مرغ بارور، گله های مرغ مادر را در کشور نجات داد تا بتوانند به چرخه تولید مثل برگردند. این خبرگزاری پیش بینی کرد با تغییر فصل و افزایش مصرف و رشد قیمت ها در بازار، انگیزه تولیدکنندگان افزایش یافته و در آینده نزدیک بازار دوباره به تعادل در تولید و مصرف برسد.

بیشتر بدانید حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل انجمن صنفی تولیدکنندگان گوشت مرغ در گفت وگو با خبرگزاری اسنا، گفت: دولت تصمیم داشت قیمت برخی کالاها از جمله گوشت مرغ را در ابتدا به قیمت واقعی نزدیک کند. مهرماه تا تهیه کننده متضرر نشود. امیدواریم این مهم به زودی اجرایی شود زیرا در غیر این صورت با کاهش تولید مواجه خواهیم شد. در مجموع مرغداران خواهان افزایش قیمت این محصول هستند و به همین منظور جلسه ای با حضور دستیار رئیس جمهور اول برای ساماندهی بازارچه تشکیل می شود.

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما