چرا «دلار» در ایران آرام نمی گیرد؟

فرارو-معاون بانک مرکزی سابق بانک خارجی گفت: در حال حاضر نرخ ارز یک موضوع عمده اقتصادی است، میزان فروش و واردات نفت کیشور، وضعیت خروج سرمایه از کیشور با توجه به شرایط فعلی، سطح تقاضا. برای واردات و خدمات و همچنین تخصیص ارز به مردم از طریق کارت در سطح ملی و در نهایت میزان قاچاق بستگی به شرایط سالانه دارد و مجموع این عوامل است که قیمت ارز در بازار آزاد را تعیین می کند. .

آیا باید منتظر دلار 40 و 45 هزار تومانی باشید؟سيد كمال سيد علي كارشناس اسلام عرزي در گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه رابطه دلار و تورم همواره یک رابطه دو طرفه بوده است، گفت: دلیل واقعی افزایش قیمت ارز در بازار افزایش تورم و رشد قیمت ارز است. حجم پول نقد.” بنابراین با توجه به چنین شرایطی دلیلی برای اثبات قیمت وجود ندارد. از سوی دیگر وضعیت مبهم نرخ ارز نیز دلیل پیشروی دلار است.

وی افزود: همزمان با اظهارات منابع ایرانی و غربی در سه ماه گذشته مبنی بر شکست برجام و بن بست مذاکرات و وضعیت کشور در دو ماه اخیر، قیمت ارز همچنین در بازار افزایش یافت و به نوعی نقطه شروع آن بود. زیرا قرار بود با احیای نظام، قیمت ارز را به 22 تا 23 هزار تومان کاهش دهد، اما در عین حال افزایش قیمت دلار نشانه خوبی برای فعالان اقتصادی نبود، به همین دلیل بانک مرکزی دو گزینه بیشتر نیست، یا پذیرش کاهش ارزش پول ملی یا تزریق ارز به بازار و مدیریت. بنابراین، حتی اگر قیمت ثابت باشد، هیچ عنوانی ممکن نیست.»

سیدعلی با تاکید بر اینکه طی سال های گذشته با تورم متوسط ​​40 درصدی مواجه بوده ایم، گفت: در این مدت نوعی کسری بودجه دولت و چاپ پول ایجاد شده و تورم بالایی در اقتصاد کشور حفظ شده است. طبیعتا نمی توان انتظار این را داشت قیمت ارز در مقطعی استراحت کند و با توجه به شرایط موجود و شاهد جو هیجانی هستیم، قیمت دلار از 31 هزار تومان به 36 هزار تومان افزایش می یابد.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در دهه های گذشته نیز جهش سه برابری را تجربه کرده ایم. این چهارمین بار است که دقیقاً چنین اتفاقی می افتد. به عنوان مثال در سال های 92 تا 96 قیمت دلار ثابت ماند، اما قبل از آن در سال های 90 تا 91 و حتی در سال های 71 تا 72 نیز شاهد نوسانات ارزی بودیم.

دستیار بانک مرکزی سابق آذربایجان ادامه داد: در حالی که دلار در سه سال گذشته بین 28 تا 30 هزار تومان در نوسان بود، امیدوارم قیمت در این قیمت ها باقی بماند. می توان گفت تنها عاملی که در سال های گذشته مانع از افزایش قیمت ارز شد، امضای احتمالی توافق هسته ای بود.

سیدعلی با اشاره به اینکه در دوره اخیر اقدامات نوسانی دولت برای احیای توافقنامه بسیار زیاد بوده است، خاطرنشان کرد: در این مدت شاهد بوده ایم که دولت مواضع مختلفی را به نفع احیای معاهده نشان داده است. که منجر به این موضوع شده است امروز دلار با رشد این چنینی مواجه است. اگر می خواهیم دلار تثبیت شود، ابتدا باید منتظر احیای نرخ ارز در آینده نزدیک باشیم. پس از این توافق، این انتظارات تورمی برطرف می شود و در نهایت بازگشت سرمایه جمعی به جوانان و حفظ ثبات و آرامش از اهمیت بالایی برخوردار است. تنها در این صورت است که معتقدم دلار می تواند آرام بگیرد.»

این کارشناس با اشاره به اینکه میزان جذابیت دلار افزایش قیمت قطعی دارد، تصریح کرد: در صورت تداوم شرایط فعلی، دلار نیز افزایش قیمت دارد، اما معتقدم چنین اتفاقی نمی تواند رخ دهد. به عنوان مثال در سطوح قیمتی بالای 35 هزار تومان، سایر واردات برخی کالاها مقرون به صرفه و مقرون به صرفه نیست. همانطور که در سال 90 و 91 سطح واردات 60 تا 70 میلیارد دلار در سال بود، امروز با توجه به جهش نرخ ارز، سطح واردات نسبت به یک دهه قبل به نصف کاهش یافته و حدود 35 میلیون میلیارد دلار کاهش یافته است. بنابراین هر چقدر قیمت ارز افزایش یابد، سطح واردات کاهش می یابد.»

دستیار بانک مرکزی سابق آذربایجان تصریح کرد: در حال حاضر نرخ ارز به مسائل کلان اقتصادی، میزان فروش و واردات نفت کیشور، وضعیت خروج سرمایه از کیشور با توجه به شرایط موجود، سطح تقاضای واردات و خدمات و همچنین تخصیص ارز به مردم کارت ملی و در نهایت میزان کالای قاچاق بستگی به وضعیت سالانه دارد و مجموع این عوامل است که قیمت ارز را در سال تعیین می کند. بازار آزاد

Olive Herman

سفر نینجا. زامبی نرد. متخصص فرهنگ پاپ معتاد آبجو ماون وب کارشناس مغرور غذا تنظیم کننده. دردسر ساز. خالق مشتاق

تماس با ما