حقایق سریع ژایر بولسونارو | CNN



CNN

در اینجا نگاهی به زندگی ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل می اندازیم.

تاریخ تولد: 21 مارس 1955

محل تولد: کامپیناس، برزیل

نام تولد: ژایر مسیاس بولسونارو

پدر: پرسی جرالدو بولسونارو، دندانپزشک

مادر: اولیندا بونتوری بولسونارو

ازدواج: میشل بولسونارو؛ مادر کریستینا واله (طلاق گرفته)؛ روجریا بولسونارو (طلاق گرفته)

فرزندان: با میشل بولسونارو: لورا; با آنا کریستینا واله: Jair Renan; با روجریا بولسونارو: فلاویو، کارلوس و ادواردو

تحصیلات: آکادمی نظامی آگولهاس نگراس، 1977

نظامی: ارتش، کاپیتان

دین: کاتولیک رومی

بولسونارو که یک تحریک‌کننده محافظه‌کار است، تمایل زیادی به اظهارات تحریک‌آمیز دارد. اهداف لفاظی او شامل زنان و جامعه LGBTQ است. در سال 2003، او به یک نماینده کنگره گفت که او شایسته تجاوز جنسی نیست. بولسونارو در مصاحبه ای با مجله پلی بوی در سال 2011 گفت که نمی تواند پسر همجنس گرا را دوست داشته باشد. او نسبت به گذشته برزیل به عنوان یک دیکتاتوری نظامی احساس دلتنگی کرده است.

بولسونارو هفت دوره به عنوان نماینده کنگره در مجلس نمایندگان خدمت کرد. در زمان حضور در کنگره، اولویت های او شامل حفاظت از حقوق شهروندان برای داشتن سلاح گرم، ترویج ارزش های مسیحی و سخت گیری در برابر جرم و جنایت بود. او در سال 2017 گفت: “پلیسی که نمی کشد، پلیس نیست.”

بولسونارو بارها وابستگی حزبی خود را تغییر داد و در نهایت به عنوان عضوی از حزب سوسیال لیبرال برای ریاست جمهوری مبارزه کرد.

زمانی که بولسونارو به قدرت رسید، برزیل از یک دوره طولانی ناخوشایند اقتصادی و افزایش ناامنی رنج می برد. پیش از ظهور او یک رسوایی فسادی بود که نهادهای سیاسی و مالی را تکان داد. بولسونارو در سخنرانی افتتاحیه خود قول داد که برزیل را به “کشوری قوی و در حال رشد” تبدیل کند.

1986 – بولسونارو ستون نظری برای مجله Veja می نویسد که از سیستم پرداخت ارتش برزیل انتقاد می کند. او متعاقباً به دلیل نافرمانی تنبیه می شود.

1989-1991 – عضو شورای ریودوژانیرو

1991-2018 – نماینده کنگره به نمایندگی از ریودوژانیرو در مجلس نمایندگان.

22 ژوئیه 2018 – بولسونارو اعلام کرد که برای ریاست جمهوری نامزد می شود.

15 آگوست 2018 – لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور سابق برزیل، اعلام کرد که مدارک لازم را برای ثبت نام به عنوان نامزد حزب کارگران برای رقابت با بولسونارو ارائه کرده است. لولا داسیلوا از زندان به مبارزات انتخاباتی می پردازد، جایی که در حال گذراندن محکومیت 12 ساله خود به اتهام فساد است.

1 سپتامبر 2018 – دادگاه عالی انتخابات برزیل، لولا داسیلوا را از نامزدی مجدد برای انتخابات در زمانی که در زندان است منع می کند. در نهایت، شهردار سابق سائوپائولو به نام فرناندو حداد به عنوان نامزد حزب کارگران وارد میدان شد.

6 سپتامبر 2018 – بولسونارو در جریان یک تظاهرات انتخاباتی از ناحیه شکم مورد اصابت چاقو قرار گرفت. او بیش از سه هفته را در بیمارستان برای نقاهت سپری می کند.

7 اکتبر 2018 – رای دهندگان در دور اول انتخابات رای دادند. اگرچه بولسونارو آرای بیشتری از حداد کسب می کند، اما از آستانه 50 درصد فراتر نمی رود. دور دوم برای اواخر ماه تعیین شده است.

28 اکتبر 2018 – بولسونارو در دور دوم پیروز شد. آمار نهایی بولسونارو با 55.13 درصد و حداد با 44.87 درصد نشان می دهد.

1 ژانویه 2019 – بولسونارو سوگند یاد کرد. در همان روز یک سری دستورات اجرایی صادر می کند. یک دستور به طور بالقوه می تواند بسیاری از حمایت های حقوق مدنی LGBTQ را با حذف موضوعات LGBTQ از فهرست مواردی که توسط وزارت زنان، خانواده و حقوق بشر اداره می شود، حذف کند. دستور دیگری به وزارت کشاورزی این اختیار را می دهد که زمین های بومی را تعیین کند و راه را برای توسعه کشاورزی در مناطقی که قبلاً ممنوع بود هموار کند.

15 ژانویه 2019 – یک فرمان اجرایی را امضا می کند که به طور موقت مقرراتی را حذف می کند که خرید اسلحه را فقط برای افرادی که توجیهی برای داشتن اسلحه ارائه می کنند محدود می کند. این مقررات به پلیس اختیار داد تا فروش اسلحه را تأیید یا رد کند.

28 ژانویه 2019 – مقامات می گویند که بولسونارو تحت عمل جراحی موفقیت آمیزی قرار گرفته است تا کیسه کولوستومی را که چهار ماه پیش پس از ضربه چاقو به آن تعبیه شده بود، بردارد.

28 فوریه 2019 – بولسونارو با رهبر مخالفان ونزوئلا و رئیس جمهور موقت خودخوانده، خوان گوایدو در برازیلیا دیدار کرد. در یک کنفرانس خبری مشترک، بولسونارو از برزیل برای کمک به اطمینان از برقراری مجدد دموکراسی در ونزوئلا متعهد شد.

3 مه 2019 – سخنگوی بولسونارو اعلام کرد که رئیس‌جمهور سفر خود به نیویورک را لغو کرده است، جایی که قرار بود از اتاق بازرگانی برزیل و آمریکا جایزه شخصیت سال دریافت شود. این سفر در میان واکنش‌های سیاسی لغو شد. محل اصلی میزبانی رویداد، موزه تاریخ طبیعی آمریکا، لغو شد و برخی از حامیان مالی شرکت ها کنار گذاشته شدند. بیل دی بلازیو، شهردار نیویورک، بولسونارو را “مردی خطرناک” خوانده بود.

7 مه 2019 – بولسونارو فرمان اجرایی را امضا می کند که محدودیت های کنترل اسلحه را کاهش می دهد. فرمان اجرایی واردات اسلحه را آسان‌تر می‌کند و میزان مهمات خرید سالانه یک فرد را افزایش می‌دهد.

11 ژوئیه 2019 – بولسونارو طی یک کنفرانس خبری گفت که می‌خواهد پسرش ادواردو بولسونارو به عنوان سفیر در ایالات متحده خدمت کند. او می گوید ادواردو با فرزندان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دوست است.

23 آگوست 2019 – بولسونارو طرحی را برای اعزام نیروهای ارتش برای مبارزه با آتش‌سوزی‌های جنگل‌های آمازون اعلام می‌کند.

26 آگوست 2019 – امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در اجلاس سران گروه ۷ در فرانسه، از اختصاص ۲۰ میلیون دلار بودجه اضطراری برای کمک به برزیل برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها خبر داد. بولسونارو پاسخ می‌دهد که نمی‌تواند نیات ماکرون را در پس ایده «ائتلاف» کشورهای G7 برای «نجات» آمازون بپذیرد، گویی که ما یک مستعمره یا سرزمین بی‌کسی هستیم. این اختلاف پس از آن رخ می دهد که یکی از کاربران فیس بوک در صفحه بولسونارو یک میم را در مورد تمسخر ظاهر همسر ماکرون پست می کند و رئیس جمهور به شوخی می گوید: “مرد را تحقیر نکن…هاها.”

8 سپتامبر 2019 – بولسونارو تحت عمل جراحی فتق قرار می گیرد تا عوارض ناشی از جراحی های قبلی را که پس از بهبودی از ضربه چاقو بهبود یافته بود، درمان کند.

24 دسامبر 2019 – به شبکه بند تی وی می گوید که یک شبه پس از سقوط در کاخ ریاست جمهوری در 23 دسامبر در بیمارستان بستری شده است. او می گوید که حافظه مختصری از دست داده است، اما بهبود یافته است.

19 آوریل 2020 – بولسونارو به تظاهراتی در پایتخت این کشور می‌پیوندد، جایی که معترضان خواستار پایان دادن به اقدامات قرنطینه ویروس کرونا شدند و برخی از آنها خواستار مداخله نظامی برای تعطیلی کنگره و دادگاه عالی شدند. او بعداً از مشارکت خود دفاع می کند و می گوید که خواستار اقدام نظامی علیه سایر شاخه های حکومت کشور نیست.

23 ژوئن 2020 – یک قاضی فدرال در برازیلیا به بولسونارو دستور داده است که در اماکن عمومی ماسک بزند یا جریمه شود. این تصمیم شامل همه کارمندان دولت در منطقه فدرال، جایی که پایتخت برازیلیا در آن قرار دارد، می شود.

7 ژوئیه 2020 – بولسونارو پس از ماه ها کم اهمیت جلوه دادن این ویروس اعلام کرد که آزمایش کووید-19 مثبت شده است.

16 مارس 2021 یک دادگاه برزیلی بولسونارو را به پرداخت غرامت به یک روزنامه‌نگار پس از بیان سخنانی که اعتبار او را زیر سوال برد، محکوم کرد.

27 آوریل 2021 سنای برزیل روز سه شنبه تحقیقی را درباره واکنش دولت فدرال به کووید-19 آغاز کرد.

14 جولای 2021 به گفته دبیرخانه ویژه ارتباطات اجتماعی برزیل، بولسونارو برای بررسی علت سکسکه های مداوم که منجر به دردهای شکمی می شود، در بیمارستان بستری شده است.

3 دسامبر 2021 – دادگاه عالی برزیل دستور تحقیق درباره ادعای نادرست بولسونارو مبنی بر اینکه افرادی که علیه کووید-19 واکسینه شده اند ممکن است در معرض خطر ابتلا به ایدز باشند، صادر می کند. این تحقیق در پاسخ به درخواست کمیسیون پارلمانی این کشور که در حال بررسی واکنش دولت بولسونارو به همه‌گیری است، آغاز شد.

3 ژانویه 2022 – بولسونارو با انسداد در روده‌اش در بیمارستان بستری شد، آخرین مشکل پزشکی مربوط به چاقو زدن او در سال 2018.

29 ژوئن 2022 – دادگاهی در برزیل حکم داد که بولسونارو باید 35000 ریال (تقریباً 6700 دلار) به یک روزنامه‌نگار برزیلی پس از بیان اظهاراتی با کنایه‌های جنسی درباره او در سال 2020 “خسارات اخلاقی” بپردازد.

2 اکتبر 2022 – در انتخابات ریاست جمهوری، بولسونارو با 43.2 درصد در مقابل لولا داسیلوا 48.4 درصد به پایان می رسد. هر یک از نامزدها برای انتخاب شدن در دور اول رای گیری باید از 50 درصد فراتر می رفت، بنابراین این دو در دور دوم در 30 اکتبر با یکدیگر روبرو خواهند شد.

30 اکتبر 2022 – بولسونارو پس از کسب 49.1 درصد آرا در برابر لولا داسیلوا که با 50.9 درصد برنده شد، نامزد خود را برای دور دوم از دست داد.

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما