شورای امنیت می شنود که امنیت در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو همچنان بدتر می شود

«تاکنون، آتش‌بس بین M23 و FARDC نسبتاً خوب باقی مانده است و به برخی از دستاوردهای امنیتیمارتا پوبی، دستیار دبیرکل سازمان ملل در آفریقا گفت.

او گفت: «برای مثال، آرامش نسبی در قلمرو روتسشورو به بیش از 45000 نفر از گروه بیشوشا اجازه بازگشت به خانه را داد.

با این حال، وی خاطرنشان کرد که خروج M23 از قلمرو “تکه تکه، تاکتیکی و سیاسیدر حالی که گروه مسلح همچنان کنترل بسیاری از ماسیسی و روتشورو را به همراه تردد افراد و کالاها در این مناطق در دست دارد.

علاوه بر این، «تغییر موقعیت تهاجمی آن در هفته‌های اخیر» این نگرانی را ایجاد می‌کند که خصومت‌ها در هر زمانی ممکن است از سر گرفته شوند.

خلع سلاح M23

او از تلاش‌های رهبران منطقه برای مشارکت دادن طرف‌های مربوطه در اجرای تصمیم‌های نقشه راه لواندا و روند نایروبی تحسین کرد. او بر آمادگی ماموریت سازمان ملل در جمهوری دموکراتیک کنگو، مونوسکو، برای حمایت از مقامات کنگو با “پیش از کانتون و خلع سلاح” نیروهای قدرتمند شورشی تاکید کرد.

ام‌اس. پوبی گفت که خوشحال است که هفته گذشته، مونوسکو، نیروی منطقه‌ای جامعه آفریقای شرقی و مکانیسم راستی‌آزمایی مشترک توسعه‌یافته اقدامی را انجام داده‌اند. ماموریت شناسایی به پایگاه رومانگابو، برای ارزیابی شرایط برای آغاز روند خلع سلاح و خلع سلاح M23 به طور جدی.

برای به ثمر نشستن این تلاش‌ها، خروج کامل M23 از سرزمین‌های اشغالی ضروری است. بدون قید و شرط سلاح هایش را زمین بگذارد وی افزود و به برنامه غیر نظامی، خلع سلاح، بازیابی و تثبیت جامعه بپیوندید.

وی خاطرنشان کرد که دستاوردهای امنیتی در کیوو شمالی شکننده است و تحت الشعاع وضعیت رو به وخامت در استان ایتوری است که از خلاء امنیتی ایجاد شده توسط استقرار مجدد FARDC به کیوو شمالی آسیب دیده است.

بیش از 600 نفر کشته شده اند توسط گروه های مسلح در سه ماه گذشته، که CODECO، شبه نظامیان زئیری و ADF عاملان اصلی این جنایات بودند.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد از همه گروه های مسلح خواست تا “تخاصمات را متوقف کنند” و خواستار استقرار مجدد نیروهای امنیت ملی، به ویژه در ایتوری، برای بازگرداندن اقتدار دولتی شد.

در پاسخ به ناامنی های مستمر در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، مونوسکو به انجام هر کاری که ممکن است برای انجام وظیفه خود برای حفاظت از غیرنظامیان ادامه می دهد. در بنی، بونیا، بوکاوو و گوما، کارگاه های آموزشی مورد حمایت ماموریت تنش ها را کاهش داد و ظرفیت محلی را برای پاسخگویی بهتر به چالش های امنیتی، از جمله اطلاعات نادرست، تقویت کرد. در همان زمان، مأموریت حفاظت فیزیکی مستقیم برای غیرنظامیان فراهم کرد.

تا به امروز، بین 50،000 تا 70،000 آواره توسط نیروهای MONUSCO در سایت Roe، واقع در قلمرو Djugu، ایتوری، محافظت می شوند.

مارتا آما آکیا پوبی، دستیار دبیرکل در آفریقا در بخش های سیاسی و صلح و عملیات صلح، به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد اطلاع رسانی می کند.

مارتا آما آکیا پوبی، دستیار دبیرکل در آفریقا در بخش های سیاسی و صلح و عملیات صلح، به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد اطلاع رسانی می کند.

اغلب بحران نادیده گرفته می شود

ناامنی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو ادامه داد بحران انسانی طولانی مدت که اغلب توسط جامعه بین المللی نادیده گرفته می شود، گفت خانم پوبی

تخمین زده می شود که 6.3 میلیون نفر در داخل کشور آواره شده اند و از مارس 2022، بیش از 2.8 میلیون نفر در استان های ایتوری، شمال کیوو و کیوو جنوبی به دلیل ناامنی خانه های خود را ترک کرده اند.

در حال حاضر، حدود 28 درصد از جمعیت شمال کیوو و 39 درصد از جمعیت عادی ایتوری آواره هستند.

تورم، اپیدمی ها و بلایای طبیعی از جمله سیل ماه گذشته در منطقه کاهله در کیوو جنوبی که منجر به کشته شدن بیش از 470 نفر و مفقود شدن هزاران نفر شد، این وضعیت را تشدید کرد. در عین حال، نزدیک به 26 میلیون نفر، بیش از یک چهارم جمعیت، با ناامنی غذایی در DRC مواجه هستند.

این مقام ارشد آفریقایی نگرانی خاصی در مورد افزایش تعداد زنان و دخترانی که در حال تبدیل شدن هستند ابراز کرد قربانیان خشونت مبتنی بر جنسیت و استثمار جنسی. خشونت مبتنی بر جنسیت در سراسر کشور 2.3 درصد افزایش یافته است 73 درصد فقط در استان کیوو شمالی، نسبت به مدت مشابه سال قبل.

او گفت که پاسخ بشردوستانه بسیار کمتر از سطح بی‌سابقه نیاز است، و از شروع یک واکنش گسترده سیستمی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو برای یک دوره اولیه سه ماهه استقبال کرد.

جیب های بی ثباتی

علاوه بر چالش های امنیتی و انسانی در شرق، ضایعات بی ثباتی در غرب و جنوب دوباره ظاهر شده است کشور خشونت در استان های Mai-Ndombe، Kwilu و Kwango ادامه یافت و به Maluku در استان Kinshasa گسترش یافت. پوبی گفت. تنش و خشونت نیز در کیندو، توپو و کاتانگا گزارش شده است.

او از مقامات خواست تا عاملان را مورد بازخواست قرار دهند و برای تقویت انسجام اجتماعی به منظور حفظ ثبات در این مناطق گام بردارند.

سخنان نفرت انگیز ادامه دارد

او گفت که به‌ویژه از «محدودیت فضای مدنی و افزایش سخنان نفرت‌انگیز» نگران است و از گزارش‌ها درباره افزایش خشونت علیه رهبران و فعالان سیاسی زن ابراز نگرانی کرد.

در مورد خروج برنامه ریزی شده او در مأموریت صلحبانی مونوسکو گفت که لازم است “در مسیر باقی بماند انتقال منظم، تدریجی و مسئولانه“.

“خروج مونوسکو برنامه ریزی شده است و اقدامات اولیه در حال انجام است در چندین منطقه با این حال، عقب نشینی MONUSCO نباید حفاظت از غیرنظامیان را به خطر بیندازد. ما باید از ایجاد خلاء امنیتی اجتناب کنیم.»

او تاکید کرد: «یک انتقال منظم و مسئولانه به توانایی نیروهای امنیت ملی برای استقرار و واکنش مؤثر در هر جایی که وضعیت امنیتی ایجاب کند بستگی دارد.

Kelvin Ashley

حل کننده مشکل متعصب سفر مادام العمر. بت نوجوان آینده. علاقه مندان به اینترنت آماتور.

تماس با ما