سریلانکا و صندوق بین المللی پول به توافقی بر سر بسته نجات 2.9 میلیارد دلاری دست یافتند

سریلانکا به یک توافق اولیه برای بسته نجات مالی حدود 2.9 میلیارد دلاری با صندوق بین‌المللی پول دست یافت که نقطه عطفی برای خروج از بدترین بحران اقتصادی در دهه‌های اخیر است.

این وام، که طی چهار سال پرداخت می‌شود، منوط به این است که مقامات سریلانکا اقداماتی را با هدف قرار دادن کشور در بستر مالی پایدارتر انجام دهند و طلبکاران کشور تضمین دهند که در بازسازی بدهی همکاری خواهند کرد.

پیتر بروئر، رئیس مأموریت ارشد صندوق بین‌المللی پول در سریلانکا، پنجشنبه گفت: «هدف این برنامه اقتصادی با حمایت صندوق بازگرداندن ثبات اقتصاد کلان و پایداری بدهی و در عین حال محافظت از آسیب‌پذیرها و افزایش اصلاحات ساختاری است».

سریلانکا پس از کاهش ذخایر خارجی آن به حدی که دیگر قادر به پرداخت هزینه واردات ضروری از جمله سوخت، گاز پخت و پز و دارو نبود، تحت تاثیر ناآرامی های اقتصادی و سیاسی قرار گرفته است. این کشور پس از تعلیق بازپرداخت بدهی های خارجی خود در آوریل، برای کمک مالی به صندوق بین المللی پول مراجعه کرد.

خطوط طولانی گاز، کمبود مواد غذایی و تورم سرسام آور: در بحبوحه جنگ در اوکراین و مسدود شدن زنجیره تامین، زندگی برای مردم سراسر جهان دشوارتر می شود. کشور جزیره ای سریلانکا نشان می دهد که چگونه رویدادهای جهانی می توانند بحران اقتصادی را عمیق تر کنند. عکس: Pradeep Dambarage/Zuma Press

تورم دو رقمی، قطعی برق طولانی مدت و صف های چند ساعته برای سوخت و سایر اقلام ضروری باعث تظاهرات سراسری شد که در ژوئیه با یورش معترضان به کاخ ریاست جمهوری پایتخت و دیگر ساختمان های دولتی به اوج خود رسید. این امر باعث شد که گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور سابق، از کشور فرار کند و استعفا دهد و آشفتگی سیاسی متعاقب آن، پیشرفت مذاکرات صندوق بین المللی پول را به تاخیر انداخت.

توافق روز پنجشنبه در حالی اعلام شد که یک هیئت صندوق بین المللی پول به سفر یک هفته ای خود به کلمبو پایان دادند، جایی که آنها تغییرات اقتصادی و مالی لازم را با مقامات دولتی مورد بحث قرار دادند. هر گونه بازپرداخت وجوه ممکن است هنوز هفته ها یا ماه ها باقی بماند و نیاز به تایید هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول داشته باشد که باید متقاعد شود که سریلانکا پیشرفت کافی در مذاکرات با طلبکاران خود از جمله چین، ژاپن و هند داشته است.

آقای. برویر گفت مذاکرات بین سریلانکا و برخی از طلبکاران آن در حال انجام است و او نمی داند که مذاکرات چقدر طول خواهد کشید. او گفت که هیئت مدیره صندوق بین المللی پول به تضمین هایی نیاز دارد که طلبکاران سریلانکا مایل به کاهش بدهی هستند.

رئیس جمهور رانیل ویکرمسینگه روز سه شنبه از تدابیری در بودجه موقت با هدف مهار تورم و کنترل امور مالی آن پرده برداری کرد. دولت مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات خود را از 12 درصد به 15 درصد افزایش داد. وی گفت که مالیات های جدید در بودجه سال آینده در نظر گرفته خواهد شد.

دولت به دنبال افزایش درآمدهای خود به 15 درصد از تولید ناخالص داخلی خود تا سال 2025 است که در حال حاضر 8 درصد است. در میان مدت، سریلانکا قصد دارد نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی خود را به کمتر از 100 درصد در مقایسه با 120 درصد در حال حاضر، کاهش دهد و تورم را به سطح متوسط ​​تک رقمی برساند. ویکرمسینگه گفت.

وی افزود: ضروری است که از این فرصت برای اصلاح اشتباهات گذشته و اجرای سیاست های بلندمدتی استفاده کنیم که اقتصاد را تثبیت کرده و ما را از چالش هایی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم خارج کند. Wickremesinghe در سخنرانی بودجه خود گفت.

اقتصاددانان توافق صندوق بین المللی پول را به عنوان گامی حیاتی در جهت ایجاد ثبات در سریلانکا و بیرون کشیدن اقتصاد آن از مارپیچ مالی ستایش کردند. مذاکرات جدی در مورد تجدید ساختار بدهی را آغاز می کند و به سریلانکا اهداف تعریف شده برای پایداری بدهی های آینده خود می دهد. با این حال، طلبکاران دوجانبه – به ویژه چین – می توانند با مقاومت در برابر تعهدات قوی برای کاهش بدهی، کل معامله را به تاخیر بیندازند.

Anushka Wijesinha، اقتصاددان در مرکز یک آینده هوشمند، یک اندیشکده مستقر در کلمبو، می گوید: «در نهایت، این در مورد چین است. “چین بزرگترین است. بدهی چین مبهم ترین، پیچیده ترین است.»

آقای. برویر روز پنجشنبه با بیان اینکه صندوق بین المللی پول مستقیماً در مذاکرات بین سریلانکا و طلبکاران آن دخالتی ندارد، از یک سوال در مورد چین چشم پوشی کرد. با این حال، او اذعان کرد که بحث ها پیچیده است زیرا برخی از طلبکاران کشور بخشی از باشگاه پاریس نیستند، انجمنی غیررسمی از 22 کشور که صدها تجدید ساختار بدهی را در بیش از شش دهه هماهنگ کرده است. چین عضو آن نیست، تا حدی به این دلیل که تا اواسط دهه 2000 یک کشور طلبکار عمده نبود.

آقای سریلانکا در وضعیت خاصی قرار دارد، به این معنا که بخش عمده ای از بدهی رسمی آن خارج از طلبکاران باشگاه پاریس است. برویر گفت. در نتیجه، باید در مورد چگونگی مقابله با آن فکر کرد.»

بنویسید شان لی در [email protected] و فیلیپ ون در [email protected]

حق چاپ ©2022 Dow Jones & Company, Inc. تمامی حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما