هائیتی: بحران سوخت در بحبوحه شیوع وبا باعث ایجاد کریدور بشردوستانه شده است

ترمینال Varreux، واقع در پایتخت، پورتو پرنس، نقطه اصلی ورود سوخت در کشور است، اما باندها از اواسط سپتامبر ورودی را مسدود کرده اند.

اولریکا ریچاردسون، معاون نماینده ویژه سازمان ملل در کشور و هماهنگ کننده امور بشردوستانه و مقیم، گفت که این وضعیت منجر به کمبود سوخت شده است که بسیاری از بیمارستان ها و مراکز بهداشتی را مجبور به تعطیلی کرده و توزیع آب را تحت تاثیر قرار داده است.

موارد بیشتر ترسید

ما خواستار ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای انتقال سوخت به شهر و سایر نقاط کشور شده ایم تا بتوانیم از پاسخگویی خود اطمینان حاصل کنیم. بدون سوخت، آب تمیزی وجود ندارد. بدون آب پاک، موارد بیشتری وجود خواهد داشت و مهار این شیوع بسیار دشوار خواهد بود.”

از زمانی که مقامات هائیتی دو مورد مثبت وبا را در روز یکشنبه تایید کردند، 11 مورد، 7 مورد مرگ و 111 مورد مشکوک وجود داشته است، اگرچه تعداد می تواند بیشتر باشد.

خانم. ریچاردسون نگران بود که با توجه به شرایط کنونی، ممکن است “افزایش بسیار نمایی، اگر نگوییم انفجاری موارد وبا” وجود داشته باشد.

او به خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: “حتی می توان گفت که متاسفانه شرایط برای یک طوفان کامل فراهم است.”

زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داد

افزایش ناامنی در هائیتی در ماه های اخیر زندگی شهروندان عادی را که با محدودیت های رفت و آمد، غارت، خشونت جنسی و سایر وحشت مواجه هستند، تحت تاثیر قرار داده است.

مردم پایتخت به دلیل بحران در ترمینال به خرید سوخت از بازار سیاه با قیمت های گزاف روی آورده اند.

خانم گفت: «بهداشت و مراقبت های بهداشتی واقعاً به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. ریچاردسون ما ماه‌هاست که به دلیل وضعیت خشونت‌آمیز، خشونت در خیابان‌ها توسط گروه‌های مسلح و همچنین به دلیل کمبود سوخت، جمع‌آوری زباله نداریم.»

محافظت و ذخیره کنید

وضعیت وخیم بشردوستانه بر نیاز به اقدام برای محافظت و نجات جان انسان ها تاکید کرده است.

طی سه ماه آینده، نزدیک به 30000 زن باردار و عملاً همین تعداد نوزاد تازه متولد شده در معرض خطر عدم دریافت مراقبت های بهداشتی قرار دارند. علاوه بر این، تخمین زده می شود که حدود 9965 عارضه مامایی بدون درمان باقی بماند.

میلیون‌ها کودک از تحصیل محروم هستند زیرا نتوانسته‌اند به مدرسه بروند. نزدیک به 30 مدرسه فقط در ماه گذشته غارت یا مورد حمله قرار گرفتند.

علاوه بر این، 45 درصد از جمعیت، یعنی 4.5 میلیون نفر، گرسنه هستند، در حالی که حدود 7000 قربانی خشونت جنسی ممکن است بدون درمان رها شوند.

مبارزه با شیوع

شورای امنیت سازمان ملل در اواخر ماه جاری نشستی را درباره وضعیت امنیتی هائیتی برگزار خواهد کرد. در این میان، کل سیستم سازمان ملل متحد در این کشور به مقابله با شیوع وبا کمک می کند.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، OCHA، هماهنگی ها را انجام می دهد و سایر آژانس های سازمان ملل متحد در کنار شرکای محلی و بین المللی به تلاش جمعی می پیوندند.

آنها تاکنون داروها و تجهیزات ضروری را توزیع کرده‌اند، مراکز درمانی وبا را راه‌اندازی کرده‌اند و ظرفیت ضدعفونی‌سازی را افزایش داده‌اند، علاوه بر حمایت از «برخی از امکانات کمیاب برای دسترسی واقعی به آب و اقدامات بهداشتی». ریچاردسون گزارش داد.

کار زیادی در پیش است

اطلاع رسانی جامعه مهم بوده است. امروز، یک میلیون هائیتی در حال حاضر متون روزانه دریافت می کنند که اقداماتی را برای محافظت از خود ارائه می دهد، که با توزیع خانه به خانه جزوه ها تکمیل می شود.

سازمان بهداشت پان-آمریکایی (PAHO) همچنین با همتایان خود از هر دو وزارت بهداشت و ارتباطات همکاری می کند تا فوراً به “گرایشات نگران کننده” در مورد اطلاعات نادرست منتشر شده رسیدگی کند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در تلاش است تا واکسن‌های وبا را به هائیتی وارد کند، علاوه بر این به عنوان آژانس اصلی در زمینه آب، بهداشت و بهداشت (WASH).

خانم خانم “با وجود شرایط امنیتی بسیار دشوار و کمبود سوخت، تیم های خود را در زمین تقویت خواهیم کرد.” ریچاردسون به خبرنگاران گفت. «منابع موجود خود را تا جایی که ممکن است تغییر می دهیم و سپس مشخصاً می بینیم که آیا به حمایت مالی نیاز داریم یا خیر. اما کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.»

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما