برای بسیاری از افراد معلول، نبردی برای اقامت در استرالیا یا نیوزیلند

ملبورن، استرالیا – به گفته پزشکان وی، خروج شافان محمد غلام 8 ساله استرالیا به احتمال زیاد یک حکم اعدام است.

شافان که از پدر و مادری پاکستانی در پرث استرالیا به دنیا آمد، دارای یک بیماری ژنتیکی نادر است که به نخاع وی آسیب رسانده و او را فلج کرده است. شفان هر شب و هر زمان که مریض است از دستگاه تنفس مصنوعی برای تنفس او استفاده می کند. سفر با هواپیما، با فشار هوای پایین آن، ممکن است به طور مرگباری تنفس او را مختل کند.

با این حال، از زمانی که شفان کمتر از یک سال سن داشت، والدین شافان برای نگه داشتن خانواده در استرالیا مبارزه کردند، که ناگهان آنها را واجد شرایط اقامت طولانی مدت دانستند زیرا درمان پزشکی پسر به عنوان باری برای سیستم مراقبت های بهداشتی تلقی می شد.

قاسم بات، پدر شفان گفت: «این چیزی است که تحت کنترل ما نیست. “این چیزی است که تقصیر کسی نیست.”

با وجود شهرتش به عنوان یک رهبر جهانی در مراقبت های بهداشتی، استرالیا، همراه با همسایه نیوزلند، یکی از معدود کشورهایی است که به طور معمول مهاجران بالقوه را بر اساس نیازهای مراقبت های بهداشتی خود رد می کند.

افرادی که به دنبال ویزای بلندمدت برای هر یک از کشورها هستند باید تحت غربالگری پزشکی دقیق قرار گیرند. کسانی که ممکن است در یک دوره پنج ساله هزینه قابل توجهی برای مالیات دهندگان داشته باشند – که در نیوزلند حدود 45000 دلار و در استرالیا حدود 32000 دلار است – یا کسانی که شرایط پزشکی به ویژه پرهزینه در نظر گرفته می شوند، درخواست ویزای آنها رد می شود. داشتن بیمه درمانی خصوصی هیچ تفاوتی ندارد و متولد شدن در هر یک از این کشورها شهروندی خودکار را اعطا نمی کند.

در هر دو کشور، سالانه بیش از 1600 نفر تحت تأثیر این سیاست ها قرار می گیرند. افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اوتیسم، چاقی، ناتوانی ذهنی، لوپوس و مولتیپل اسکلروزیس دور شده اند. تا اکتبر گذشته، نیوزیلند ممنوعیتی را برای مهاجران بالقوه ای که آزمایش HIV مثبت شده بودند اعمال کرد.

ریکاردو منندز مارچ، قانونگذار حزب سبز در نیوزلند که به دنبال لغو این سیاست بوده است، گفت: «قانون ما از روی طرح به یک گروه کامل از مردم می‌گوید که از حمایت‌ها و تضمین‌های حقوق بشری مناسبی برخوردار نیستند».

دولت‌های استرالیا و نیوزلند از سیاست‌های خود به این دلیل دفاع کرده‌اند که از سلامت عمومی محافظت می‌کنند، دسترسی شهروندان به منابع پزشکی کمیاب را حفظ می‌کنند و به محدود کردن هزینه‌های دولت کمک می‌کنند.

یکی از نمایندگان دولت استرالیا در بیانیه ای گفت: «چارچوب فعلی بهداشت مهاجرت عملگرایانه است و شفقت و مهار هزینه را متعادل می کند.

اکثر کشورهای دیگر با سیستم های مراقبت بهداشتی عمومی رویکرد متفاوتی دارند. کشورهای اتحادیه اروپا از نظر قانونی موظف به ارائه مراقبت های بهداشتی کافی برای مهاجران دارای معلولیت هستند. در سال 2018، پس از اینکه دولت متوجه شد که هزینه های بالقوه تنها 0.1 درصد از کل هزینه های بهداشت عمومی را تشکیل می دهد، کانادا سیاست مشابهی را اصلاح کرد. دولت‌های استرالیا و نیوزلند به سؤالات مربوط به صرفه‌جویی در هزینه‌های برآوردی سیاست‌هایشان پاسخ ندادند.

در استرالیا، اگر یک نفر در یک خانواده از شرایط بهداشتی کوتاهی کند، همه اعضای خانواده از ویزا محروم می شوند. در نیوزیلند، همه افراد به جز افرادی که «استاندارد سلامت قابل قبول» ندارند، ممکن است ویزای اقامت دریافت کنند، که در واقع خانواده‌ها را به دو نیم می‌کند.

این وضعیت برای آلن و لوریگیل آلفونزو و دختر 12 ساله آنها، آریانا، که مبتلا به اوتیسم است، است. در حالی که والدین اهل فیلیپین اقامت دائم دریافت کرده اند، آریانا این اجازه را ندارد. بنابراین، به مدت شش سال، آقای. آلفونزو به تنهایی در اوکلند نیوزلند زندگی می‌کند، جایی که به عنوان یک لایه فرش کار می‌کند، در حالی که همسر و دخترش در فیلیپین هستند.

خانم “خانواده ما با این سیاست از هم جدا شده اند و این دردناک است.” آلفونسو گفت.

این زوج به این تصمیم دولت اعتراض کرده اند و امیدوارند که آریانا استثنا شود. اما روند استیناف بیزانسی است: ماه ها یا حتی سال ها طول می کشد، ده ها هزار دلار هزینه های پزشکی و حقوقی هزینه می کند و خانواده ها را در بلاتکلیفی رها می کند و بر مشکلات مالی آنها می افزاید.

در نیوزیلند، جایی که مجموعه‌ای از موارد مورد بررسی عمومی قرار گرفته است، جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر، این سیاست را برای حفظ یک سیستم بهداشت عمومی شکننده توجیه کرد.

خانم “زمانی که شما شخصی سازی می کنید و در مورد داستان های فردی صحبت می کنید، آن داستان ها سخت و بسیار دشوار هستند.” آردرن در ماه فوریه به نیوشوب، یک خبرگزاری نیوزلند گفت. اما او گفت: «ما یک سیستم بهداشت عمومی همگانی داریم. هنگامی که با ویزاهای بلندمدت اینجا هستید، این مراقبت رایگان را دریافت می‌کنید، بنابراین باید مطمئن شویم که می‌توانیم به ارائه آن مراقبت رایگان، خوب، برای همه ادامه دهیم.»

همچنین گاهی اوقات به مهاجران به دلیل هزینه بالقوه سایر انواع مراقبت های دولتی، از جمله آموزش ویژه، ویزا داده نمی شود. ایگناسیا واسکوئز 19 ساله دارای ناتوانی ذهنی است و فقط چند کلمه می تواند بگوید اما از نظر جسمی سالم است. مادرش، کارولینا واسکز، گفت: “او کاملا دوست داشتنی است.” “بعضی اوقات مردم حتی نمی دانند که او مشکلی دارد.”

وقتی خانم واسکوئز و همسرش در سال 2015 از شیلی به نیوزیلند مهاجرت کردند، دخترشان به دلیل هزینه های مربوط به ناتوانی اش از دریافت ویزا محروم شد و با خانواده اش در شیلی ماند.

سرانجام در سال 2019، زمانی که معاون وزیر مهاجرت مداخله کرد، ویزای دانشجویی به او اعطا شد. اما این ویزا فقط چند سال تاریخ انقضا دارد و خانواده از آن زمان برای ماندن او می‌جنگند و گزارش‌های زیادی را از متخصصان پزشکی با هزینه خودشان ارسال می‌کنند.

خانم گفت: “شما نمی دانید روز بعد، هفته آینده چه اتفاقی می افتد.” واسکز، سرآشپز در کرایست چرچ.

در استرالیا، صدها نفر سالانه معافیت هایی را برای شرایط بهداشتی دریافت می کنند که گاهی اوقات نیاز به حضور در دادگاه دارند. بر اساس گزارش اداره مهاجرت، بین ژوئن 2021 و ژوئن 2022، 96 درصد از کسانی که برای معافیت درخواست داده اند، این معافیت ها را دریافت کرده اند، که این سوال را در میان گروه های حقوقی در مورد اینکه این تشریفات واقعاً چه هدفی را دنبال می کند، ایجاد کرده است.

اما برای افرادی که ویزای آنها واجد شرایط معافیت بهداشتی نیست، مانند ویزای Mr. بات و خانواده‌اش، این روند بسیار پیچیده‌تر است و اغلب به مداخله دولت نیاز دارد.

در حالی که آقای بات و خانواده‌اش سال‌ها منتظر بودند تا به درخواست‌شان رسیدگی شود، خانواده از یک ویزای موقت سه ماهه به دیگری محروم شدند. آقای. او گفت که بات، یک حسابدار، تنها به دلیل وضعیت متزلزل ویزای خود می توانست شغل های عجیب و غریب پیدا کند.

استرالیا و نیوزلند مدت هاست که به دنبال حذف مهاجران دارای معلولیت بوده اند. سیاست‌های مهاجرتی نیوزلند در قرن نوزدهم به صراحت افراد دارای معلولیت‌های مختلف از جمله نابینایان یا ناشنوایان را ممنوع می‌کرد. و در قوانینی که در اواخر قرن بیستم ارائه شد، استرالیا و نیوزلند هر کسی را که به نظر می رسید دارای مشکلات روانی باشد و همچنین “هر فردی که از یک بیماری مسری رنج می برد” منع کرد.

هیلاری استیس، پژوهشگر تاریخ معلولیت ها، می گوید: «نیوزیلند به عنوان یک جامعه ایده آل معرفی شد و طبق گفته دولت مستعمره سفیدپوستان، جایی برای کسانی که باری بر دوش «جامعه ایده آل» باشند، وجود نداشت. در ولینگتون، نیوزلند مستقر است.

در ماه دسامبر، یک کمیته پارلمانی فراحزبی به نیوزیلند پیشنهاد کرد که استانداردهای بهداشتی قابل قبول را مورد بازنگری قرار دهد، “و فقط جدی ترین شرایط بهداشتی را بررسی کند.” بازرس کشور نیز توصیه های مشابهی را ارائه کرده است. اما در ماه مارس، در پاسخ به یک طومار، دولت نیوزیلند گفت که این قانون را بررسی نخواهد کرد.

یک سخنگوی دولت استرالیا گفت که آستانه هزینه برای مراقبت های پزشکی هر فرد هر دو سال یکبار بررسی می شود. دولت نیوزلند اخیراً آستانه هزینه خود را تقریباً دو برابر کرده است، اما فهرست شرایط پزشکی را که منجر به رد ویزا می شود، تنظیم نکرده است.

آقای. بات پیش از این هشت سال را در بلاتکلیفی گذرانده بود، در اوایل امسال، یک تماس تلفنی دریافت کرد که او و کوچکترین دخترش را به اداره مهاجرت پرث احضار کرد. در آنجا متوجه شد که یک وزیر دولتی مداخله کرده است و تمام خانواده می توانند برای همیشه در استرالیا بمانند.

او و همسرش در خانه همدیگر را در آغوش گرفتند و اشک تسکین و سپاس گریستند.

آقای “الان همه چیز در مقابل چشمان من روشن است.” بات گفت. “من می توانم برای آینده خود برنامه ریزی کنم.”

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما