بایدن پس از دیدار با شی به G20 گفت: «جنگ سرد جدیدی» با چین وجود ندارد

رئیس جمهور جو بایدن روز دوشنبه گفت که ایالات متحده به دنبال درگیری با چین نیست و نگرانی ها از “جنگ سرد جدید” را پس از دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در اندونزی رد کرد. اما تایوان یک نقطه گیر احتمالی برای آینده باقی ماند.

بایدن گفت که معتقد نیست چین برنامه‌های “قریب‌الوقوع” برای حمله به تایوان داشته باشد، زیرا او ارزیابی خوش‌بینی‌ای از گفتگوهای خود با شی، اولین دیدار رو در رو با رهبر چین از زمان روی کار آمدن او ارائه کرد.

بایدن در یک کنفرانس خبری پس از مذاکرات در بالی گفت: «فکر نمی‌کنم تلاش قریب‌الوقوعی از سوی چین برای حمله به تایوان وجود داشته باشد».

بایدن همچنین تاکید کرد که هیچ تغییری در سیاست چین واحد واشنگتن ایجاد نشده است و گفت که ایالات متحده با هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت موجود در تایوان مخالف است.

شی و بایدن هر دو به دنبال کاهش دما بودند زیرا بیش از دو ساعت در جزیره تفریحی اندونزی بالی ملاقات کردند و روسای جمهور هر دو گفتند که می‌خواهند از گسترش تنش‌ها به درگیری جلوگیری کنند.

بایدن و شی توافق کردند که یکی از حوزه‌هایی که کرملین از آن حمایت نخواهد کرد، استفاده تهدید شده پوتین از سلاح‌های هسته‌ای است.

ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد: آنها “بر مخالفت خود با استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای در اوکراین تاکید کردند.”

بایدن از کار مشترک “روی موضوعات فوری جهانی که نیازمند همکاری متقابل ما هستند” صحبت کرد.

شی اعلام کرد که «بشریت با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است» و گفت: «جهان از چین و آمریکا انتظار دارد روابط ما را به درستی مدیریت کنند».

بر اساس گزارش چینی از این نشست، شی به بایدن گفت که دو کشور “منافع مشترک بیشتری دارند، نه کمتر”.

شی گفته است که پکن به دنبال به چالش کشیدن ایالات متحده یا “تغییر نظم بین المللی موجود” نیست.

بایدن گفت که او “کاملا” معتقد است “نیازی به یک جنگ سرد جدید نیست”.


اندکی قبل از دیدار، دو رهبر در مقابل یک ردیف پرچم چین و ایالات متحده در سالن رقص هتل مجلل Mulia در خلیج Nusa Dua در بالی به گرمی دست دادند.

بایدن در حالی که شی جینپینگ را دور او می‌گرفت، گفت: «از دیدن شما خیلی خوب است.

به عقیده من، ما به عنوان رهبران دو کشورمان، مسئولیت مشترک داریم تا نشان دهیم که چین و ایالات متحده می توانند اختلافات خود را مدیریت کنند، از تبدیل رقابت به درگیری جلوگیری کنند، و راه هایی برای همکاری در زمینه فوری جهانی بیابند. مسائلی که نیاز به همکاری متقابل ما دارد.”

>> همه مردان شی: نکاتی از کنگره تاریخی حزب کمونیست چین

بایدن در گفتگو با خبرنگاران در بالی گفت که با همتای چینی خود در مورد اهداف و اولویت های ایالات متحده “مکالمه ای باز و صریح” داشته است. در قرائت این نشست در کاخ سفید آمده است: «بایدن توضیح داد که ایالات متحده به رقابت شدید با چین ادامه خواهد داد و در عین حال تکرار کرد که «این رقابت نباید به درگیری منحرف شود».

در این بیانیه آمده است که ایالات متحده و چین “باید رقابت را مسئولانه مدیریت کنند و خطوط ارتباطی باز را حفظ کنند.”

در نشانه ای از پیشرفت دوجانبه پس از این دیدار، کاخ سفید اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، از چین – ارشدترین بازدیدکننده ایالات متحده از سال 2018 تا کنون- بازدید خواهد کرد.

“خط قرمز اول”

با این حال، تایوان یک نقطه گیر احتمالی برای آینده باقی ماند. ایالات متحده این جزیره را به‌عنوان مستقل به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد شده است که به آن کمک کند تا از خود دفاع کند، در حالی که دولت شی جین‌پینگ لفاظی‌های خود را در مورد آمادگی برای استفاده از زور برای کنترل آنچه که بخشی از قلمرو خود می‌داند، افزایش می‌دهد.

بایدن گفت که او تلاش “قریب الوقوع” برای تصرف تایوان را نمی بیند.

تنش ها بر سر تایوان به شدت افزایش یافته است و چین در ماه اوت تمرینات نظامی بزرگی را پس از بازدید نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از دموکراسی خودگردان، که ادعا می کند، انجام داد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، شی به بایدن گفت که تایوان “نخستین خط قرمزی است که در روابط چین و آمریکا نباید از آن عبور کرد.”

علیرغم درگیری بر سر تایوان، کاخ سفید نشان داد که زمینه مشترکی با چین در مورد تهاجم روسیه به اوکراین پیدا کرده است – اولویت بالایی برای بایدن که امیدوار است مسکو را از منبع بالقوه کلیدی حمایت بین المللی خود محروم کند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: شی و بایدن توافق خود را مبنی بر اینکه هرگز نباید در جنگ هسته‌ای انجام داد و هرگز نمی‌توان برنده آن شد، تکرار کردند و بر مخالفت خود با استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین تاکید کردند.

به گفته مقامات آمریکایی، چین علیرغم حمایت لفاظی از روسیه، برای جنگ در اوکراین تسلیحاتی ارائه نکرده است و مسکو موظف است به ایران و کره شمالی تکیه کند.

بایدن از چین خواست در کره شمالی سلطنت کند

بایدن همچنین چین را تشویق کرد تا کره شمالی را مهار کند، پس از آنکه موجی از آزمایش‌های موشکی بی‌سابقه این نگرانی را ایجاد کرد که پیونگ یانگ به زودی هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام خواهد داد.

بایدن به خبرنگاران در بالی گفت که چین موظف است تلاش کند کره شمالی را از انجام هفتمین آزمایش هسته ای منصرف کند. او با این حال اعتراف کرد که مشخص نیست آیا چین توانایی انجام این کار را دارد یا خیر.

بایدن گفت: «تعیین اینکه آیا چین ظرفیت دارد یا نه دشوار است. اما او تاکید کرد که «همه اعضای جامعه بین‌الملل در تشویق» کره شمالی به اقدام مسئولانه علاقه دارند.

اگرچه دیدار روز دوشنبه اولین باری بود که شی و بایدن به عنوان روسای جمهور با یکدیگر ملاقات کردند، اما این دو سابقه طولانی با یکدیگر دارند.

بر اساس برآورد بایدن، وی 67 ساعت به عنوان معاون رئیس جمهور به صورت حضوری با شی سپری کرد، از جمله در سفر سال 2011 به چین با هدف درک بهتر رهبر وقت چین، و در دیداری که در سال 2017 در آخرین روزهای دولت باراک اوباما داشت.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا، پس از یک کارزار فشار هماهنگ از سوی پکن علیه متحد نزدیک ایالات متحده، اعلام کرد که شی اولین نشست رسمی با یک رهبر استرالیا از سال 2017 تا کنون برگزار خواهد کرد.

(FRANCE 24 با AFP، AP و REUTERS)

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما