اولین فیلتر سازگار با محیط زیست در جهان برای حذف ماکروپلاستیک های آب

فرارو-تیمی از محققان موسسه علم و فناوری Daegu Gyeongbuk با همکاری موسسه فناوری صنعتی کره فناوری جدیدی را برای حذف ماکروپلاستیک ها از محیط توسعه داده اند. این فناوری سازگار با محیط زیست است و می تواند ماکروپلاستیک های ماکرو تا نانو را از آب حذف کند.

لطفا فرار کنید ماکروپلاستیک ها پلاستیک های بسیار کوچکی هستند (معمولا کمتر از 5 میلی متر) که در بدن انسان تجمع می یابند و عملکرد بیولوژیکی و سلامت آن ها را تهدید می کنند. این ماکروپلاستیک ها عمدتاً وارد اقیانوس می شوند و با ایجاد اختلال در سیستم غده ای موجودات دریایی کوچک، انسان را به عنوان بالاترین عضو زنجیره غذایی تحت تأثیر قرار می دهند.

فناوری مدرن قادر است ماکروپلاستیک ها را فیلتر کرده و از آب خارج کند. به دلیل اندازه کوچک این ماکروپلاستیک ها، جدا کردن و حذف آنها از آب بسیار دشوار است. ذرات بسیار ریز نانو معمولاً مشکلاتی مانند گرفتگی فیلتر و ایجاد آلودگی محیطی از طریق خود فیلتر ایجاد می کنند. برای غلبه بر این محدودیت ها به رویکرد جدیدی نیاز خواهیم داشت.

محیط

این تیم تحقیقاتی توانستند اولین دستگاه حذف ماکروپلاستیک سازگار با محیط زیست را با استفاده از ژنراتور تریبوالکتریک (TENG) توسعه دهند. از آنجایی که TENG نیروی الکتریکی خود را از طریق انرژی فیزیکی تامین می کند، این روش می تواند فیلترهای ماکروپلاستیک سازگار با محیط زیست تولید کند. علاوه بر این، تریبوالکتریک ها ویژگی انرژی ولتاژ بالا را ندارند و منبع انرژی خارجی خاصی ندارند.

مزیت واقعی این کار امکان استفاده از آن بدون محدودیت مکانی است. TENG جدید مبتنی بر ریزساختار متخلخل که با روشی جدید توسعه یافته است، خروجی 3 برابر بیشتر از TENG هایی خواهد داشت که تاکنون رایج بوده است. آزمایش های انجام شده بر روی TENG مدرن تایید می کند که حذف ذرات ماکروپلاستیک توسط TENG های مدرن 21.4 درصد است که حدود 5.6 برابر بیشتر از TENG های موجود (3.8 درصد) است. همچنین تایید شده است که این فناوری قادر به حذف ماکروپلاستیک‌های کوچک و ذرات کوچک مانند اکسید روی و دی اکسید سیلیکون است.

منبع: techxplore

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما