رای نشان می دهد که چنگ اردوغان بر قدرت شل شده است اما شکسته نشده است

آنکارا، ترکیه – تورم فزاینده باعث شد مردمش فقیرتر شوند. دولت او متهم شد که واکنش خود را به زمین لرزه های فاجعه باری که تنها سه ماه پیش باعث کشته شدن بیش از 50000 نفر شد، ناکام گذاشت. و او با یک اپوزیسیون تازه متحد روبرو شد که وعده داد حرکت مداوم او به سمت حکومت تک نفره را معکوس کند.

بر اساس نتایج رسمی که روز دوشنبه منتشر شد، علی‌رغم همه این‌ها، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از رقیب اصلی خود در انتخابات ترکیه پیش افتاد. اگرچه او با اکثریت قاطع فاصله داشت و کشور را به دور دوم در 28 می فرستاد، اما نشانه های قوی وجود دارد که نشان می دهد یک پیروزی دوباره اردوغان در آن رای گیری.

مهمت علی کولات، یک نظرسنجی برجسته ترکیه که نمایش قوی تری از سوی اپوزیسیون را پیش بینی کرده بود، گفت: «برای اردوغان، این بزرگترین پایان اوست.

با شمارش تقریباً همه آرا در روز دوشنبه، نتایج اولیه رسمی اعلام کرد که آقای. اردوغان 49.5 درصد آرا در مقابل 44.9 درصد رقیب اصلی او، رهبر اپوزیسیون کمال قلیچداراوغلو. نامزد سوم، سینان اوگان، 5.2 درصد آرا را به دست آورد و حامیان جناح راست او بیشتر به آقای او رای می دهند. تحلیلگران می گویند اردوغان در دور دوم انتخابات. در نهایت آقای حزب اردوغان و متحدانش اکثریت قاطع را در رای پارلمان حفظ کردند که احتمالاً توانایی او را برای انتخاب مجدد بیشتر می‌کند.

بسیاری از رسانه‌های خبری ترکیه متعلق به بازرگانان طرفدار اردوغان هستند، و تضمین می‌کنند که آنها یک جریان ثابت از پوشش شادی را ارائه می‌کنند، بدون توجه به اتهامات فساد یا اشتباهات دولت. دولت برخی از سازمان های خبری منتقد خود را مجبور به تعطیلی کرد، برخی دیگر را به دلیل پوشش آنها جریمه کرد و برخی از روزنامه نگاران را تحت تعقیب قرار داد. گروه گزارشگران بدون مرز ترکیه را از نظر آزادی مطبوعات در رتبه 165 از 180 کشوری که در رتبه بندی خود قرار داده است، قرار داده است.

اپوزیسیون رسماً آقای را نپذیرفت. اردوغان از ارقام پیشی گرفته یا به رقابت می پردازد، اما گفت که برای پیروزی در دور دوم تلاش خواهند کرد.

آقای دکتر گفت: “ما با هم خواهیم ایستاد و این انتخابات را برگزار خواهیم کرد.” کیلیچداراوغلو روز دوشنبه در توییتر نوشت. در پایان همه چیز، این همان چیزی خواهد بود که ملت ما می گوید.»

در 20 سالی که به عنوان رهبر سیاسی غالب ترکیه، ابتدا به عنوان نخست وزیر، سپس به عنوان رئیس جمهور، آقای. اردوغان و حزب عدالت و توسعه او مرتباً مخالفان خود را در پای صندوق های رای شکست داده اند. آخرین بار آقای اردوغان در انتخابات سال 2018 نامزد شد و در دور اول 52 درصد آرا را به دست آورد و با 22 درصد از نزدیکترین رقبای خود پیشی گرفت. او این بار بدتر شد و اولین دور دوم ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه را رقم زد.

مشارکت رای دهندگان در سراسر کشور در روز یکشنبه تقریباً 89 درصد بود که نشان دهنده ایمان بزرگ ترک ها در انتخابات است.

آقای. اردوغان در جریان رای گیری با باد مخالف قابل توجهی روبرو شد.

ترکیه از سال 2018 با سقوط ارز و تورم دردناکی دست و پنجه نرم می کند که سال گذشته از 80 درصد سالانه فراتر رفت و در آوریل به 44 درصد رسید.

مخالفان او در یک ائتلاف بی‌سابقه متشکل از شش حزب که از او حمایت کردند، گرد هم آمدند. کیلیچداراوغلو. در طول مبارزات انتخاباتی، اپوزیسیون با وعده اصلاح اقتصاد، احیای آزادی های مدنی و ساختن جامعه ای فراگیر تر، رای دهندگان را در تضاد کامل با آقای آقای قاضی قرار داد. لفاظی های اغلب قطبی اردوغان.

اما این کافی نبود.

تحلیلگران نتایج را تنها آخرین نمونه از Mr. مهارت های فوق العاده اردوغان برای بقا.

آقای. کولات گفت که فوریه 6 زمین لرزه واقعا به آقای دکتر کمک کرده بود. اردوغان در راه های غیرمنتظره ویرانی گسترده نه تنها تعداد زیادی از مردم را بی خانمان کرد، بلکه با افزایش قیمت اجاره بها بر جوامع خارج از منطقه آسیب دیده فشار وارد کرد. که جذابیت آقا را افزایش داد. کمپین اردوغان وعده ساخت خانه های جدید در سراسر منطقه زلزله را در یک سال داده است.

او گفت: «شهروندان گفتند اگر کسی بتواند برای من خانه بسازد، اردوغان است. کولات گفت.

غرفه آقای اردوغان همچنین از قدرت خود استفاده کرد تا رقابت را به نفع خود تغییر دهد. و به‌عنوان رئیس‌جمهور در سیستمی که کنترل کمی بر قدرت ریاست‌جمهوری دارد، آقای. اردوغان عملاً از دولت به عنوان دستگاه مبارزات انتخاباتی خود استفاده کرد و مزایای جدیدی را از صندوق ملی به رای دهندگان رساند.

آقای. اردوغان با برکناری مخالفان خود به عنوان نالایق، با حمایت توطئه غرب و همدستی با تروریست ها، مبارزات انتخاباتی خود را انجام داد. او به دنبال فرصت هایی برای پیوند دادن خود در ذهن رای دهندگان با تصاویر قدرت و استقلال رو به رشد ترکیه بود، یک کشتی جنگی را در مرکز استانبول برای بازدید خانواده ها پارک کرد و اولین مالک خودروی برقی ساخت ترکیه شد.

و او و وزیرانش او را به عنوان مدافع ترک‌های مذهبی فروختند و ترس آنها را با گفتن اینکه مخالفان به دنبال سلب آزادی‌های تازه‌یافته‌شان و گسترش حقوق همجنس‌گرایان هستند، برانگیختند. در حالی که ترکیه یک جامعه عمدتاً مسلمان بود، به عنوان یک دولت کاملاً سکولار تأسیس شد که بیشتر نشانه های ظاهری دین را از زندگی عمومی دور نگه می داشت. آقای. اردوغان برخی از این قوانین، از جمله ممنوعیت پوشیدن روسری در مشاغل دولتی را کاهش داد.

به نظر می‌رسد که این مسائل باعث شده است که رای دهندگان کافی برای ارائه آقای. اردوغان پیشتاز است.

هاوارد ایسنستات، دانشیار تاریخ در سنت پترزبورگ، «هویت سیاسی بسیار «چسبنده» است و به راحتی به دلیل اطلاعات یا تجربه جدید از بین نمی رود. دانشگاه لارنس، در ایمیلی نوشت. تاکید اردوغان بر ناسیونالیسم، تروریسم و ​​توطئه‌های شرور غرب برای بسیاری از رای‌دهندگان پنجره‌ای نیست، بلکه در هسته جهان‌بینی آنها قرار دارد.

برخلاف آنچه آقای اردوغان می تواند به رای دهندگان ارائه دهد، اپوزیسیون فقط می تواند قول بدهد.

برای ایجاد حمایت خود، آقای. قلیچداراوغلو شش حزب را گرد هم آورد که شامل ناسیونالیست‌های راست‌گرا، سکولاریست‌های سرسخت و اسلام‌گرایان می‌شود که خود یک شاهکار است. اما بسیاری از رای دهندگان این سوال را مطرح کردند که چگونه چنین ائتلاف گسترده ای به هم می چسبد، و خیلی کمتر کشور را اداره می کند.

لیزل هینتز، استادیار گفت: «علیرغم ناامیدی از اقتصاد و اثرات زلزله، بسیاری از مردم فکر نمی‌کردند که یک ائتلاف اپوزیسیون – به‌ویژه ائتلافی با شکاف‌های ایدئولوژیک داخلی و جنگ قدرت شخصی – بتواند به طور مؤثر حکومت کند. روابط بین الملل در دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز.

که آقای خانم کیلیچداراوغلو از یک اقلیت مذهبی است که احتمالاً برخی از رای دهندگان را نیز دور کرده است. هینتز گفت. او یک علوی است، یکی از اعضای یک فرقه مسلمان هترودکس است که توسط برخی از اعضای اکثریت مسلمان سنی ترکیه به تحقیر می نگرد.

خانم “به احتمال زیاد برخی از اهل سنت نمی خواستند به یک علوی رای دهند.” هینتز گفت.

در حالی که هیچ یک از رای دهندگانی که در هفته های اخیر مصاحبه شده اند آشکارا چنین احساساتی را ابراز نکرده اند، بسیاری از آنها نگرانی خود را در مورد یک گروه اقلیت متفاوت ابراز کرده و از مخالفان به خاطر همکاری با حزب اصلی طرفدار کرد ترکیه انتقاد کرده و آن را با متحد شدن با تروریست ها برابر دانسته اند.

ترکیه نبرد طولانی و مرگباری را علیه شبه نظامیان کرد انجام داده است که ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا آنها را تروریست می دانند. دولت ترکیه اغلب سیاستمداران کُرد را به همکاری با ستیزه جویان متهم می کند و بسیاری از آنها به دلیل چنین اتهاماتی زندانی، محاکمه یا از سمت خود برکنار شده اند.

آقای. اردوغان با ترس از چنین پیوندهایی بازی کرده است و بسیاری از رأی دهندگان مخالفان را طرفدار ستیزه جویی می دانند.

ملیکه کورت، یکی از فارغ التحصیلان اخیر دانشگاه، پس از رای دادن به او گفت: «نگران هستم که طرف مقابل پیروز شود و این برای کشور بد خواهد بود. اردوغان روز یکشنبه او به طور خاص به این نگرانی اشاره کرد که افراد زندانی به اتهامات مرتبط با تروریسم آزاد خواهند شد.

او به عنوان زنی مؤمن که روسری بر سر داشت، از آقای دکتر هم تمجید کرد. اردوغان به خاطر دفاع از زنانی مانند او که هر طور می‌خواهند لباس بپوشند، و نگران بود که دولت مخالف این حقوق را به نام سکولاریسم دولتی لغو کند.

خانم می‌گوید: «نمی‌توانم تصور کنم اگر ببازیم در چه وضعیتی قرار می‌گیریم. کورت، 24 ساله. “من معتقدم که آزادی های ما در صورت پیروزی آنها محدود می شود، از نظر روسری و مسائل دیگر.”

صفاک تیمور ارائه گزارش از آنکارا و گلسین هارمن از استانبول

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما