آمریکا جزئیات کمک ایران به کارخانه هواپیماهای بدون سرنشین روسیه را منتشر کرد

واشنگتن – مقامات کاخ سفید روز جمعه در حالی که اطلاعات تازه از طبقه بندی طبقه بندی شده درباره کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین که ایران در ساخت آن به روسیه کمک می کند، منتشر کردند، گفتند که مشارکت نظامی بین مسکو و تهران در حال تعمیق است.

روسیه در ماه‌های اخیر بارها از پهپادهای ساخت ایران برای حمله به اوکراین استفاده کرده است، از جمله حمله به اهداف غیرنظامی، ساختمان‌ها و زیرساخت‌های الکتریکی به عنوان بخشی از فشار برای شکستن روحیه اوکراینی. و با کاهش ذخایر تسلیحاتی خود مسکو، ایران به تامین کننده کلیدی کمک های نظامی به روسیه تبدیل شده است.

این کارخانه جدید که برای انباری در منطقه یلابوگا در چند صد مایلی شرق مسکو برنامه ریزی شده است، به ارتش روسیه این امکان را می دهد که منبع تولید داخلی پهپادهای تهاجمی خود را داشته باشد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که ایران در حال تامین مواد برای این نیروگاه است و افزود که این تاسیسات ممکن است سال آینده به بهره برداری برسد.

برنامه های این گیاه مدتی است که مشخص شده است. وال استریت ژورنال برنامه هایی را برای یک کارخانه پهپادهای بالقوه در یلابوگا در ماه فوریه گزارش داد و کاخ سفید تصویری ماهواره ای از سایت مورد نظر کارخانه منتشر کرد که تاریخ آن در اوایل آوریل بود.

بررسی تصاویر ماهواره‌ای توسط نیویورک تایمز مجموعه‌ای از ساختمان‌های جدید را نشان می‌دهد که از سال 2021 در منطقه صنعتی ساخته شده‌اند. ساخت و ساز ساختمان‌هایی که توسط کاخ سفید در اطلاعات طبقه‌بندی‌شده مشخص شده بود، در پایان ژانویه 2021 آغاز شد و یک سازه کوچک آغاز شد. بررسی تایمز نشان داد که اخیرا اضافه شده است.

مقامات آمریکایی با انتشار این اطلاعات از طبقه بندی محرمانه تلاش می کنند تا فشار بر ایران را افزایش داده و تکمیل کار را دشوارتر کنند. روز جمعه، آقای کربی همچنین گفت که ایالات متحده توصیه جدیدی را برای کمک به کسب و کارها در سراسر جهان منتشر خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنند که «سهواً در برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران مشارکت نمی کنند».

بخش مهمی از استراتژی آمریکا برای کمک به اوکراین، جلوگیری از دسترسی روسیه به تجهیزات نظامی جدید یا بازسازی ذخایر تخلیه شده خود است. و جلوگیری از تجارت بین روسیه و ایران یکی از مهمترین عناصر این تلاش است.

در حال حاضر به گفته کاخ سفید، کشتی‌های روسی پهپادها را از امیرآباد ایران از طریق دریای خزر به ماخاچ‌کالا روسیه منتقل می‌کنند. از آنجا، آنها به دو پایگاه منتقل می شوند: یکی شمال شرق اوکراین و دیگری در شرق اوکراین. سپس از آنها برای حمله به اهداف اوکراینی استفاده می شود.

آقای. کربی گفت تجارت تسلیحات بین ایران و روسیه از هر دو طرف جریان دارد.

وی با بیان اینکه روسیه به ایران همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای از جمله در زمینه موشکی، الکترونیک و پدافند هوایی را پیشنهاد کرده است، افزود: ایران قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو-35 از روسیه را نهایی کرده است و به دنبال هلیکوپترهای تهاجمی، رادار و هواپیماهای آموزشی رزمی است. .

واشنگتن بر این باور است که خرید هواپیماهای بدون سرنشین نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است و شرکت های ایرانی را که در طراحی، ساخت و حمل این پهپادها دخیل هستند، تحریم کرده است.

آقای. کربی همکاری ایران و روسیه را “یک مشارکت دفاعی تمام عیار که برای اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین المللی مضر است” توصیف کرد.

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما