مصاحبه: ساده تر کردن انتخاب های تنظیم خانواده برای 8 میلیارد

به جای ایجاد این اقدامات، سیاستگذاران و قانونگذاران باید برای توانمندسازی زنان برای دستیابی به اهداف تولید مثلی فردی تلاش کنند.

صحبت کردن با اخبار سازمان مللماریل ساندر، نماینده مقیم صندوق در پاپوآ گینه نو، توضیح داد که چرا جمعیت جهانی 8 میلیارد نفری فرصتی برای گفتگوی گسترده تر در مورد چگونگی ساده تر کردن انتخاب های باروری برای خانواده ها و زنان است.

اخبار سازمان ملل: با توجه به جمعیت جهانی که اکنون حدود 8 میلیارد نفر است، آیا کشورهای سراسر جهان نگران نرخ جمعیت هستند و اگر چنین است، آیا این منجر به تصمیم‌گیری‌های سیاسی می‌شود که زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

ماریل ساندر: گزارش وضعیت جمعیت جهان از سوی صندوق جمعیت ملل متحد برای سال 2023 به پرسش 8 میلیارد نفر در جهان می پردازد. بسیاری از کشورها واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند زیرا برخی از آنها با کاهش باروری روبرو هستند در حالی که برخی دیگر نگران جمعیت خود هستند.

ما این را فرصتی عالی برای گفت‌وگو و اطمینان دادن به کشورها می‌دانیم که نیازی به یک واکنش تند و تیز وجود ندارد. ما باید به شواهد و داده ها نگاه کنیم تا به همه اطمینان دهیم که جا برای همه وجود دارد، اما باید بهتر برنامه ریزی کنیم.

این بخشی از راه حل است. از نظر تاریخی، هر بار که کشورها سعی در اعمال سیاستی در رابطه با باروری داشته اند، با واکنش های منفی مواجه شده است. بنابراین، راه حل مشکل ما همیشه این است که به نحوه انتخاب ساده تر، برای خانواده ها، برای زنان نگاه کنیم.

بدترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که تصمیم بگیریم زنان نباید هیچ کنترلی بر حقوق باروری خود داشته باشند.

اخبار سازمان ملل: با نگاهی به تصویر جهانی، آیا در طول همه‌گیری کووید-19 تصمیماتی برای تأمین مالی اتخاذ شد که زنان را تحت تأثیر قرار داد؟

ماریل ساندر: در طول COVID-19، ما شاهد محدودیت شدید خطر در خدمات برای زنان بودیم. اکثر کشورها تمام خدمات ضروری یا غیر ضروری را تعطیل می کنند. برنامه ریزی خانواده، دسترسی به داروهای ضد رتروویروسی HIV یا باز نگه داشتن یک بخش زایمان در واحد زایمان، در ذهن شما نبود. در نتیجه، ما شاهد تولد تعداد بیشتری از نوزادان بوده ایم. ما اکنون این را در پاپوآ گینه نو می بینیم.

ما همچنین اثرات منفی COVID-19 را از نظر افزایش سطح خشونت خانوادگی می بینیم و معمولاً مراکز حمایت از خانواده که به زنان مشاوره و حمایت می دادند در آن شرایط تعطیل شده بودند یا برای مقابله با همه گیر کروناویروس تغییر کاربری داده بودند.

ماریل ساندر نماینده کشور صندوق جمعیت ملل متحد در پاپوآ گینه نو است.

ماریل ساندر نماینده کشور صندوق جمعیت ملل متحد در پاپوآ گینه نو است.

اخبار سازمان ملل: آیا فکر می کنید ممکن است عنصری از تبعیض جنسیتی وجود داشته باشد؟

ماریل ساندر: یک عنصر تبعیض جنسیتی در نحوه نگاه ما به خدمات و گاه سیاست‌ها وجود دارد و اینکه چگونه به راحتی زنان را فراموش می‌کنیم و به آنچه که آنها برای سالم ماندن نیاز دارند و همچنین از نظر یک جامعه خوب کار می‌کنند.

اخبار سازمان ملل: چالش های اصلی در پاپوآ گینه نو چیست؟

ماریل ساندر: چالش این است که ما مدت زیادی است که سرشماری نداشته‌ایم، بنابراین درباره اندازه کل جمعیت، گاهی اوقات به شدت بحث شده است. واضح است که جمعیت بالای 9 میلیون نفر است و دغدغه دولت توانایی ارائه خدمات است. بیشتر جمعیت در مناطق روستایی مستقر هستند، جایی که خدمات باید انجام شود.

با این حال، بسیاری از خدمات مرتبط با سلامت در مراکز شهری هستند. نیاز به بازنگری در مورد نحوه استفاده از خدمات بهداشت باروری و برنامه‌ریزی خانواده در دورافتاده‌ترین مناطق وجود دارد، و این کار آسانی نیست.

اخبار سازمان ملل: اگر زنان در پاپوآ گینه نو به خدماتی که شما توضیح می دهید دسترسی نداشته باشند، به ویژه در مناطق دور افتاده چه اتفاقی می افتد؟

ماریل ساندر: پاپوآ گینه نو، یکی از کوهستانی ترین و در عین حال هیجان انگیزترین و بسیار دورافتاده ترین کشورهای جهان است. گاهی اوقات، پیاده روی به یک مرکز بهداشتی چند روز طول می کشد و شهر پایتخت، پورت مورسبی، هنوز به بقیه کشور متصل نیست. یا باید پرواز کنی یا با قایق بروی.

من تازه از یک مأموریت در ارتفاعات در یک جامعه دورافتاده برگشتم که در آن 100 زن منتظر کلینیک سیار بودند که ما راه اندازی کردیم. فکر کنم 10 یا 20 باردار بودن.

یک داستان مخصوصاً من را تحت تأثیر قرار داد زیرا در مورد زنی بود که مجبور شد در نیمه شب خودش زایمان کند زیرا مرکز بهداشت تعطیل شده بود. او داشت گریه می کرد و در حضور همه ماجرا را تعریف می کرد.

او گفت: من باید بچه را به دنیا می آوردم. مجبور شدم بند ناف را قطع کنم. من باید همه کارها را انجام می‌دادم و در یک لحظه نمی‌دانستم زندگی می‌کنم یا می‌میرم.»

دکتر.  نانسی هامورا یک کلینیک بهداشتی برای زنان در مناطق روستایی شرقی، پاپوآ گینه نو اداره می کند.

دکتر. نانسی هامورا یک کلینیک بهداشتی برای زنان در مناطق روستایی شرقی، پاپوآ گینه نو اداره می کند.

اینها سهام روستایی پاپوآ گینه نو هستند. اگر به این خدمات دسترسی ندارید، خطر مرگ شما بالاست. در حال حاضر، داده های بهداشتی جمعیتی به ما می گوید که از هر 100000 زن در پاپوآ گینه نو، 171 نفر در اثر زایمان جان خود را از دست می دهند، اما رقم واقعی احتمالاً نزدیک به 500 نفر است، زیرا 171 تنها بر اساس داده های مراکز بهداشتی بوده است.

بنابراین، چالش‌های زیادی در کشوری مانند این وجود دارد، به همین دلیل برای ما مهم است که به این فکر کنیم که چگونه می‌توانیم زندگی را برای کارکنان بهداشتی جامعه و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی برای دسترسی به زنان و کسانی که بیشتر به کمک نیاز دارند، آسان‌تر کنیم.

یکی دیگر از چالش های کلیدی این است که کارکنان بهداشتی کافی در پاپوآ گینه نو وجود ندارد. اگر به ماماها نگاه کنیم کمتر از 800 نفر داریم، هر چند برای اندازه این جمعیت به 5000 نفر نیاز داریم. ماماها مهم هستند زیرا آنها هستند که به زنان و مردان مشاوره می دهند.

به طور کلی، زنان اینجا راحت تر با زن دیگری صحبت می کنند. ماماها مشاوره تخصصی در مورد تنظیم خانواده ارائه می دهند و همچنین برای حمایت از زنان در طول زایمان حضور دارند. آنها همچنین می توانند به زوجین مشاوره در مورد باروری یا ناباروری ارائه دهند.

بنابراین، ما ارائه دهندگان خدمات ضروری را که متخصص در زمینه سلامت جنسی و باروری در کشوری هستند که واقعاً برای رسیدگی به این مشکل به کمک خاصی نیاز دارد، از دست داده ایم.

در اینجا درباره کار صندوق جمعیت ملل متحد در پاپوآ گینه نو و کار سایر آژانس های سازمان ملل متحد بیشتر بخوانید.

بیش از 100 زن در انتظار کلینیک سلامت سیار صندوق جمعیت ملل متحد در مناطق روستایی شرقی، پاپوآ گینه نو بودند.

بیش از 100 زن در انتظار کلینیک سلامت سیار صندوق جمعیت ملل متحد در مناطق روستایی شرقی، پاپوآ گینه نو بودند.

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما