با وجود تحریم ها، موشک های کروز روسیه اخیرا ساخته شده است

به گفته یک گروه تحقیقاتی تسلیحاتی، برخی از موشک‌های کروزی که روسیه در اواخر نوامبر به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین شلیک کرد، ماه‌ها پس از اعمال تحریم‌های غرب با هدف محروم کردن مسکو از اجزای مورد نیاز برای ساخت این مهمات تولید شدند.

کارشناسان بقایای موشک های کروز Kh-101 کشف شده در کیف، پایتخت، پس از حمله در نوامبر را بررسی کردند. 23 که برق را قطع کرد و سیستم های آب را در مناطق وسیعی از کشور قطع کرد. بر اساس گزارشی که بازرسان روز دوشنبه منتشر کردند، یکی از این موشک‌ها تابستان امسال ساخته شد و دیگری پس از سپتامبر تکمیل شد.

یکی از محققان گفت که روسیه به ساخت موشک های هدایت شونده پیشرفته مانند Kh-101 نشان می دهد که علیرغم تحریم ها راه هایی را برای دستیابی به نیمه هادی ها و سایر مواد پیدا کرده است یا اینکه قبل از شروع جنگ دارای ذخایر قابل توجهی از این قطعات بوده است.

این یافته‌ها یکی از جدیدترین یافته‌های Conflict Armament Research است، یک گروه مستقل مستقر در بریتانیا که سلاح‌ها و مهمات مورد استفاده در جنگ‌ها را شناسایی و ردیابی می‌کند. تیم کوچکی از محققان آن درست قبل از حمله به دعوت سرویس امنیتی اوکراین وارد کیف شدند.

در چهار سفر تحقیقاتی قبلی به کیف پس از تهاجم، محققان دریافتند که تقریباً تمام تجهیزات نظامی پیشرفته روسی که آنها بررسی کردند – مانند رادیوهای رمزگذاری شده و برد یاب لیزری – با نیمه هادی های غربی ساخته شده بودند.

محققین نتوانستند تعیین کنند که آیا بقایای Kh-101 که مورد مطالعه قرار گرفتند از موشک هایی بود که به اهداف خود رسیدند و منفجر شدند یا در حین پرواز رهگیری و سرنگون شدند.

موشک های Kh-101 با یک توالی عددی 13 رقمی مشخص شده بودند. بازرسان گفتند که آنها معتقدند که سه رقم اول نشان دهنده کارخانه ای است که موشک در آن ساخته شده است، به دنبال آن کد سه رقمی دیگری که نشان می دهد کدام یک از دو نسخه شناخته شده Kh-101 است و دو رقم نشان می دهد که چه زمانی تولید شده است. اعتقاد بر این است که یک رشته نهایی پنج عددی نشان دهنده دسته تولید و شماره سریال موشک است.

پیوتر بوتوفسکی، روزنامه‌نگار لهستانی که درباره هواپیماهای جنگی و مهمات نظامی روسیه نوشته است، گفت که تحلیل عددی این گروه با تحقیقات او مطابقت دارد.

“سه رقم اول همیشه “315” است – این کد مرکز تولید است. بوتوفسکی در یک ایمیل گفت. موشک‌های Kh-101 توسط شرکت رادوگا در دوبنا نزدیک مسکو توسعه و تولید می‌شوند.

در مصاحبه ای قبل از انتشار این گزارش، یک تحلیلگر اطلاعات دفاعی آمریکا گفت که آقای … تحلیل بوتوفسکی با درک دولت از نحوه علامت گذاری تسلیحات تولیدکنندگان موشک روسی – از جمله تولیدکنندگان Kh-101 – مطابقت داشت. این مقام که مجاز به صحبت علنی نبود، گفت: به طور کلی تصور می‌شود که روسیه با مشکلات ذخیره مهمات مواجه است و ممکن است از مهمات جدیدتر در کنار مهمات قدیمی‌تر استفاده کند.

این تحلیلگر گفت که گزارش‌ها از روسیه نشان می‌دهد که دولت به کارمندان کارخانه‌های مهمات دستور داده است تا ساعات بیشتری را در تلاش برای تولید مهمات بیشتر کار کنند و واضح است که روسیه اکنون سلاح‌های دوربرد کمتری مانند موشک‌های کروز را به سمت کوچک‌تر شلیک می‌کند. تعداد اهداف در اوکراین

مقامات پنتاگون می‌گویند روسیه از زمان آغاز جنگ هزاران سلاح دوربرد مانند موشک‌های کروز و همچنین موشک‌های بالستیک کوتاه و میان‌برد را به سمت اهدافی در اوکراین شلیک کرده است.

مشخص نیست که آیا روسیه موجودی موشک های کروز قدیمی خود را به اتمام رسانده است یا خیر. اما نظامیان معمولاً ابتدا از مهمات قدیمی تر در جنگ استفاده می کنند، زیرا آنها معمولاً اکثریت ذخایر یک کشور را تشکیل می دهند.

در نوامبر در 23، همان روز با حمله موشکی کروز به کیف، لوید جی آستین سوم، وزیر دفاع، به خبرنگاران گفت که عرضه تسلیحات هدایت دقیق روسیه “به میزان قابل توجهی کاهش یافته” و برای روسیه دشوارتر خواهد بود. به سرعت آنها را تولید می کنند “به دلیل محدودیت های تجاری که روی ریزتراشه ها و انواع دیگر دارند.”

اما دیمین اسپلیترز، که رهبری تحقیقات Conflict Armament Research را بر عهده داشت، گفت که سخت است بگوییم روس‌ها در زمینه سلاح‌ها کمبود دارند.

وی گفت: «این ادعاها از آوریل مطرح شده است، بنابراین ما فقط به این واقعیت اشاره می کنیم که این موشک های کروز که اخیرا ساخته شده اند ممکن است نشانه آن باشد، اما قطعیت نیست.»

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما