سود تجاری чанд биллиянный دلاری لوازم جانبی قاچاق идки ходоро

فرارو- طبق آمارهای موجود، قطعات یدکی و لوازم جانبی بیشترین تردد را در سال در کیشور به خود اختصاص داده است، خودرو نیز تقریبی است، اما آنچه مسلم است تجارت چند میلیارد دلاری قاچاق سود بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت. قاچاقچیان

لطفا فرار کنیددر حالی که بر اساس اعلام ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بازار لوازم و لوازم یدکی خودرو حدود 11 و نیم میلیارد دلار گردش مالی دارد، بیش از دو میلیارد دلار قاچاق است. قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در این باره می گوید: برآورد می شود از 13 میلیارد دلار ارزش بازار لوازم یدکی، 30 درصد کالاها قاچاق و محصولات بی کیفیت است که به این معناست. که به ترتیب 3 میلیارد دلار قاچاق و 1 میلیارد دلار تولید غیراستاندارد است.

با توجه به تفاوت آمار قاچاق لوازم یدکی خودرو توسط وزارت حراست و مرکز مبارزه با قاچاق کالا، کارشناسان صنعت خودرو معتقدند با توجه به وسعت بازار لوازم یدکی، میزان قاچاق سالانه از مرز 5 میلیارد دلار عبور می کند که چنین حجمی از قاچاق قطعات یدکی عواقب جبران ناپذیری از جمله تعطیلی واحدهای تولید قطعات و افزایش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن از جمله این پیامدها را به دنبال دارد.

در چنین شرایطی راهکار وزارت صمت به عنوان متولی این حوزه برای مبارزه با قاچاق، ثبت کد شناسایی کالا و رهگیری لوازم یدکی و لوازم خودرو است که در این زمینه سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد. وزارت صمت می‌گوید: اخطار داده شده و چنانچه بازرسان قطعات یدکی این چنینی را بدون شناسایی در سطح مشاهده کنند، طبق قانون، قاچاق محسوب می‌شود و نسبت به جمع‌آوری آن اقدام می‌کنند.

قالیباف با بیان اینکه این حجم زیاد قاچاق و تولید بی کیفیت به هیچ وجه برای کالایی که با جان مردم سروکار دارد غیرقابل قبول است، تصریح کرد: جلساتی با هماهنگی بیش از 11 دستگاه دولتی، اتحادیه و سازمان های خاص در گام اول 53 قطعه لوازم یدکی که 80 درصد مصرف بازار را تشکیل می دهند، باید دارای شناسه کلاس و کد باشند. پیش از این باتری و فنر کمکی نیز در لیست کالاهای شناخته شده قرار می گرفت و کد پیگیری می شد.

وی افزود: مرحله دوم قطعات یدکی بازارچه شامل 150 خودکار ذکر شده است که پس از اتمام اجرا، مرحله اول آغاز می شود. البته از سوی دیگر باید از این فرصت برای رفع قاچاق چهار میلیارد دلاری لوازم یدکی و لوازم یدکی به خوبی استفاده کرد.

سود تجاری чанд биллиянный دلار لوازم جانبی قاچاق идки ходоро; روایت سه گنجه از میزان قاچاق!مقصر قاچاق گسترده لوازم یدکی و خودرو کیست؟
فربد زاوه كرشناس سنادي خودر د گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه قطعات از مبادی رسمی و غیر رسمی به کیشور قاچاق می شود، گفت: در حال حاضر شاهد وضعیت آشفته ای هستیم که صنعت خودرو با آن مواجه است و سیاست های غلطی که وزارت صمت در گذشته در پیش گرفته است. چند سال ما با وضعیت بسیار آشفته ای روبرو هستیم که روز به روز بدتر می شود.

وی افزود: از سال 97 که تحریم ها تشدید شد، وزارت کشور تصمیم به واردات 10.5 میلیارد دلاری قطعات یدکی، قطعات یدکی و CBU گرفت که با توجه به امکانات کشور عملا غیرممکن بود و به همین دلیل در در همین حال، در چند سال اخیر، حجم قطعات قاچاق چینی بی کیفیت به شدت افزایش یافته است.

زاوه با اشاره به اینکه برخی از قطعه سازان قطعات چینی را به صورت داخلی به فروش می رسانند، گفت: با توجه به اینکه واردات قطعات برای بسیاری از تولیدکنندگان چه از مبادی رسمی و چه از طریق قاچاق مقرون به صرفه تر از تولید داخلی است، اقدام به واردات می کنند. قطعات را با ساختار لیبلی در داخل آنها به بازار می فروشند، در حالی که این قطعات کیفیتی ندارند، اما به دلیل عدم نظارت در بازار، این قطعات به وفور در بازار دیده می شود.»

این کارشناس صنعت خودرو افزود: با وجود اینکه گفته می شود سالانه دو یا سه میلیارد دلار قطعات قاچاق می شود، اما معتقدم با توجه به نیاز کشور این میزان بسیار بیشتر از این ارقام است، از سوی دیگر. با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از یک میلیون خودرو وارداتی داریم که قطعات آن در داخل تولید نمی شود، برای تامین قطعات این تعداد خودرو، قاچاق انجام می شود، زیرا در حال حاضر نمایندگی های رسمی فعال نیستند. و افراد مجاز به واردات نیستند، طبیعتاً در چنین شرایطی قاچاق رونق می گیرد.»

وی ادامه داد: از این رو در صورت عدم سیاست گذاری صحیح، شاهد آشفتگی بازار لوازم یدکی هستیم، در حالی که این قطعات قاچاق و تقلبی با قیمت های گزاف به مشتریان فروخته می شود، اما متأسفانه بی کیفیت هستند که غیرقابل جبران بسیاری دارد. عواقب آن از جمله افزایش تصادفات جاده ای را نیز در پی دارد، از سوی دیگر با توجه به اینکه قاچاق به صورت گسترده انجام می شود، نظارت و مبارزه با آن مشکل است، زیرا این کار انرژی و امکانات زیادی را می طلبد که در حال حاضر به عنوان ظرفیت این کار در کشور دیده نمی شود.»

زاوه با اشاره به اینکه دولت و وزارتخانه نمی توانند بر کل بازار نظارت داشته باشند، گفت: به نوعی این امر نیز غیرممکن است، زیرا نمی توان برای هر عرضه کننده یک بازرس داشت، بنابراین تا زمانی که بازار رقابتی وجود نداشته باشد قطعات یدکی وجود ندارد. لوازم یدکی و لوازم یدکی نباید شکل بگیرد و شفافیت مالی در خرید و فروش قطعات حاکم نباشد، نمی توان منتظر ماند تا این بازار به خود رسیدگی کند.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه وزارت صنعت خودرو فضایی را برای ورود محصولات قاچاق به بازار ایجاد کرده است، گفت: دولتمردان فکر می کنند اگر منع کنند مردم به سراغ خرید قطعات خارجی نخواهند رفت. اما دلیل آن گران بودن لوازم جانبی واقعی است، برخی افراد تمایل دارند قطعات تقلبی و بی کیفیت چینی را بخرند تا قیمت کمتری بپردازند، بنابراین وقتی سیاست اشتباه باشد، نتیجه این است که امروزه لوازم یدکی خودرو در بازار وجود دارد. .

وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه های عملیاتی وزارت صمت و تعزیرات حکومتی برای مبارزه با قاچاق کالا در بازار لوازم یدکی نتیجه ای نخواهد داشت، تصریح کرد: در حالی که وزارت صمت خود را پرچمدار معرفی می کند. مبارزه با واردات و عرضه قطعات قاچاق “تمام اقداماتی که این وزارتخانه در چند سال گذشته برای خدمات رسانی به این بازار انجام داده است، همگی با شکست مواجه شده است.”

زاوه نوشت: حتی اگر با تدابیر خود چند واحد از صنف را جریمه یا پلمب کنند، هیچ یک از مشکلات در این زمینه حل نمی شود، زیرا بازار و صنعت قطعات خودرو نیازمند برنامه راهبردی و جامع است تا از این پس رکود و رخوتی که دستگیر شده آزاد می شود اما با توجه به شرایطی که در وزارت صمت وجود دارد بعید به نظر می رسد این اتفاق بیفتد در حالی که با توجه به تیراژ بازار لوازم یدکی خودرو به حال خود رها شده است. چند میلیارد دلار در سال اگر این اتفاق تکرار شود، وضعیت این بازار بهبودی حاصل نمی شود.

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما