پانل مستقل سطح بالا در مورد امنیت و توسعه در منطقه بحران زده ساحل در سازمان ملل راه اندازی شد

این پانل مستقل به طور رسمی روز شنبه در نیویورک در حاشیه مناظره سالانه مجمع عمومی طی یک رویداد سطح بالا در ساحل که تحت نظارت سازمان ملل متحد، کمیسیون اتحادیه آفریقا (AU) و جامعه اقتصادی برگزار شد، اعلام شد. کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) و گروه پنج برای ساحل (G5 Sahel).

ساحل در سراسر آفریقا از اقیانوس اطلس در غرب تا اقیانوس هند در شرق امتداد دارد و از بخش‌هایی از بورکینافاسو، کامرون، چاد، مالی، موریتانی، نیجر، نیجریه، سنگال و سودان می‌گذرد.

در حالی که دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) گفته است که ساحل با «بدترین نیازهای بشردوستانه در سال‌های اخیر که مستلزم افزایش فوری واکنش‌های اضطراری است» مواجه است، دبیرکل هفته گذشته هشدار داد که افزایش ناامنی، از جمله گسترش تروریست ها و سایر گروه های مسلح غیردولتی، همراه با بی ثباتی سیاسی، بحرانی را در ساحل ایجاد می کنند که یک “تهدید جهانی” است.

وی گفت: «و اگر کاری انجام نشود، اثرات تروریسم، افراط گرایی خشونت آمیز و جنایات سازمان یافته بسیار فراتر از منطقه و قاره آفریقا احساس خواهد شد.»

دبیر کل آنتونیو گوترش (راست) با ماهامادو ایسوفو، رئیس هیئت عالی سطح مستقل امنیت، حکومت و توسعه در ساحل دیدار می کند.

دبیر کل آنتونیو گوترش (راست) با ماهامادو ایسوفو، رئیس هیئت عالی سطح مستقل امنیت، حکومت و توسعه در ساحل دیدار می کند.

در بیانیه های خود در روز شنبه، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، رئیس کمیسیون ECOWAS، دبیر اجرایی G5 ساحل [a joint force established in 2017 to respond to the expansion of armed and violent extremist groups and deteriorating security in the region]، و آقای گوترش به طور رسمی هیئت بلندپایه مستقل امنیت و توسعه را در ساحل به رهبری ماهامادو ایسوفو رئیس جمهور سابق نیجر راه اندازی کرد.

آنها چالش های اساسی در ساحل، از جمله افزایش افراط گرایی خشونت آمیز، شکنندگی فزاینده اقتصادهای منطقه به دلیل تاثیر تغییرات آب و هوایی و همه گیری کووید-19، و همچنین انتقال پیچیده سیاسی را برجسته کردند.

آنها خواستار تلاش‌های هماهنگ بین‌المللی، منطقه‌ای و محلی در ساحل و منطقه وسیع‌تر برای رسیدگی به چالش‌های امنیتی، حکومت‌داری و توسعه و اتخاذ رویکردهای امنیتی مردم محور بر اساس استراتژی‌های سیاسی فراگیر شدند.

شرکت کنندگان همچنین از جامعه بین المللی خواستند تا پاسخ ها را متناسب با نیازهای منطقه، از جمله با ارائه حمایت های فنی، مالی، مادی و لجستیکی بسیار مورد نیاز، افزایش دهد.

آنها بر حمایت چهار سازمان از کار هیئت بلندپایه مستقل تاکید کردند و مشتاقانه منتظر یافته‌های ارزیابی استراتژیک مستقل هستند که در سی و ششمین نشست عادی مجمع سران کشورها و دولت‌های اتحادیه آفریقا ارائه می‌شود. صادر شده در فوریه 2023.

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما