هفته مبارزه با تروریسم سازمان ملل جلوگیری از افراط گرایی خشونت آمیز

او برای تاکید به جلو خم شد و گفت: «دین ما یک دین واقعی و صادق است که با زنان با عدالت و انصاف رفتار می کند.

او می داند که چه چیزی صحبت می کند. او دختر بابا اولد مااتا، محقق موریتانیایی است.

با الهام از پدرش، خانم مااتا از دوران جوانی سفر خود را برای مطالعه قرآن و سایر متون سنتی آغاز کرده است، از بزرگترین موسسه اسلامی موریتانی فارغ التحصیل شده و در مقطع فوق لیسانس حقوق اسلامی را مطالعه کرده است.

بزرگ شده در یک خانواده اسلامی، خانم مااتا معتقد است که این مسئولیت و وظیفه اوست که به جامعه خود بازگرداند.

گسترش جامعه

معروف به Mourchidates، زنان تربیت شده مذهبی مانند خانم. مااتا به جوامع خود در مورد خطرات افراط گرایی خشونت آمیز آموزش می دهند.

شبکه Mourchidates که در سال 2021 با حمایت دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، وزارت امور اسلامی موریتانی و انجمن زنان سرپرست خانوار تأسیس شد، برای مبارزه با افراط گرایی خشونت آمیز در محیط های مختلف، از جمله زندان ها، فعالیت می کند. موریتانی

موریتانی متعلق به منطقه ساحل در آفریقا است، منطقه ای که با “گسترش تروریسم و ​​جنبش های افراطی مواجه شده است.” مااتا گفت.

او گفت که از سال 2005، تروریست های اسلامی حملات متعددی را در سراسر کشور انجام داده اند که باعث ناامیدی مسلمانان مؤمن و موریتانی های سرافراز شده است.

مقابله با پیام های نفرت انگیز

او گفت: «ما موریتانیایی‌ها نسبت به دیگران مدارا و درک می‌کنیم، و افراد ادیان دیگر را می‌پذیریم و از آنها استقبال می‌کنیم. این حملات برخلاف فرهنگ موریتانی و شریعت اسلامی بود.»

وقتی از او پرسیده شد که چگونه می توان به بهترین نحو با لفاظی هایی که از اسلام استفاده می کند و آن را تحریف می کند، مقابله کرد، پاسخ ساده است: «قرآن».

این زنان که به طور خاص به دلیل تخصص خود در مورد اسلام انتخاب شده اند، بر استفاده از استدلال های اسلامی برای مقابله با پیام های نفرت و خشونت تمرکز می کنند.

«ما آیات قرآن را روشن می کنیم و حدیث را بیان می کنیم [a collection of sayings from the Prophet Muhammad]که هر دو خواستار صلح و امنیت مدنی و جامعه هستند.” ما به هفت مفهومی که در گفتمان افراطی از جمله جهاد استفاده می شود اشاره می کنیم و از ادله اسلامی استفاده می کنیم که نیت صحیح این آیات را نشان می دهد که با ایدئولوژی های افراطی مبارزه می کند.

Mourchidates تعیین می کند که کجا و کدام گروه ها در معرض خطر قرار گرفتن طعمه استدلال های افراطی هستند. سپس از شبکه خود برای تسهیل گفتگو در زندان ها، مساجد، مدارس، بازارها یا حتی خانه ها استفاده می کنند.

احکام زندان افراطی تولد ایده های افراطی

او گفت: «یک بار، ما مورچیداها از یک زندان بازدید کردیم، اولین باری بود که چنین چیزی در موریتانی مجاز بود.

در داخل، آنها متوجه شدند که یکی از زندانیان زن، رهبر قدرتمندی در گروه سلفی بوده است، یک جنبش اسلامی محافظه کار که از شیوه های نسل های اولیه مسلمانان پیروی می کند.

او می گوید: «احکام افراطی اغلب باعث ایجاد افکار افراطی در زندان ها می شود. ما مفتخریم که توانستیم با استدلال های دینی او را متقاعد کنیم که اسلام دینی صالح و بردبار است.»

در نهایت، این زندانی کناره گیری خود را از این ایده های افراطی اعلام کرد و قول داد در فعالیت هایی که در خدمت امنیت و صلح مدنی موریتانی هستند شرکت کند. مااتا گفت و افزود که این زن موافقت کرده است که در گفتگوی بین علمای دین و سلفی های سابق که توسط دولت موریتانی حمایت می شود، شرکت کند.

پسری روی یک ساحل شنی اطراف یک کمپ پناهندگان در M'bera، موریتانی راه می‌رود.

پسری روی یک ساحل شنی اطراف یک کمپ پناهندگان در M’bera، موریتانی راه می‌رود.

سیستم های هشدار اولیه

در سال 2022، کمک های Mourchidate به بیش از 10000 نفر رسید. در نواکشوت، مورچیدات از همسران، خواهران و مادران زندانیان حمایت می‌کردند و به آنها کمک می‌کردند افکار خشونت‌آمیز و افراطی را کنار بگذارند.

در Ould Yengé، در نزدیکی مرزهای مالی و سنگال، Mourchidates با هشدار دادن به نیروهای مجری قانون در مورد موارد مشکوک، به سیستم هشدار اولیه کمک کرده اند.

در همین حال، در عادل باگرو، شهری هم مرز با مالی، شبکه Mourchidates از قربانیان جوان تروریسم که در موریتانی پناه گرفته بودند، حمایت کرد و ادغام آنها در زندگی روزمره در کشور جدیدشان را تسهیل کرد.

به گفته UNODC، موریتانی از سال 2011 تاکنون حتی یک حمله تروریستی را تجربه نکرده است که بخشی از تلاش های افرادی مانند زینابو و این شبکه است.

خانم خانم می‌گوید: «زنان می‌توانند به هر چیزی که در ذهنشان است دست یابند. مااتا گفت. آنها موهبت قانع کننده بودن، انحراف ترازو را به نفع خود دارند و باید از این توانایی برای کمک به کشورهای خود استفاده کنند.”

درباره ابتکارات جنسیتی ساحل UNODC بیشتر بیاموزید.

هفته مبارزه با تروریسم سازمان ملل از 19 تا 23 ژوئن در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار می شود. بیشتر بدانید اینجا.

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما