نظر | این زاغه کنیایی چیزی برای آموزش به دنیا دارد

نایروبی، کنیا – اینجا در محله فقیر نشین کیبرا، گاهی اوقات زندگی برای همه آزاد به نظر می رسد. ساکنان با ضربه زدن به خطوط هوایی برق را می دزدند، کودکان با پای برهنه در کوچه های پر از فاضلاب راه می روند، و مردم گهگاه مجبورند از “توالت های پرنده” طفره بروند – کیسه های پلاستیکی که ساکنان از آنها به عنوان توالت استفاده می کنند و سپس با پرتاب آنها به یک جهت یا آن طرف از بین می برند.

با این حال، این یک محله فقیر نشین است. برخلاف همه شانس‌ها، کیبرا همچنین جای امیدواری است و درسی از توسعه پایین به بالا ارائه می‌کند که جهان باید از آن درس بگیرد.

داستان با پسری شروع می‌شود که مادر مجردش – 15 ساله که به دنیا آمد – نام او را کندی گذاشت، زیرا می‌خواست او مانند رئیس‌جمهور آمریکا باشد که نامش را شنیده بود. کندی اودید کوچک به مدرسه رسمی نرفت و در سن 10 سالگی از یک ناپدری خشن فرار کرد و در نهایت در خیابان ها خوابید.

کندی خواندن را به خود آموخت و از زندگی نامه نلسون ماندلا الهام گرفت که محققی با او به اشتراک گذاشت. کندی، شاداب و کاریزماتیک، سپس یک انجمن خودیاری کیبرا به نام امید درخشان برای جوامع، که بیشتر به نام SHOFCO شناخته می شود، تشکیل داد.

یک امریکایی جسیکا پوسنر، دانشجوی دانشگاه وسلیان، در SHOFCO داوطلب شد و سپس وسلیان را متقاعد کرد که کندی را به عنوان یک دانشجوی بورسیه کامل بپذیرد، حتی اگر او هرگز حتی یک مدرسه ابتدایی واقعی را گذرانده بود. جسیکا و کندی پس از فارغ التحصیلی عاشق یکدیگر شدند و ازدواج کردند.

یکی از پروژه های اولیه SHOFCO مدرسه دخترانه کیبرا بود که برخی از فقیرترین دختران محله فقیر نشین را به خدمت گرفت. والدین آنها گاهی بی سواد بودند و یک پنجم این دختران کوچک مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بودند. با این حال، دختران می‌دانستند که خاص هستند، و با آموزش فشرده به دانش‌آموزان ستاره‌دار تبدیل شدند و از کودکان مدارس خصوصی گران‌قیمت کنیا بهتر عمل کردند.

من یکی از دوستان قدیمی کندی هستم و از اولین دیدارم در ده سال پیش کار او را دنبال کرده ام. دختری را که در آن زمان ملاقات کردم، زمانی که کلاس دوم بود، اکنون در دانشگاه کلمبیا تحصیل می کند. همکلاسی های سابق او در چهار دانشگاه دیگر آمریکا و همچنین در دانشگاه های کنیا تحصیل می کنند.

اجازه دهید فقط اذعان کنیم که توسعه سخت است، به ویژه در محله های فقیر نشین شهری که در سراسر جهان به سرعت در حال رشد هستند. میلیاردها دلار به فقیرترین کشورها سرازیر می شود و در هائیتی و سودان جنوبی ناوگانی از SUVهای گران قیمت سفید را می بینیم که توسط سازمان های کمک رسانی هدایت می شوند. آنچه گم شده توسعه بلندمدت اقتصادی است. کمک های بین المللی کودکان را زنده نگه می دارد که این کار کوچکی نیست. اما در تغییر مکان های آشفته موفقیت کمتری داشته است.

اینجاست که SHOFCO به عنوان یک مدل جایگزین جذاب است. رویکرد توانمندسازی مردمی آن شباهت هایی با BRAC، یک سازمان توسعه مستقر در بنگلادش دارد که به نظر من یکی از مؤثرترین گروه های کمکی در جهان است، و با Fonkoze، یک سازمان غیرانتفاعی داخلی مشابه در هائیتی.

کندی به من گفت: “توسعه بخشی از امپریالیسم بوده است – شما بهتر از هر کس دیگری می دانید زیرا اهل آمریکا یا اروپا هستید.” او فکر می‌کند که کمک‌های بین‌المللی گاهی اوقات بی‌اثر است تا حدی به این دلیل که احساس می‌شود توسط خارج تحمیل شده است.

SHOFCO در میان جوامع کم درآمد در سراسر کنیا گسترش یافته است و اکنون دارای 2.4 میلیون عضو است که آن را به یکی از بزرگترین سازمان های مردمی در آفریقا تبدیل می کند. آب تمیز فراهم می‌کند، با تجاوز جنسی مبارزه می‌کند، اتحادیه اعتباری راه‌اندازی می‌کند، مردم را برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک راهنمایی می‌کند، کتابخانه‌ها و کانون‌های اینترنتی را راه‌اندازی می‌کند، رای‌دهندگان را بسیج می‌کند تا سیاستمداران را تحت فشار قرار دهند تا خدمات را به محله‌های فقیرنشین ارائه دهند، کمپین‌های بهداشت عمومی را اجرا می‌کند و 1000 کار دیگر را انجام می‌دهد.

به نظر من، این موفق است، زیرا نمونه ای از مشارکت است: رهبری محلی همراه با تکیه بر بهترین شیوه های بین المللی. برای مثال، SHOFCO، برنامه‌های کرم‌زدایی و پیشگیری از سرطان دهانه رحم را اتخاذ کرد که نشان‌دهنده بهترین دانش بین‌المللی است، و این برنامه‌ها توسط مردم محلی تا حدودی به دلیل اعتماد به کندی پذیرفته شد.

من تعجب کرده بودم که SHOFCO چقدر مقیاس پذیر است: آیا به جذابیت کندی بستگی داشت و تکرار آن در زاغه های دیگر را سخت می کرد؟ نه، این مدل در واقع به آرامی در سراسر کشور گسترش یافته است – و معلوم شد که سایر زاغه‌های کنیا کندی‌های دست‌نخورده خود را دارند.

من اغلب در مورد فقر می نویسم، و در حالی که موضوع ممکن است گاهی افسرده کننده باشد، به طور مرتب دلایلی برای الهام گرفتن پیدا می کنم.

یکی از زنی که در این بازدید از کیبرا ملاقات کردم، لورن اودیامبو، 23 ساله، یکی از اعضای SHOFCO است که پدرش در جوانی درگذشت. او با شش عضو خانواده و گاه به گاه موش‌های صحرایی یک کانکس دو اتاقه دارد. خانه آشپزخانه یا آب لوله کشی ندارد و عصر نیاز به برنامه ریزی دارد: سرویس بهداشتی محله از ساعت 10 شب تا 6 صبح قفل است.

هر مادری با شستن لباس های دیگران در ماه 70 دلار درآمد دارد. اما لورن به SHOFCO پیوست و در کلاس مهارت های کامپیوتری شرکت کرد که منجر به شغلی شد که ماهیانه 250 دلار پرداخت می کرد. لورن از این درآمد برای گذراندن مسیر خود در دانشگاه نایروبی استفاده کرده است و امسال با مدرک دانشگاهی اولین فرد خانواده خود خواهد بود. پس از فارغ التحصیلی، او انتظار دارد شغلی با حقوق 400 دلار در ماه پیدا کند.

او گفت که بدون SHOFCO این اتفاق نمی افتاد، و من از او دلیلش را پرسیدم و انتظار داشتم در مورد مهارت های کامپیوتری که آموخته صحبت کند. در عوض، او به یک نکته گسترده تر اشاره کرد: این برنامه به او آموخت که زاغه نشینان به خوبی هر کس دیگری هستند.

او گفت: “من فقط مهارت ها را به دست نیاوردم.” “من اعتماد به نفس پیدا کردم.” در مورد چالش‌های مداومی که او در اطراف خود در کیبرا می‌بیند، او افزود: “این بر عهده ماست که آن را تغییر دهیم.”

کیبرا هنوز به فاضلاب، مدارس و جاده‌های مناسب نیاز دارد، اما موفقیت لورن یادآور آن چیزی است که یک سازمان مردمی می‌تواند در برابر همه شانس‌ها حتی در سخت‌ترین محله‌های فقیرنشین انجام دهد. که من را پر از امید می کند. امید درخشان

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما