مقامات می گویند حمله اسرائیل به شهر کرانه باختری نه فلسطینی را کشت

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، نیروهای اسرائیلی بامداد روز پنجشنبه به شهر جنین در کرانه باختری اشغالی یورش بردند و به گفته وزارت بهداشت فلسطین، دست کم 9 فلسطینی را کشتند و باعث شد که تشکیلات خودگردان فلسطین هماهنگی امنیتی با اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد.

ارتش اسرائیل و یک گروه فلسطینی مسلح محلی اعلام کردند که در جریان این حمله نظامی، درگیری مسلحانه بین نظامیان اسرائیلی و فلسطینیان مسلح رخ داده است. ارتش اسرائیل گفت که پس از تیراندازی در جریان این حمله که هدف آن دستگیری اعضای گروه جهاد اسلامی بود که در طراحی و اجرای حملات متعدد علیه سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی دست داشتند، با گلوله های مستقیم پاسخ داده است.

این مرگ و میر تعداد فلسطینی های کشته شده در کرانه باختری را تا کنون در سال جاری به 30 نفر رسانده است، از جمله حداقل پنج جوان زیر 18 سال. این رقم به ویژه در مدت کمتر از یک ماه، حتی در مقایسه با سال 2022، زمانی که حداقل 166 فلسطینی در آن کشته شده بودند، بالاست. در کرانه باختری و اورشلیم شرقی، مرگبارترین سال از زمان آغاز ردیابی سازمان ملل در سال 2005، کشته شدند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که حداقل 20 نفر بر اثر شلیک گلوله یا گاز اشک آور در روز پنجشنبه زخمی شدند که حال چهار نفر وخیم است. این وزارتخانه و هلال احمر فلسطین، سربازان اسرائیلی را به حمله به بیمارستان دولتی جنین و پرتاب گاز اشک آور در داخل بخش اطفال متهم کردند، اما اسرائیل این اتهامات را رد کرد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه نفر از جمله دو «مظنون مسلح» را که در حال فرار بودند کشته است و افزود که در حال بررسی گزارش‌ها درباره تلفات بیشتر است. جهاد اسلامی از سوی آمریکا و اسرائیل به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا که اعلام کرد در جریان درگیری با پلیس اسرائیل که در جریان تظاهرات اعتراضی به قتل‌های جنین آغاز شد، حداقل یک فلسطینی دیگر در حادثه جداگانه‌ای در روز پنجشنبه در شرق بیت‌المقدس کشته شد. پلیس گفت این مرد قبل از شلیک گلوله و کشته شدن به سمت آنها آتش بازی شلیک کرد.

در واکنش به این کشتار، رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین که بخش‌هایی از کرانه باختری را اداره می‌کند، گفت که هماهنگی امنیتی با اسرائیل را به حالت تعلیق در می‌آورد. این اقدام، در صورت اجرای کامل، می‌تواند ارتباطات و اشتراک اطلاعاتی بین مقامات اسرائیلی و فلسطینی را محدود کند، پلیس تشکیلات خودگردان فلسطین را بر گروه‌های مسلح فلسطینی در کرانه باختری کاهش دهد و به طور بالقوه به رویارویی مستقیم بین نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطین کمک کند.

این سازمان که این قتل‌ها را “قتل عام” خواند، همچنین گفت که شکایتی به سازمان ملل خواهد کرد و از دادگاه کیفری بین‌المللی می‌خواهد که قتل‌های روز پنج‌شنبه را به حوادثی که قبلاً به دادگاه ارسال شده بود اضافه کند.

شب گذشته، گروه های مسلح در نوار غزه تعداد کمی راکت به سمت حریم هوایی اسرائیل شلیک کردند که واکنشی مکرر به خشونت در کرانه باختری است. در پاسخ، نیروی هوایی اسرائیل اعلام کرد که به دو پایگاه جدا شده شبه نظامیان در این نوار حمله کرده است. هیچ آسیبی در دو طرف گزارش نشده است که خطر تشدید بیشتر را کاهش می دهد.

دکتر گفت که وضعیت در جنین “بسیار بحرانی است.” مای الکیله، وزیر بهداشت فلسطین. او گفت که هلال احمر به او اطلاع داده است که نیروهای اسرائیلی از ورود آمبولانس ها برای نجات مجروحان جلوگیری کرده اند.

آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، قرار است اواخر این ماه از مصر، اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری بازدید کند.

یکی از وزارت خارجه آمریکا گفت: وزیر امور خارجه با حضور رهبران اسرائیل و فلسطین بر نیاز فوری طرف‌ها به برداشتن گام‌هایی برای کاهش تنش‌ها به منظور پایان دادن به چرخه خشونت که جان افراد بی‌گناه زیادی را گرفته است، تاکید خواهد کرد. بیانیه روز پنجشنبه در مورد اعلام سفر آتی.

این خشونت ها در حالی رخ می دهد که دولت جدید اسرائیل، راستگراترین دولت تاریخ، حاکی از اقدامات شدیدتر علیه فلسطینیان است.

ایتامار بن گویر، وزیر راست افراطی امنیت ملی در دولت جدید، که بر پلیس نظارت دارد، خواستار کاهش مقررات آتش باز برای سربازان و افسران پلیسی است که با فلسطینی‌ها مقابله می‌کنند، از جمله افرادی که سنگ یا بمب‌های آتش‌زا در دست دارند. او همچنین خواستار مصونیت از تحقیقات جنایی یا تعقیب برای هر یک از اعضای نیروهای امنیتی است که در موقعیت های جنگی اقدام می کنند.

اما رهبران نظامی مسئول سیاست های آتش باز در صفوف خود و بررسی اقدامات سربازان با چنین تغییراتی مخالف هستند و تاکنون هیچ کدام عملی نشده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، عملیات روز پنجشنبه را ستایش کرد و «قدردانی خود را از شجاعت و تدبیر سربازانی که حملات تروریستی را که می‌توانست به بهای جان‌های بسیاری تمام شود، خنثی کردند» ابراز کرد.

این بیانیه می افزاید که اسرائیل به دنبال تشدید تنش نیست، اما آقای آقای. نتانیاهو به نیروهای امنیتی دستور داد تا برای همه سناریوها آماده شوند.

گروه‌های حقوق بشر فلسطینی و اسرائیلی گفته‌اند که کاهش قوانین تعامل و همچنین هرگونه تضمین مصونیت می‌تواند منجر به کشتار بیشتر فلسطینی‌ها شود. آنها می گویند که سربازان در کرانه باختری در حال حاضر تقریباً از مجازات کامل برخوردارند و به ندرت مسئول مرگ فلسطینیان هستند.

محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین، از سازمان ملل متحد و گروه های بین المللی حقوق بشر خواست تا برای حمایت از فلسطینیان و جلوگیری از خونریزی بیشتر، فورا مداخله کنند.

وزارت خارجه فلسطین “تهاجم خونین و وحشیانه نیروهای اشغالگر” در جنین را محکوم کرد. این وزارتخانه افزود: این بیانگر گستاخی اشغالگران و اصرار آن بر تشدید اوضاع در عرصه درگیری است.

حماس، گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرا که غزه را کنترل می‌کند، روز پنجشنبه تهدید کرد که به تلافی این حمله خواهد پرداخت.

صالح العاروری معاون دفتر سیاسی حماس در بیانیه ای گفت: «اشغال بهای کشتار جنین را خواهد پرداخت.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سراسر کرانه باختری سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

صحنه‌های غم‌انگیز بعدازظهر پنجشنبه شهر را فرا گرفت، زیرا یک دسته عزاداری دسته‌جمعی با حضور هزاران عزادار در خیابان‌ها راه افتاد. اجساد کشته شدگان در بالا نگه داشته شده بود، برخی از آنها در پرچم فلسطین آویزان شده بودند. این راهپیمایی از ویترین مغازه های بسته عبور کرد و با اعلام اعتصاب عمومی در سراسر کرانه باختری در واکنش به قتل ها بسته شد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد و گروه های حقوق بشر فلسطینی، در سال 2022، اکثر فلسطینی های کشته شده غیرنظامی بودند. ارتش اسرائیل، با این حال، ادعا کرده است که اکثریت قریب به اتفاق در نوعی خشونت دست داشته اند که جان اسرائیلی ها را تهدید می کند.

با افزایش حملات نظامی اسرائیل به کرانه باختری در بهار 2022 پس از انجام یک سری حملات توسط مهاجمان فلسطینی که منجر به کشته شدن 19 اسرائیلی و خارجی که بیشتر آنها غیرنظامی بودند، در بدترین موج کشتار در سال های اخیر، تعداد کشته ها افزایش یافت.

به گفته مقامات اسرائیلی، 30 شهروند اسرائیلی یا مقیم خارجی در اسرائیل در تمام سال 2022 در حملات فلسطینیان کشته شدند که اکثر آنها غیرنظامی بودند.

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما