لیگ برتر منچسترسیتی را به خاطر قوانین مالی متهم کرد

لیگ برتر روز دوشنبه، قهرمان فعلی خود، منچسترسیتی را متهم کرد که سال‌ها قوانین مالی را نقض کرده است، اتهاماتی که می‌تواند منجر به شدیدترین مجازات‌ها در تاریخ لیگ شود – از جمله احتمال اینکه سیتی یکی از بهترین‌ها باشد. تیم های برتر فوتبال اروپا در دهه گذشته ممکن است از لیگ برتر انگلیس کنار گذاشته شوند.

لیست اتهامات لیگ برتر که در یک خبرنامه حاوی ارجاعات قانونی و خشک به قوانین و مقررات خاص مشخص شده بود، در مقیاس خود قابل توجه بود. منچسترسیتی به بیش از 100 تخلف متهم شده است، از جمله عدم ارائه اطلاعات مالی دقیق “که دید درست و منصفانه ای از وضعیت مالی باشگاه ارائه می دهد”. عدم افشای پرداخت های قراردادی به مدیران و بازیکنان؛ و عدم همکاری، در صورت لزوم، با بازرسان لیگ برتر.

لیگ برتر اعلام کرد که این اتهامات به کمیسیون مستقل ارجاع شده و در جلسه محرمانه رسیدگی خواهد شد. مقامات لیگ از اظهار نظر بیشتر در مورد این بیانیه یا پرونده علیه سیتی خودداری کردند. این تیم در حال حاضر در رده دوم جدول لیگ قرار دارد. هیچ تاریخی برای جلسه دادگاه تعیین نشده است.

در صورت تایید اتهامات لیگ، مشخص نیست که منچسترسیتی با چه مجازاتی روبرو خواهد شد. طبق قوانین لیگ برتر، تیم‌هایی که قوانین آن را نقض کرده‌اند با مجازات‌های تجاری مواجه می‌شوند که می‌تواند شامل توبیخ و جریمه یا موارد ورزشی مانند کسر امتیاز در جدول رده‌بندی یا حتی اخراج از دسته برتر باشد.

منچسترسیتی با بیانیه‌ای به این اتهامات پاسخ داد که زبان آن با ادعای لیگ مبنی بر عدم همکاری سیتی در تحقیقات، که اکنون در پنجمین سال خود است، مغایرت داشت. باشگاه خود را “از صدور این تخلفات ادعایی متعجب” اعلام کرد و گفت که “مقدار زیادی از مواد دقیق را تحویل داده است.”

سیتی اعلام کرد که از بررسی مستقل آنچه که آن را “مجموعه جامعی از شواهد غیرقابل انکار” نامیده و گفته است از موضع باشگاه حمایت می کند، استقبال می کند.

میزان تخلفات ادعا شده در پرونده سیتی برای لیگ برتر فوتبال انگلیس که به محبوب ترین لیگ داخلی جهان و یکی از مهم ترین صادرات فرهنگی بریتانیا تبدیل شده است، بی سابقه است. سیتی در دهه گذشته با 6 قهرمانی از سال 2012، از جمله چهار قهرمانی از پنج قهرمانی گذشته، پیشتاز بوده است.

اتهامات علیه باشگاه که روز دوشنبه فاش شد به سال 2009 بازمی‌گردد – یک سال پس از خرید منچسترسیتی توسط برادر حاکم ابوظبی و آغاز دوره‌ای از هزینه‌ها و موفقیت.

منچسترسیتی تحت نظارت مالک خلیج خود به یکی از موفق‌ترین و پرخرج‌ترین تیم‌های فوتبال جهان، قهرمان سریالی انگلیس و مدعی همیشگی بهترین بازیکنان جهان و بزرگترین جام‌های اروپا تبدیل شده است.

این عناوین توسط مارکی از فوتبال برنده تضمین شد که رکوردهای امتیازی را به نام خود ثبت کرد و در مواقعی باعث شد که تیم با شاید عمیق ترین و با استعدادترین فهرست تاریخ فوتبال انگلیس، تقریباً در برابر مخالفان داخلی شکست ناپذیر به نظر برسد. در بسیاری از فصل‌ها، کنار گذاشتن سیتی حتی نزدیک‌ترین رقبای خود به یک امر عادی تبدیل شد.

اما در طول آن دوره، سوء ظن در مورد معاملات مالی منچسترسیتی بر موفقیت های آن در زمین سایه انداخت. تمرکز در سال 2018، زمانی که یک هکر پرتغالی مسئول کشف برخی از تاریک‌ترین اسرار فوتبال بود، اسناد و ایمیل‌های داخلی منچستر سیتی را ایمن کرد که نشان می‌داد باشگاه سال‌ها از طریق معاملات با شرکت‌های مرتبط با مالکان ثروتمند خلیج فارس دستکاری مالی کرده است. منتقدان باشگاه استدلال کردند که از حمایت های مالی برای افزایش مصنوعی درآمدها در ترازنامه سیتی استفاده شد و به آن اجازه داد تا به کسب بی امان استعدادهای بازی، مربیگری و پیشاهنگی ادامه دهد.

در سال 2020، یوفا، هیئت حاکمه فوتبال اروپا، منچسترسیتی را به دلیل نقض قوانین مالی، دو سال از حضور در رقابت‌های برتر خود، لیگ قهرمانان اروپا محروم کرد، اگرچه باشگاه به این تصمیم اعتراض کرد و محرومیت لغو شد.

در به چالش کشیدن آن ممنوعیت، سیتی بر روی چند کلمه در قوانین هیئت حاکمه تمرکز کرد که محدودیت زمانی پنج ساله برای تخلفات واجد شرایط برای مجازات تعیین می کند. در واقع، تحقیقات یوفا برای بررسی جدی ترین تخلفات بسیار طولانی شده بود، هیئت استیناف دریافت کرد، و بنابراین باشگاه از سخت ترین مجازات هایی که علیه آن وضع شده بود در امان ماند.

برخلاف یوفا، لیگ برتر در مقررات انضباطی خود محدودیتی ندارد. تعدادی از اتهامات جدید مربوط به فصل 10-2009 است و حداقل یکی به کمپین فعلی اشاره می کند. اما پرونده شهر به دلایلی غیرعادی است.

به عنوان مثال، هیچ تحقیقات قبلی لیگ برتر به اندازه پرونده فعلی علیه سیتی طولانی نبوده است، و همچنین اتهاماتی مبنی بر تخلف در فصل های مختلف منتشر نشده است. نتیجه ممکن است حتی تأثیر دیپلماتیک عمیق تری داشته باشد، زیرا گروه مالکیت سیتی مستقیماً با یکی از قدرتمندترین خانواده های حاکم خلیج فارس مرتبط است و به دلیل اینکه قراردادهای حمایتی تحت نظارت برخی از مهم ترین شرکت های امارات متحده عربی، از جمله شرکت هواپیمایی ملی آن، درگیر هستند.

این حساسیت شاید در نحوه اعلام خبر اتهامات از سوی لیگ برتر که بی سر و صدا در سایت لیگ و بدون اطلاع رسانی به رسانه ها منتشر شد، مشخص بود.

سیتی نیز سعی کرده بود نبرد خود با لیگ برتر را ساکت نگه دارد و در مقطعی از منابع قابل توجه خود برای شکایت استفاده کرد تا از علنی شدن جزئیات تحقیقات فعال جلوگیری کند. یک قاضی علیه سیتی رای داد و حتی روندی را که به سیتی اجازه داده بود چندین عنوان لیگ را به دست آورد، در حالی که پرونده بدون حل و فصل به درازا می کشید، سرزنش کرد.

مقامات منچسترسیتی سال‌هاست که با هرگونه تلاشی برای انتقاد از مانورهای مالی آنها یا زیر سوال بردن پایبندی آنها به قوانین مالی مبارزه کرده‌اند و علیه هکرهایی که اسناد باشگاه خصوصی را فاش می‌کنند و سازمان‌های رسانه‌ای خبری که در مورد آنها گزارش می‌دهند، انتقاد کرده‌اند. این سازمان اتهامات مربوط به نقض قوانین باشگاه را “کاملا نادرست” خواند و روند تحقیقات را “غیرمنصفانه” خواند.

در مورد قبلی که مربوط به محرومیت پیشنهادی در لیگ قهرمانان اروپا بود، سیتی قول داد برای دفاع از خود “هر کاری که می تواند انجام شود” انجام دهد. این باشگاه که توسط یکی از ثروتمندترین مردان جهان سرمایه گذاری می شود، به نظر می رسد آماده است تا هر مبلغی را برای برتری خرج کند. اما در لیگ برتر با حریفی سرسخت روبرو خواهد شد. این لیگ یکی از غنی‌ترین مسابقات ورزشی جهان است و جمعیت آن بیش از نیمی از تیم‌های پرجنب‌وجوش جهان است – همه آنها هر فصل به دنبال جوایزی مشابه سیتی هستند.

مخاطرات بالا هستند. اگر اتهامات لیگ علیه سیتی تایید شود، نتیجه می تواند نتیجه یک دهه بازی لیگ را مشروعیت بخشد – نه تنها قهرمانی ها و جام های کسب شده توسط سیتی، بلکه فرصت ها (و ده ها میلیون دلار) را نیز زیر سوال می برد. ) از رقبای خود باخت. اما ممکن است عواقبی در منچستر سیتی نیز داشته باشد.

پپ گواردیولا، مربی اسپانیایی که معمار بزرگ‌ترین موفقیت‌های باشگاه بوده است، هر زمان که اتهامات نادرستی به این باشگاه مطرح می‌شود، مدافع سرسخت سیتی بوده است. اما بهار گذشته او فاش کرد که به مدیران باشگاه گفته است در صورتی که آنچه به او گفته اند نادرست باشد، استعفا خواهد داد.

“به آنها گفتم: “اگر به من دروغ بگویید، پس فردا نیستم.” گواردیولا گفت: من بیرون خواهم بود و دیگر دوست شما نخواهم بود. “من به شما ایمان دارم زیرا از روز اول 100 درصد شما را باور دارم و به همین دلیل از باشگاه دفاع می کنم.”

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما