فرانسه اتهامات مالی مبنی بر کمک به تسلیح جنگجویان اسلامگرا را رد می کند

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

فرانسه روز پنجشنبه اتهامات وزیر خارجه مالی مبنی بر حمایت ارتش فرانسه از گروه های اسلام گرا و نقض حریم هوایی مالی را رد کرد. روابط مالی با پاریس از زمانی که یک حکومت نظامی در کودتای اوت 2020 به قدرت رسید، رو به وخامت گذاشته است، که در نهایت با خروج نیروهای فرانسوی که روز دوشنبه پس از یک ماموریت تقریباً ده ساله تکمیل شد، به اوج خود رسید.

این اتهامات در بحبوحه گزارش هایی مبنی بر هجوم مزدوران روسی استخدام شده توسط دولت نظامی مالی برای پر کردن خلاء قدرت ناشی از خروج نیروهای فرانسوی از کشور، نشان دهنده پایین ترین سطح روابط است که نگرانی های جدیدی را در میان قدرت های غربی در مورد وضعیت امنیتی در منطقه ساحل ایجاد کرده است.

مالی می‌گوید فرانسه حریم هوایی خود را نقض کرده و به شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در تلاش برای بی‌ثبات کردن این کشور غرب آفریقا تسلیحات تحویل داده است، آخرین مورد در رگبار اتهاماتی که پایان تلخی را برای روابط زمانی نزدیک آنها رقم زده است.

عبدالله دیوپ، وزیر امور خارجه مالی در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ دوشنبه اعلام کرد که حریم هوایی این کشور در سال جاری بیش از 50 بار توسط نیروهای فرانسوی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، بالگردهای نظامی و جت‌های جنگنده نقض شده است. در این نامه آمده است: «فرانسه از این نقض آشکار حریم هوایی مالی برای جمع‌آوری اطلاعات برای گروه‌های تروریستی فعال در ساحل و انداختن اسلحه و مهمات به سمت آنها استفاده کرد».


© France 24

مالی هیچ مدرکی مبنی بر ارسال تسلیحات فرانسه به گروه های اسلام گرا ارائه نکرد. فرانسه یک دهه و میلیاردها دلار برای از بین بردن ستیزه جویان اسلام گرا، که برخی از آنها با القاعده و گروه دولت اسلامی ارتباط دارند، در مستعمره سابق خود و در سراسر منطقه ساحل هزینه کرده است.

سفارت فرانسه در مالی در پیامی توئیتری اعلام کرد: «فرانسه آشکارا هرگز، مستقیم یا غیرمستقیم، از این گروه های تروریستی که همچنان دشمنان تعیین شده آن در سراسر کره زمین هستند، حمایت نکرده است.


سفارت فرانسه اعلام کرد که 53 سرباز فرانسوی در جریان ماموریت 9 ساله خود در مالی کشته شده اند و فرانسه صدها جنگجوی اسلامگرا را برای بازگرداندن امنیت به مالی مردم کشته است. او افزود که فرانسه نیز در داخل از حملات اسلامگرایان متحمل شده است.

بر اساس یک سند نظامی آلمان به تاریخ سه شنبه، سربازان آلمانی سازمان ملل گفتند که نیروهای روسی را دیدند که در فرودگاه گائو فرود آمدند و تجهیزات را تخلیه کردند، روز دوشنبه، روزی که آخرین سربازان فرانسوی رفتند.

جنگجویان گروه واگنر، یک شرکت نظامی خصوصی مرتبط با کرملین، از اواخر سال گذشته از ارتش مالی در مبارزه با شورشیان اسلام‌گرا حمایت می‌کنند.

نیروهای فرانسوی در سال 2013 به عنوان قهرمان در مالی مورد استقبال قرار گرفتند، پس از آن که دولت باماکو از فرانسه برای مقابله با گروه‌های اسلام‌گرا که بخش زیادی از شمال، از جمله شهر افسانه‌ای تیمبوکتو را تسخیر کرده بودند، درخواست کرد.

اما مجموعه‌ای از شکست‌ها و حملات طولانی‌مدت شبه‌نظامیان، روابط را تیره‌تر کرده است، که پس از سرنگونی حکومت نظامی توسط حکومت نظامی در سال 2020 و سپس سرنگونی کابینه غیرنظامی موقت بدتر شد.

حکومت نظامی مالی در ماه فوریه از فرانسه خواست تا نیروهایش را «بدون تأخیر» خارج کند. در ماه مه، حکومت نظامی اعلام کرد که از توافقات دفاعی که با فرانسه منعقد کرده بود، خارج می شود و «نقض فاحش» حاکمیت ملی خود توسط نیروهای فرانسوی را محکوم می کند.

حاکمان نظامی آن متعهد شده بودند که قدرت را در سال 2022 به غیرنظامیان بازگردانند اما متعاقباً جدول زمانی را تا سال 2024 تمدید کردند و تحریم های منطقه ای را تحمیل کردند.

(فرانسه 24 با خبرگزاری فرانسه و رویترز)

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما