سیاست ترکیه مدرن; چه بلایی سر اردوغان آمده است؟

فرارو- مدتی است که اخبار مختلفی از فعالیت اردوغان رئیس جمهور ترکیه در منطقه به گوش می رسد. از دیدار با زلینسکی رئیس جمهور اوکراین تا احتمال مذاکره با سوریه و دیدار با کشورهای عربستان، اسرائیل و قطر از جمله مواردی است که این روزها مورد توجه تحلیلگران خاورمیانه قرار گرفته است. اما این تمام ماجرا نیست و جدا از این که این تحرکات از تغییراتی در معادلات منطقه ای خبر می دهد، احتمالاً روابط استانبول و تهران در سایه روابط ترکیه و اسرائیل با تنش های جدیدی مواجه خواهد شد.

به گزارش فرارو، با نگاهی به تاریخچه روابط اسرائیل و ترکیه متوجه خواهیم شد که اگرچه روابط این دو کشور در 12 سال گذشته با مشکلاتی روبه‌رو بوده است، اما روابط اقتصادی آنها همواره پیشرفت خوبی داشته است و این مشکل گمانه‌زنی‌هایی را در پی داشته است. about به عقیده برخی کارشناسان، این رویکرد به اسرائیل و ترکیه مدرن فراتر از اهداف اقتصادی است. با همه این تفاسیر، به نظر می رسد در مسیری که اردوغان از یک سو با گسترش روابط در تلاش برای بهبود اقتصاد کشور است و از سوی دیگر در تلاش برای ایفای نقش تاثیرگذار در منطقه است، تنش ها و چالش هایی نیز وجود دارد. .

ترکیه به دنبال موقعیت جدیدی در منطقه است

در همی کامیک سیماک کاگی کاکایی کھیں کے سلمال در تورکی گفتگو با فرارو وی نوشت: اردوغان طی یک سال گذشته سیاست جدیدی را در عرصه منطقه ای و بین المللی به اجرا درآورده و در این مدت سعی کرده نقش فعال تری در امور خارجی به ویژه در منطقه ایفا کند. زیرا اگر نگاهی به دهه گذشته داشته باشیم متوجه می شویم که با توجه به شرایط، ترکیه تصمیم گرفت خود را در موقعیت تهاجمی قرار دهد. به همین دلیل شاهد بودیم که با شروع درگیری در سوریه، چندین سال در سوریه نیز عملیات نظامی را آغاز کردند. او حتی در درگیری اعراب نیز شرکت داشت و ترکیه نیز در حوادث ایران و آذربایجان حضور داشت.

وی تصریح کرد: همه این ها نشان می دهد که ترکیه در دو دهه اخیر تصمیم گرفته دوباره نقشی تاثیرگذار در منطقه داشته باشد. حتی اگر نگران بهار عربی باشید، ترکیه آرام نخواهد گرفت و این مداخله منجر به مشکلات جدی در روابطش با مصر و عربستان خواهد شد. حتی قتل خاشقجی بر روابط ترکیه و عربستان تأثیر گذاشت. اما طی شش ماه گذشته، تحرکات اردوغان نشان داد که او تغییراتی در سیاست خود ایجاد کرده و اکنون می خواهد به شکل دیگری در منطقه حضور پیدا کند. این به ویژه به اسرائیل مربوط می شود که بسیار مهم است.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: چرا که اردوغان در این سال ها مدام از مقاومت فلسطین حمایت کرده و از آن دفاع کرده است و اکنون نزدیک شدن به اسرائیل بی شک نوعی پارادوکس است. واقعیت این است که تحرکات اخیر ترکیه در منطقه و غرب آسیا نشان می دهد که اردوغان از یک سو در تلاش برای بازسازی سیاست خارجی خود است و از سوی دیگر نیاز مبرم به رابطه با اسرائیل دارد. رئیس جمهور ترکیه معتقد است که در این مدت از معادلات اقتصادی منطقه کنار گذاشته شده و به نوعی استانبول را نادیده گرفته است. به همین دلیل در حال حاضر تلاش می شود به نحوی از توافقات اقتصادی بین اسرائیل، یونان و قبرس جلوگیری شود.

ترکیه در تحلیل این موضوعات تاکید کرد: در مجموع مدتی است که ترکیه چندین جنبه از سیاست را در پیش گرفته است. به همین دلیل است که می بینید ایران از یک سو با جاهایی دیدار و گفتگو می کند و از سوی دیگر روابط خود را با عربستان و قطر ارتقا می دهد. این رویداد حتی بین اوکراین و روسیه نیز قابل مشاهده است. همه اینها نشان می دهد که اردوغان تلاش می کند ترکیه را به همان منطقه ای تبدیل کند که در سال های 2007 و 2011 بود.

کاکایی در پایان افزود: متأسفانه اهداف اقتصادی نیز در بین آنها دیده می شود. زیرا همانطور که می دانید ترکیه مدتی است که شرایط اقتصادی خوبی ندارد و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این کشور می تواند موقعیت اردوغان و حزب عدالت و توسعه را متزلزل کند. بنابراین اردوغان نیز در تلاش است تا روابط خود را با کشورهای مختلف حتی اسرائیل گسترش دهد و از سوی دیگر به سیاست تهاجمی خود ادامه دهد. عملیات اخیر آنها در شمال سوریه نمونه ای از این سیاست است.

سیاست ترکیه در حالت سردرگمی و ناهماهنگی قرار دارد

همچنین رضا عبیدی گلابادی دیر روگشگر سلامر تورکی در گفتگو بافرارو وی ضمن اشاره به اینکه سیاست ترکیه همواره یک سیاست خارجی و یا نوعی دلخوری بوده است، گفت: در نگاه برخی به ویژه در داخل ایران، این امر به یک واقعیت سیاسی تعبیر می شود. اما اگر از زاویه ای دیگر به سیاست خارجی این کشور نگاه کنیم، خواهیم دید که سیاست ترکیه دارای نوعی سردرگمی و بی ثباتی است. یعنی وقتی سیاست خارجی ترکیه را با سایر کشورهای منطقه مانند ایران، عربستان و … یا حتی خارج از منطقه مانند چین، آمریکا و … مقایسه کنید، می بینید که این کشورها همیشه یک چارچوب و رویکرد خاص به مسائل سیاست خارجی. چه بسا مکان ها خشونت آمیزتر شده و گاهی سیاست های نرم در قانون اساسی وارد شده است، اما همه این تغییرات در یک چارچوب ثابت و دائمی صورت گرفته است. আয়্ত্যান্তা ক্রিক্যা ন্র্ক্যান্ত্যান্ত্যান্যান্যান্যান্যান্যান্ত ন্র্ক্যান্ত্যান্ত্যান্যান্যান্যান্যান্যান্ত. اما این رویکرد در ترکیه به خصوص در مورد اردوغان دیده نمی شود.

وی ادامه داد: ممکن است برخی معتقد باشند که این سیاست درست است، اما نباید فراموش کرد که این نوسانات و حرکات پاندولی در سیاست خارجی ترکیه باعث شده است که از نظر عمومی این سیاست چندان قابل اعتماد نباشد. منطقه.” بیشتر مردم کشورهای منطقه و حتی بسیاری از سیاستمداران ترکیه را نوعی دلال منطقه می دانند که نباید جدی گرفته شود. این سیاست همیشه در قانون اساسی ترکیه وجود داشته است اما پس از حوادث سال 2016 اعتراضات داخلی این کشور و سپس حضور اردوغان در قدرت به شدت افزایش یافته است.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که اردوغان در حال حاضر به دنبال چه دستاوردهایی است، گفت: مدت هاست که شرایط اقتصادی ترکیه باعث نارضایتی های گسترده در این کشور شده است. برخی آمارهای رسمی حکایت از تورم حدود 80 درصدی در این کشور دارد و آمارهای غیررسمی مدعی هستند که تورم دو برابر این رقم است. اما آنچه باعث ناراحتی و نارضایتی مردم شد این بود که تورم مورد بحث عمدتاً در حوزه غذا و انرژی رخ داد که مردم بیشتر با آن مواجه هستند. بنابراین به نظر می رسد اردوغان در حال حاضر مشغول بازی با سیاست خارجی است تا بتواند شرایط اقتصادی خود را بهبود بخشد.

وی تصریح کرد: از آنجا که ترکیه یکی از واردکنندگان مهم در بخش انرژی است و بسیاری از اقلام غذایی را نیز وارد می کند. از این رو اردوغان جدای از حضور در منطقه و رسانه ها با بهبود و گسترش روابط سعی در جذب سرمایه گذاران خارجی و بهبود صنعت گردشگری دارد. از این رو برای رسیدن به این هدف، آمادگی برقراری روابط با کشورهای عربی و اسرائیل را برای تحکیم و ارتقای جایگاه خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دارد. اما این رویکرد اردوغان از یک سو منجر به گسترش روابط با برخی کشورها می شود و از سوی دیگر روابط ترکیه با برخی دیگر را دشوار می کند.

عابدی گل آبادی در پایان تاکید کرد: قطعا باز شدن درهای اسرائیل به منطقه باعث از بین رفتن رابطه ترکیه و ایران می شود. اما این تنش قبلا وجود داشت و در دیدار اردوغان با مقامات ایرانی به ویژه مقام معظم رهبری به وضوح می توانستیم آن را ببینیم. البته این تنها مشکل مربوط به ایران نیست و رویکرد اردوغان به اسرائیل کشورهای همسایه مانند ارمنستان و روسیه را نیز نگران کرده است. بنابراین ادامه این روند می تواند در میان مدت و بلندمدت پیامدهای زیادی برای ترکیه داشته باشد».

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما