سازمان عفو ​​بین‌الملل دریافته است که معترضان پرو، از جمله کودکان، در «اعدام‌های فراقانونی» توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.



CNN

به گفته عفو بین‌الملل، نیروهای امنیتی پرو در اوایل سال جاری حملات گسترده‌ای را علیه معترضان با «اعدام‌های فراقانونی» و «استفاده گسترده از مهمات کشنده» انجام دادند، در حالی که تلاش داشتند اعتراضات گسترده‌ای را که از دسامبر 2022 آغاز شده بود، مهار کنند.

این گروه حقوق بشری در مورد مرگ 25 نفر در مناطق Ayacucho، Apurimac و Puno بین 7 دسامبر 2022 تا 9 فوریه 2023 تحقیق کرد. در مجموع، 49 غیرنظامی در جریان اعتراضات کشته شدند.

گزارش عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که بسیاری از قربانیان جوان‌تر از ۲۱ سال سن داشته‌اند و شش کودک در میان پرونده‌های مستند شده‌اند.

جنبش اعتراضی چند هفته‌ای این کشور آند با استیضاح و دستگیری رئیس‌جمهور سابق پدرو کاستیو در دسامبر آغاز شد و نارضایتی عمیق از شرایط زندگی و نابرابری در این کشور شدت گرفت.

در حالی که اعتراضات در سراسر کشور رخ داد، بدترین خشونت ها در مناطق روستایی و بومی جنوب بود، که برکناری کاستیلو را تلاش دیگری از سوی نخبگان ساحلی پرو برای نادیده گرفتن آنها می دانست.

به گزارش عفو بین‌الملل، نیروهای مسلح و پلیس ملی کشور از نیروی کشنده مانند گلوله و سلاح‌های ممنوعه در وظایف انتظامی مانند گلوله‌ها در طول مدت مستند «به شیوه‌ای غیرقانونی» استفاده کردند.

در این گزارش آمده است که نیروی کشنده کمتری مانند گاز اشک آور نیز به صورت “بیش از حد، نامتناسب و گاهی اوقات غیر ضروری” استفاده شده است.

ساکنان جزایر Uros و Taquile در دریاچه Titicaca، در مرز بولیوی، در شهر پونو، پرو، در 24 ژانویه تظاهرات کردند.

مقامات پرو گفته اند که نیروهای امنیتی این کشور برای دفاع از خود اقدام کردند. با این حال، طبق شواهد جمع‌آوری‌شده توسط عفو بین‌الملل، جراحاتی که باعث مرگ ۲۵ نفر شد، «در قسمت‌هایی از بدن که احتمال مرگ آن‌ها وجود دارد، وارد شده است، که نشان می‌دهد تیراندازی تصادفی نبوده، بلکه عمدی بوده است».

در این گزارش آمده است: «در هیچ یک از موارد شواهدی مبنی بر اینکه فرد متوفی جان یا تمامیت مقامات را به خطر انداخته باشد، یافت نشد.

این گزارش در پایان می‌گوید: «در چند مورد، کسانی که کشته شدند و همچنین مجروح‌شدگان صرفاً عابران یا عابران بودند».

از 25 مرگ ثبت شده توسط عفو بین الملل، حداقل 20 مورد اعدام غیرقانونی در نظر گرفته شده است. 15 نفر از این قربانیان کمتر از 21 سال داشتند.

بر اساس گزارش کالبد شکافی مستند شده توسط عفو بین الملل، اولین قربانی شناخته شده در جریان تظاهرات، پسر 15 ساله ای به نام دیوید آتکیپ بود که در حین مشاهده تظاهرات در خارج از فرودگاه Andahuaylas در منطقه Apurimac در 11 دسامبر از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

یک نوجوان 15 ساله دیگر، کریستوفر راموس ایمه، چند روز بعد هنگام عبور از جاده در Ayacucho در 15 دسامبر مورد اصابت گلوله قرار گرفت. راموس در قبرستان محلی نزدیک فرودگاه مشغول تمیز کردن مقبره ها و سنگ قبرها و همچنین کمک به بازدیدکنندگان با گل بود.

بر اساس کالبد شکافی دیده شده توسط عفو بین الملل و شواهد جمع آوری شده توسط این گروه، راموس توسط “پرتابه سلاح گرم” که باعث ضربه به قفسه سینه شد، کشته شد. این سازمان نتیجه می گیرد که راموس مسلح نبود و هیچ تهدیدی برای نیروهای امنیتی ایجاد نمی کرد.

هیلاریا ایمه، مادر کریستوفر روز چهارشنبه در حالی که اشک می ریخت به سی ان ان گفت: «آنها مردم بی گناه را کشته اند، پسرم بی گناه بود، او در حال عبور از جاده بود که به او شلیک کردند.

ایمه امیدوار است که خانواده‌اش بتوانند پس از انتشار این گزارش عدالت را پیدا کنند و افزود که معترضان و جوامع آنها اغلب به‌طور ناعادلانه توسط مقامات پرو مورد شیطان صفت قرار گرفته‌اند.

ما امیدواریم که عدالت اجرا شود و مردم به ما احترام بگذارند، آنها ما را تروریست، خرابکار خطاب می کنند و این حقیقت چیزی نیست که در آیاچو اتفاق افتاد.”

سی ان ان شرایط این دو مرگ را آنطور که سازمان عفو ​​بین الملل توصیف کرده است، تایید نکرده است.

دنی کوئیسپ و روث بارسنا که به ترتیب پسر و شوهر خود را در جریان تظاهرات های مختلف از دست دادند، در یک کنفرانس مطبوعاتی با نمایندگان عفو ​​بین الملل در لیما، پرو، در 16 فوریه 2023 شرکت کردند.

عفو بین‌الملل همچنین به مرگ بکهان کوئیسپه، مربی 18 ساله فوتبال اشاره می‌کند که در ماه دسامبر در Andahuaylas، منطقه Apurimac به سرش شلیک شد. مورد او قبلا توسط CNN گزارش شده بود.

همانطور که قبلاً توسط سی ان ان گزارش شده بود، عفو بین الملل همچنین گفته است که حملات علیه معترضان “با یک سوگیری نژادپرستانه مشخص” در جنوب پرو انجام شده است، جایی که معترضان با واکنش خشونت آمیزتری از سوی نیروهای امنیتی مواجه شدند و ده ها کشته برجای گذاشتند.

تظاهرات مشابهی در لیما پایتخت پرو برگزار شد اما تنها یک کشته برجای گذاشت.

یافته های اولیه عفو بین الملل قبلا توسط CNN گزارش شده بود.

در این گزارش نهایی، عفو بین‌الملل اشاره می‌کند که مقامات پرو – از جمله دینا بلوارته رئیس‌جمهور پرو و ​​ریاست شورای وزیران (PCM) – از نیروهای امنیتی کشور در جریان اعتراضات تمجید کرده و «به طور مداوم از اقدامات سازمان‌های مجری قانون حمایت و توجیه کردند. با وجود شواهد روشن فزاینده ای از اقدامات غیرقانونی آنها.”

در این گزارش تاکید شده است: «علاوه بر این، روایت دولتی معترضان را تروریستی و خشن انگ می‌زند و به تشدید خشونت کمک می‌کند و مجریان قانون را تشویق می‌کند که به همان شیوه عمل کنند».

عفو بین‌الملل همچنین می‌گوید که مقامات در بالاترین سطح از نیروهای مسلح و پلیس، علیرغم “شواهد قابل توجه” که به مسئولیت نیروهای امنیتی در ده‌ها مورد مرگ اشاره می‌کنند، درخواست پاسخگویی نکردند.

بولوارته در دیدار با مطبوعات خارجی در لیما، پرو، در 24 ژانویه صحبت می کند.

رئیس جمهور بولوارته در مصاحبه اخیر با رسانه های محلی و در مواجهه با انتقادها به دلیل نحوه برخورد دولتش با اعتراضات، گفت که او و وزرایش پروتکل هایی را برای نیروهای مسلح یا پلیس تعیین نمی کنند.

«آنها قوانین و پروتکل های خود را دارند. با چه کسی رعایت می کنند؟ فرماندهان آنها ما هیچ قدرتی بر آنها نداریم. من می توانم رئیس عالی نیروهای مسلح باشم، اما هیچ فرماندهی (بر آنها) ندارم و پروتکل ها توسط آنها تعیین می شود.»

سی ان ان با دفتر رئیس جمهور تماس گرفته است که از اظهار نظر در مورد یافته های این گزارش خودداری کرده است. با وزارت دفاع و کشور پرو نیز تماس گرفته شده است. هر دو وزارتخانه در ماه فوریه به سی ان ان گفتند تا زمانی که تحقیقات در حال انجام توسط دفتر دادستانی به پایان نرسد، نمی توانند اظهار نظر کنند.

دفتر دادستانی پرو در 10 ژانویه تحقیقات مقدماتی را علیه رئیس جمهور بولوارته، نخست وزیر پرو، آلبرتو اوتارولا و سایر وزرای پرو به اتهام نسل کشی، قتل و جراحات جدی در جریان اعتراضات آغاز کرد.

روز چهارشنبه، دفتر بولوارته به CNN en Espanol گفت که از رئیس جمهور برای ادای شهادت در دفتر دادستانی در 31 مه دعوت شده است.

دفتر دادستان عمومی پرو نیز در این گزارش نهایی به دلیل کوتاهی در انجام تحقیقات جنایی مربوط به مرگ‌های اعتراضی «به‌موقع، کامل و بی‌طرفانه» مورد انتقاد قرار گرفت. CNN برای اظهار نظر با دفتر دادستان تماس گرفته است.

Walker Jimenez

طرفدار تلویزیون آزاد. علاقه مندان به سفر نرد وب. گیمر. علاقه مندان به الکل ارتباط دهنده. نینجا غذا. پیشگام آبجو.

تماس با ما