رسانه های دولتی گزارش می دهند که ایران اولین اعدام شناخته شده مرتبط با اعتراض را انجام می دهد



CNN

رسانه های دولتی روز پنجشنبه گزارش دادند که ایران در اولین اعدام شناخته شده مرتبط با اعتراضاتی که از سپتامبر کشور را فرا گرفته است، مردی را به دلیل مجروح کردن یک افسر شبه نظامی اعدام کرده است.

میزان آنلاین، خبرگزاری وابسته به قوه قضائیه ایران، و خبرگزاری نیمه رسمی تسمین، هر دو معترض را محسن شکاری نامیدند. بنا بر گزارش ها، وی به دلیل چاقو زدن یکی از اعضای نیروی شبه نظامی بسیج در تظاهرات در تهران در روز 23 سپتامبر به «جنگ با خدا» محکوم شد.

به گزارش میزان، شکاری در سوم مهرماه به اعدام محکوم شد و صبح پنجشنبه به دار آویخته شد. این اولین اعدام مرتبط با اعتراضات بود که توسط رسانه های دولتی به طور علنی گزارش شد.

حقوق بشر ایران، یک سازمان غیرانتفاعی حقوق بشر که اعضایی در داخل و خارج از کشور دارد، خواستار واکنش شدید بین المللی به اعدام شده است.

«اعدام وی باید با شدیدترین شرایط ممکن و واکنش های بین المللی مواجه شود. محمود امیری مقدم، مدیر این گروه به سی ان ان گفت: در غیر این صورت، روزانه با اعدام معترضانی که برای حقوق اساسی بشری خود تظاهرات می کنند، مواجه خواهیم بود.

امیری مقدم گفت که شکاری بدون هیچ گونه تشریفات قانونی یا دسترسی به وکیل انتخابی خود در یک «محاکمه نمایشی» توسط دادگاه انقلاب اعدام شد.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران روز سه‌شنبه از دولت کنونی خواست تا با معترضان نرم‌تر رفتار کند.

رهبر سابق اصلاح طلبان در پیامی به مناسبت روز دانشجو در 16 آذر – که مصادف با سالگرد قتل سه دانشجو توسط پلیس ایران در رژیم شاه محمدرضا پهلوی در سال 1953 است – گفت: دولت باید قبل از اینکه به حرف تظاهرکنندگان گوش دهد. خیلی دیر.

دیگر شخصیت‌های ایرانی نیز اخیراً از دولت خواسته‌اند تا برای شنیدن و حمایت از معترضان اقدام کند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، روحانی برجسته اهل سنت ایران روز سه شنبه از قوه قضائیه کشور خواست تا در مورد افرادی که در زندان ها سوء استفاده می کنند، تحقیق و تحت تعقیب قرار دهد.

در جریان اعتراضات سراسری که با مرگ مهسا امینی 22 ساله پس از دستگیری مهسا امینی 22 ساله به دلیل عدم رعایت حجاب مناسب توسط پلیس اخلاق این ایالت آغاز شد، چندین ایرانی به اعدام محکوم شده اند.

درگذشت او اعصاب جمهوری اسلامی را تحت تأثیر قرار داد و چهره‌های برجسته عمومی از این جنبش حمایت کردند، از جمله ترانه علیدوستی بازیگر برجسته ایرانی. اعتراضات از آن زمان حول طیفی از نارضایتی ها از رژیم اقتدارگرا جمع شده است.

به گفته عفو بین‌الملل، از ماه نوامبر، مقامات ایرانی به دنبال مجازات اعدام برای حداقل 21 نفر در ارتباط با اعتراضات هستند.

به گفته حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ روز چهارشنبه است، دست کم 458 نفر در ناآرامی ها از ماه سپتامبر تاکنون کشته شده اند.

سی‌ان‌ان نمی‌تواند به‌طور مستقل تعداد افرادی که در ایران با اعدام روبرو هستند، یا آخرین آمار بازداشت‌ها یا آمار کشته‌شدگان مربوط به اعتراضات را تأیید کند، زیرا تایید ارقام دقیق برای هیچ‌کس خارج از حکومت ایران غیرممکن است.

صحنه‌هایی از تظاهرات ۲۸ شهریور در مرکز تهران.

از زمان شروع تظاهرات، مقامات با گزارش هایی مبنی بر بازداشت اجباری و آزار فیزیکی برای هدف قرار دادن گروه اقلیت کرد کشور، سرکوب مرگباری را آغاز کرده اند.

در تحقیقات اخیر سی‌ان‌ان، شهادت‌های پنهانی خشونت جنسی علیه معترضان، از جمله پسران، را در بازداشتگاه‌های ایران از آغاز ناآرامی‌ها آشکار کرد.

در همین حال، رهبر ایران بسیج – یکی از شاخه‌های سپاه پاسداران ایران – را به دلیل نقش آن در سرکوب تمجید کرده و جنبش اعتراضی را «آشوب‌گران» و «اغتشاش» مورد حمایت نیروهای خارجی توصیف کرده است.

در اواخر نوامبر، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که ایران در یک “بحران تمام عیار حقوق بشر” قرار دارد و خواستار تحقیقات مستقل در مورد نقض حقوق بشر در این کشور شد.

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما