دختران افغان از ممنوعیت مدرسه توسط طالبان سرپیچی کردند

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

علیرغم فشارهای بین المللی، مقامات طالبان دختران نوجوان را از رفتن به مکتب در اکثر ولایات افغانستان منع کرده اند و یک نسل کامل را از دسترسی به آموزش محروم کرده اند. برخی از دختران تصمیم گرفته‌اند از این ممنوعیت سرپیچی کنند و برای دنبال کردن امیدها و رویاهای خود ریسک‌های بزرگی انجام دهند. کاترین نوریس ترنت و تارک کای از FRANCE 24 از یک مکتب مخفی در کابل بازدید کردند که در آن فعالان مصمم با قوانین طالبان شجاعانه عمل می کنند تا به زنان جوان آموزش و پرورشی بدهند که آرزوی آن را دارند.

نزدیک به یک سال از زمانی که طالبان اعلام کردند مدارس متوسطه دختران بالای 12 سال را «موقتا» به حالت تعلیق درآورده‌اند، می‌گذرد که زندگی میلیون‌ها زن جوان را مختل کرده است. حاکمان اسلامگرای افغانستان بعداً از وعده بازگشایی مدارس در بهار عقب نشینی کردند.

علیرغم این ممنوعیت، برخی از مدارس ترجیح داده‌اند که برای دختران مخفیانه باز بمانند. FRANCE 24 از یکی از این مدارس بازدید کرد، جایی که حدود 230 دختر جوان هر روز چند ساعت کلاس دارند.

یکی از دانش آموزان با اشاره به ترس خود از گرفتار شدن در راه مدرسه گفت: “بیشتر اوقات ما در خیابان، در جاده می ترسیم. اما من نمی خواهم بی سواد باشم.”

دیگری می گوید: من آرزوهای زیادی دارم و امیدهای زیادی دارم. من نمی خواهم در خانه بنشینم زیرا نشستن در خانه اتلاف وقت است.

برای تماشای گزارش کابل روی پخش کننده بالا کلیک کنید. و برای تحلیل بیشتر از گزارشگر ارشد ما کاترین نوریس ترنت، ویدیوی زیر را تماشا کنید.


Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما