بوئینگ سفارش بزرگی را با خطوط هوایی در عربستان سعودی تضمین می کند

بوئینگ روز سه‌شنبه اعلام کرد که سفارش ده‌ها جت 787 دریم لاینر را با یک جفت خطوط هوایی عربستان سعودی تضمین کرده است و به این هواپیما کمک می‌کند که از اواخر سال 2020 با تاخیرهای طولانی در تحویل مواجه شده است.

بوئینگ گفت که ریاض ایر، یک شرکت هواپیمایی جدید متعلق به صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی و خطوط هوایی عربستان سعودی که همچنین متعلق به دولت است، هر کدام 39 جت خواهند خرید. ارزش‌های سفارش‌ها در مجموع ده‌ها میلیارد دلار در فهرست قیمت‌ها است، اگرچه سفارش‌های بزرگ معمولاً تخفیف زیادی دارند. این قراردادها بخشی از تلاش عربستان سعودی برای تبدیل شدن به یک قطب جهانی هوانوردی است که مدل تجاری مورد استفاده سایر کشورهای خاورمیانه مانند قطر و امارات متحده عربی را کپی می کند.

تونی داگلاس، مدیر اجرایی ریاض ایر و یکی از مدیران ارشد سابق هواپیمایی الاتحاد در بیانیه ای گفت: «خط هوایی جدید منعکس کننده چشم انداز بلندپروازانه عربستان سعودی برای قرار گرفتن در هسته اصلی شکل دادن به آینده سفرهای هوایی جهانی است.

شاهزاده ریما بنت بندر، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده، این توافق را به عنوان نمایشی از “مشارکت استراتژیک پایدار” بین دو کشور توصیف کرد.

روابط دیرینه عربستان سعودی با ایالات متحده در پنج سال گذشته به دلیل گسترش اتحادهای پادشاهی با دیگر قدرت های جهانی از جمله چین، هند و روسیه تیره شده است.

در جریان مبارزات انتخاباتی، پرزیدنت بایدن متعهد شد که عربستان سعودی را در زمینه حقوق بشر خود به یک “محرم” تبدیل کند و دو دولت در ماه اکتبر پس از حمایت عربستان سعودی از کاهش تولید نفت توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت و این سازمان، سخنان تندی را با یکدیگر رد و بدل کردند. متحدان علیرغم درخواست مقامات آمریکایی برای صبر کردن.

با این حال، روابط تجاری و سرمایه گذاری آمریکا و عربستان همچنان عمیق است. اکثریت قریب به اتفاق تسلیحات و سیستم های دفاعی عربستان سعودی توسط شرکت های آمریکایی ساخته می شود.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، این قراردادها را ستود و در بیانیه‌ای گفت که این قراردادها از 140000 شغل در سراسر کشور حمایت خواهند کرد که بسیاری از آنها به مدرک دانشگاهی نیاز ندارند. خطوط هوایی عربستان سعودی همچنین از موتورهای جنرال الکتریک در هواپیماهای جدید خود استفاده خواهند کرد.

این همکاری نقطه عطف دیگری در هشت دهه همکاری عربستان سعودی و صنعت آمریکاست. ژان پیر گفت. دولت ما مشتاق همکاری با عربستان سعودی و همه شرکای خود در خاورمیانه برای حمایت از منطقه ای مرفه تر، امن تر و یکپارچه تر است که در نهایت به نفع مردم آمریکاست.»

بر اساس این قراردادها، ریاض ایر می‌تواند 33 فروند 787 دیگر بخرد، در حالی که عربستان می‌تواند 10 جت دیگر را خریداری کند. عربستان سعودی در حال حاضر با بیش از 50 هواپیمای بوئینگ از جمله مدل های 777 و 787 پرواز می کند.

سفارش خطوط هوایی عربستان سعودی نشانه ای از قدرت فزاینده بازگشت جهانی سفر است. ماه گذشته ایر ایندیا 220 فروند هواپیمای بوئینگ و 250 فروند به ایرباس سفارش داد. این شرکت هواپیمایی پس از اینکه سال گذشته دولت هند آن را به یک شرکت خصوصی به نام گروه تاتا فروخت، در حال برنامه ریزی توسعه بزرگی است. در ماه دسامبر، هواپیمایی یونایتد اعلام کرد که قصد دارد 100 جت 787 بخرد.

787 یک هواپیمای دو راهرو است که معمولاً در مسیرهای پرطرفدار یا طولانی استفاده می شود. ریاض ایر در حال خرید 787-9 هواپیما با ظرفیت 300 مسافر است. عربستان آن مدل و 787-10 را که می تواند بیش از 330 مسافر را حمل کند، خریداری خواهد کرد. هواپیماهای تک راهرو مانند بوئینگ 737 مکس مسافران کمتری را حمل می کنند و معمولاً برای سفرهای کوتاه تر استفاده می شوند.

در چند سال گذشته، تنظیم‌کننده‌های ایالات متحده بارها بوئینگ را مجبور کرده‌اند تا تحویل 787 را برای رفع نگرانی‌های کیفیت، از جمله در اواخر ژانویه تا اواخر فوریه، متوقف کند. تحویل پیش از این برای بیش از یک سال متوقف بود، در ماه اوت به پایان رسید، و به مدت پنج ماه از اواخر سال 2020 تا اوایل سال 2021.

ویویان نریم گزارش کمک کرد

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما