آمریکا و ایران در حال بررسی پیشنهاد “نهایی” اتحادیه اروپا درباره توافق هسته ای هستند

هفده ماه پس از آغاز مذاکره ایالات متحده و ایران در مورد بازگشت احتمالی به توافق هسته ای 2015 ایران که توسط رئیس جمهور دونالد جی. ترامپ رها شده بود، اتحادیه اروپا پیشنهاد “نهایی” را برای دو طرف ارائه کرده است تا قبل از شکست مذاکرات برای همیشه بررسی کنند. مقامات غربی گفتند.

مذاکرات از طریق مکث‌ها، بحران‌ها و نتیجه‌گیری‌های تهدیدآمیز انجام شده است، و مطمئن نیست که آخرین پیشنهاد فصل آخر را نشان دهد. اما مقامات ایالات متحده و اتحادیه اروپا می گویند که صبر آنها به پایان رسیده است، زیرا ایران به طور پیوسته برنامه هسته ای خود را گسترش می دهد.

جوزپ بورل فونتلس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در توییتر گفت: «آنچه قابل مذاکره است، مورد مذاکره قرار گرفته است و اکنون در متن نهایی است.

مقامات آمریکایی از مدت ها قبل هشدار داده اند که زمان برای دستیابی به توافق در حال اتمام است. سخنگوی وزارت امور خارجه که به شرط ناشناس ماندن در مورد مذاکرات حساس صحبت می کرد، گفت که ایالات متحده “آماده است تا به سرعت یک توافق را منعقد کند” و پیشنهاد اتحادیه اروپا “تنها مبنای ممکن” برای آن است.

مقامات ایالات متحده نسبت به اینکه ایران آماده است برنامه خود را در ازای رهایی از تحریم هایی که اقتصاد این کشور را تضعیف کرده اند، عقب نشینی کند، تردید دارند. اما برخی تحلیلگران می گویند که طرفین بیش از حد انتظار به هم نزدیک شده اند.

در یک تغییر قابل توجه، ایران از دو خواسته کلیدی عقب نشینی کرده است. یکی اصرار بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست رسمی سازمان های تروریستی خارجی، به گفته افرادی که در جریان مذاکرات قرار گرفته اند و دو ایرانی آشنا به مذاکرات است.

پس از اینکه پرزیدنت بایدن از لغو نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران در سال 2019 توسط آقای بایدن امتناع کرد، این درخواست به یکی از موانع نهایی برای بازگرداندن توافق تبدیل شد. ترامپ.

مورد دیگر اصرار بر اینکه دولت بایدن تضمین هایی را ارائه می دهد که رئیس جمهور آینده حتی اگر ایران به تعهدات خود پایبند باشد، از توافق خارج نخواهد شد. ترامپ در سال 2018 این کار را کرد. به گفته این دو ایرانی، ایرانی ها پذیرفته اند که چنین وعده ای امکان پذیر نیست.

جوزف سیرینچیون، کارشناس سیاست هسته ای که در جریان مذاکرات از نزدیک با دولت اوباما برای دستیابی به توافق اولیه مشورت کرده است، گفت: «ما از زمانی که توافق در ماه مه گذشته انجام شد، یعنی قبل از تعلیق مذاکرات برای انتخابات ایران، نزدیکتر هستیم. توافق هسته ای “خط آخر: ممکن است اتفاق بیفتد.”

چنین پیشرفتی باعث می شود آقای. بایدن در حالی که به سمت انتخابات میان دوره ای پاییز می رود، با یک دستاورد سیاست خارجی همراه است، اگرچه برخی از مقامات اروپایی می گویند که رئیس جمهور آمریکا ممکن است نسبت به انتقادات سیاسی در مورد تمدید توافقنامه دوران اوباما که جمهوری خواهان تقریباً به طور یکسان آن را محکوم می کنند و حتی برخی از دموکرات های کلیدی با آن مخالفت کردند، محتاط باشد. شکل اصلی آن

عامل دیگر تقاضای تازه ایران است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، تحقیقات سه ساله در مورد اورانیوم مصنوعی غیرقابل توضیح در سایت‌های تحقیقاتی مختلف ایران، از جمله برخی از سایت‌های تحقیقاتی که تهران اجازه بازدید از آنها را به بازرسان آژانس نمی‌دهد، متوقف کند. ایران به شدت انکار کرد که قصد نظامی برای اورانیوم غنی شده دارد.

“این سبک آنها است: حرکت به سمت توافق اما در لحظه توافق گفتن “فقط یک چیز دیگر وجود دارد.” سیرینسیون گفت.

این آژانس بر اساس اطلاعاتی که در سال 2018 کشف شد، ردی از ذرات اورانیوم شناسایی کرد، زمانی که ماموران اسرائیلی هزاران سند و سی دی در مورد برنامه هسته ای ایران را از یک انبار تهران به سرقت بردند.



آنچه ما قبل از استفاده از منابع ناشناس در نظر می گیریم.
منابع چگونه اطلاعات را می دانند؟ انگیزه آنها برای گفتن به ما چیست؟ آیا آنها در گذشته قابل اعتماد بودن را ثابت کرده اند؟ آیا می توانیم اطلاعات را تایید کنیم؟ حتی با برآورده شدن این سوالات، تایمز از منابع ناشناس به عنوان آخرین راه حل استفاده می کند. گزارشگر و حداقل یک سردبیر هویت منبع را می دانند.

اسناد دزدیده شده نشان می دهد که ایران حداقل تا سال 2003 برنامه هسته ای نظامی داشته است، زمانی که ایالات متحده معتقد است این برنامه پایان یافته است. اسرائیل هنوز متقاعد نشده است که تعطیل شده است.

ایران کنار گذاشتن تحقیقات را کلید تایید توافق هسته ای دانسته است، حتی اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را امضا نکرده و در مذاکرات شرکت نداشته است.

رافائل ام. گروسی، دبیر کل آژانس، همچنین گفته است که برای آژانس دشوار است که بتواند با اطمینان کامل ارزیابی از محل غنی‌سازی ایران را بازگرداند، زیرا این کشور ماه‌هاست آژانس را از جایگزینی کارت‌های حافظه کامل و دوربین‌ها منع کرده است. به عنوان بخشی از تلاش خود برای تحت فشار قرار دادن مذاکره کنندگان.

الی گرانمایه از شورای روابط خارجی اروپا که مذاکرات را دنبال می کند، گفت: «درست مانند سال 2015، جدا کردن گذشته ایران از آینده آن بسیار سخت است.

وی با استفاده از مخفف توافق اصلی افزود: «ایران می‌خواهد تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گذشته خود را به عنوان بخشی از احیای برجام تعطیل کند». غرب حاضر نیست تحقیقات را کنار بگذارد.»

علی واعظ، مدیر گروه بین‌المللی بحران ایران، گفت: «آنچه ایران اشتباه می‌کند این است که نمی‌خواهد بازرسی‌های سازمان ملل کار خود را انجام دهند.»

“کاری که باید انجام دهد این است که یک بار برای همیشه پاک شود.” واعظ گفت. «طرفین موفق شدند چندین موضوع را حل و فصل کنند که یک تحول مثبت است. اما این واقعیت که تنها یک اختلاف وجود دارد، موفقیت را تضمین نمی کند.»

حتی در صورت امضای نهایی، اجرای قرارداد جدید ماه ها طول می کشد. منتقدان خاطرنشان کردند که حتی اگر ایران با محدودیت‌های غنی‌سازی در توافق اولیه موافقت کند، این کشور دانش کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای در صورت تمایل به این کار را دارد و آن را به یک “آستانه” تبدیل می‌کند.

ایران همچنین نمی‌پذیرد که توافق 35 صفحه‌ای پیشنهادی فعلی، یک پیشنهاد نهایی باشد. نور نیوز، رسانه خبری شورای عالی امنیت ملی روز سه شنبه گفت: «به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران متن فعلی را به عنوان متن نهایی نمی پذیرد».

بعد از آقای بایدن در بهار از لغو نامگذاری ایالات متحده بر روی سپاه پاسداران خودداری کرد، ایران سانتریفیوژهای پیشرفته جدیدی را در مکان‌هایی در اعماق زمین نصب کرد و اورانیوم را تا 60 درصد غنی‌سازی کرد که نزدیک به درجه تسلیحات است و برای استفاده غیرنظامی مورد نیاز نیست.

در ایران، بسیاری از تحلیلگران تردید دارند که توافق در دسترس باشد. دولت محافظه کار ایران با اختلافات داخلی مواجه است و جناح های تندرو به غرب بی اعتماد هستند. دادن امتیازات کلیدی نیز با خطر واکنش سیاسی مواجه است. برخی از قانونگذاران محافظه کار گفته اند هرگونه توافقی که باعث شود سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شود، غیرقابل قبول است.

اما اگر رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، پیشنهاد کنونی غرب را رد کند، ایران احتمالاً مذاکرات را رها نمی‌کند. به گفته تحلیلگران، ایران خود را دارای اهرم فشاری بر غرب مشتاق به توافقی می داند که نفت بیشتری را وارد اقتصاد جهانی می کند که به دلیل قیمت های بالای انرژی تحت فشار است. اما آیت‌الله خامنه‌ای نیز مشتاق برداشتن تحریم‌های محدودکننده است.

آقای. واعظ گفت که اگر این تلاش برای توافق با شکست مواجه شود، غرب باید به فکر جایگزین های محدودتری باشد.

وی افزود: «آنها احتمالاً گزینه‌های جایگزین مانند یک توافق موقت را در پس‌زمینه رقابت تشدید تحریم‌ها در مقابل سانتریفیوژها بررسی خواهند کرد.» واعظ گفت.

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما