چگونه پایان نامه بنویسیم(قسمت آخر)

, ,

فصل چهارم

فصل چهارم، فصل تجزیه و تحلیل داده‌ها و یافته‌ها است.

 

معمولاً دوستانی که کار پایان­نامه خود را به این مرحله می‌رسانند عاجز می‌شوند؛ دلیلش نداشتن سواد آماری و نرم افزاری است و برای کسب این سواد باید یک تا دو ماه از وقت خود را صرف یادگیری کار با این نرم افزارها کنند. در رشته‌های مدیریتی نرم افزارهای متعددی استفاده می‌شود اما مهمترین این نرم افزارها، اول SPSS، دوم LISREL، سوم PLS و چهارم AMOS هستند. شما برای اینکه با هرکدام از این نرم افرارها کار کنید باید با نوعی از آمار ابتدایی آشنا شوید.

وقتی فصل چهارم را شروع می‌کنید به دو نوع آمار نیاز دارید: آمار توصیفی و آمار استنباطی.

اگر روش پرسشنامه را انتخاب کرده باشید باید برای آمار توصیفی از نرم افزار SPSS استفاده کنید؛ برای مثال تعداد افرادی که پرسشنامه را پر کرده‌اند را مشخص می‌کنید و می‌گویید چه تعدادی از آنها مرد بوده‌اند، چه تعداد مرد بالای سی سال بوده‌اند، چه تعداد مرد بالای سی سال سن و با تحصیلات بالای کارشناسی بوده‌اند و به طور کلی جامعه آماری خود را به ترتیب توصیف می‌کنیم: جنسیت، تحصیلات، سنشان چقدر بوده و محل زندگی‌شان کجا بوده و…

اما آمار استنباطی آماری است که ما بر اساس آن فرضیه‌های تحقیقی خود را اثبات را یا رد می‌کنیم. یک توضیح کلی راجع به آن می‌دهیم، اینکه از چه روشی رفته‌ایم و نمودارها و تحلیل‌های خود را در این فصل می­آوریم. هرکدام از این‌ها یک صفحه را به خود اختصاص می‌دهد و این می‌تواند هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی برایتان مقرون به صرفه باشد و حجم و کیفیت پایان­نامه شما را بالا ببرد.

بعد از اینکه تمام آمارهای استنباطی را آوردید فرضیه‌های خود را می‌نویسید و قبول یا رد شدن آنها را با دلیل توضیح می‌دهید.

 

تلگرام دانشجویان مدیریت

فصل پنجم

فصل پنجم، که فصل آخر است. فصل نتیجه‌گیری و پیشنهادات ما است.

در این فصل شما مثل همیشه یک مقدمه می­آورید و در نظر داشته باشید که ما در این فصل باید یک نتیجه‌گیری کلی کنیم، پیشنهادهای خود را برای تحقیقات آینده مطرح کنیم و موانع و محدودیت‌هایی که خودمان با آن مواجه شده‌ایم را بیان کنیم، که در این صورت اگر در آینده کسی خواست این تحقیقات را تکرار کند با برداشتن این موانع و محدودیت‌ها به یک تحقیق نو و جدید دست یابد و کار شما را گسترش دهد.

در این قسمت یک ویژگی از جمعیت شناختی را توضیح و اطلاعات تکمیلی راجع به پرسشنامه‌ی خود را ارائه می‌دهید و فرضیه‌های خود را در اینجا یک به یک مطرح می‌کنید، دلایل رد و یا اثبات شدن آنها را همانطور که در فصل چهارم آورده­اید می‌توانید ذکر کنید و پرسش‌های اصلی خود را هم اضافه کنید.

اما همیشه بین اساتید این رشته این مسئله مطرح است که فرضیه‌ها و سؤالات نباید در “یک” پایان­نامه گنجانده شود. شما یا فرضیه دارید یا سؤال. بهتر است هر دو را همزمان نیاورید؛ ولی آنچه معمولاً مرسوم است و ایراد بزرگی بر آن وارد نیست این است که هر دو را می­آورند!

بعد از این مراحل پیشنهادهای خود را مطرح می‌کنید. می‌گویید من با انجام این تحقیق به چنین نتایجی رسیدم. ده پیشنهاد می‌دهم و اگر شما به این ده پیشنهاد عمل کنید مشکل مرتفع خواهد شد. همانطور که قبلاً گفته‌ام هدف ما از پروپوزال نویسی حل یک مشکل یا بهبود بخشیدن به یک وضعیت است.

بر فرض مثال می‌گویید من این کارها را کرده‌ام، شما محقق عزیز که در آینده می‌خواهی فلان کار را انجام دهی، یا ورودی‌های سال بعد دانشگاه علوم تحقیقات تهران اگر شما مثل من علاقه‌تان به کارآفرینی است، من متغیرهای x و y را اندازه‌گیری کرده‌ام؛ شما محقق عزیز می‌توانی متغیرهای z و a را بررسی کنی تا به نتیجه‌ای جدید برسی.

همانطور که در قسمت پروپوزال نویسی به طور کامل شرح داده‌ام، می‌توانید در آنجا هم منبعی را برای تحقیقات و پروپوزال‌های خود پیدا کنید و آنها را بررسی کنید. حتی در درس روش تحقیق، وقتی نمونه کاری را انجام می‌دهید، این فصل و قسمت پیشنهادها برای محققین آینده می‌تواند موارد متعددی را جهت تمرین شما ارائه کند. پس از این قسمت پیشنهادها برای محققین آینده قسمت موانع و محدودیت‌ها است که شما می‌گویید در این مقاله محدودیت‌های خاصی هم داشته‌ام و اگر نداشتم شاید فرضیه‌های این تحقیق متفاوت می‌بود و محققین آینده باید این موارد را در نظر داشته باشند.

بعد از آن می‌رسیم به منابع و مآخذ، که در این قسمت منابع فارسی را اول و منابع لاتین را بعد از آن عنوان می‌کنیم.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *