مکرون از همتای قزاق خود، قاسم جومارت توکایف، در الیزه پذیرایی کرد.

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، تلاش چشمگیری برای تقویت مشارکت با کشورهای آسیای مرکزی انجام می‌دهد و به دنبال تقویت نفوذ اروپا در منطقه‌ای استراتژیک است که چین، روسیه، ترکیه و ایالات متحده از قبل برای برتری دست و پنجه نرم می‌کنند.

مکرون در اوایل ماه جاری در پاریس با شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، که در سفری نادر به پایتخت غربی سفر کرده بود، گفتگو کرد و روز سه شنبه میزبان قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در کاخ الیزه بود.

مکرون سال گذشته در یک سفر بسیار غیرمعمول میزبان امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در پاریس بود و روز شنبه نیز با رهبر تاجیکستان گفتگوی تلفنی داشت.

موج دیپلماسی بین پاریس و پایتخت های کلیدی آسیای مرکزی در حالی رخ می دهد که فرانسه روابط خود را با منطقه شوروی سابق در پی حمله روسیه به اوکراین ارزیابی مجدد می کند.

ماکرون قبلاً به دنبال ایجاد یک رابطه پایدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود.

آستانه، دوشنبه و تاشکند در بهترین حالت موضعی دوسوگرا در مورد تهاجم اتخاذ کرده اند. آنها هیچ شور و شوقی از خود نشان نداده اند، اما از محکومیت تمام عیار خودداری کرده اند که اربابان سابق شوروی آنها را در مسکو عصبانی می کند.

روابط آنها با روسیه نیز مورد توجه پاریس است، که چشم به راه حل احتمالی مذاکره برای تهاجم به اوکراین دارد.

توکایف یک روز قبل از سفر به پاریس در مسکو با پوتین گفتگو کرد.

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه که خواست نامش فاش نشود، گفت که سفر توکایف “تحکیم روابط ما و گسترش گفت و گو در شرایطی است که برای کشورهای آسیای مرکزی نیز دشوار است.”

این مقام افزود: «ما همچنان به شرکای خود در آسیای مرکزی اهمیتی را که برای منطقه آنها قائل هستیم، که بین چین و روسیه قرار دارد، نشان می دهیم و باید افق های جدیدی را باز کند.»

یک منبع دولتی قزاقستان به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما قاطعانه از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کنیم” در مواجهه با تهاجم.

این منبع افزود: “ما اصولاً از تحریم ها حمایت نمی کنیم. اما اجازه نمی دهیم از سرزمین های ما برای دور زدن تحریم ها استفاده شود.”

در همین حال، سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به رهبری روسیه، یک ائتلاف نظامی منطقه ای که قزاقستان یکی از اعضای آن است، نیز در بحران است.

نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در ارمنستان در اوایل ماه جاری با شدتی به پایان رسید.

ایجاد چنین روابطی به این معنی است که پاریس میزبان رهبرانی است که به دلیل نقض حقوق در داخل مورد انتقاد قرار گرفته اند.

توکایف پس از انتخاباتی که در آن با کسب 81.3 درصد آرا برای دومین بار پیروز شد، تازه وارد پاریس شد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت که این رای “در یک محیط سیاسی فاقد رقابت برگزار شد”.

هنگامی که توکایف اعتراضات ژانویه را به دلیل هزینه های زندگی سرکوب کرد، حدود 230 نفر کشته شدند.

در همین حال، میرضیایف به عنوان گشایش ازبکستان پس از مرگ اسلام کریم اف، رهبر این کشور پس از شوروی شناخته می شود.

او اصلاحات اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی را انجام داده است، اما رژیم او توسط سازمان های مرتبط متهم به پایمال کردن حقوق اولیه مردم است.

دیدارهای رحمان و میرضیایف، به نوعی فرانسوی‌ها، هر دو با نمایشگاه‌های پرفروش گنجینه‌های فرهنگی همراه بوده است که به ندرت در خارج از تاجیکستان و ازبکستان دیده می‌شود.

در حالی که چین و ایالات متحده از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی با روسیه برای نفوذ در منطقه رقابت کرده اند، ترکیه در سال های اخیر علاقه بیدار شده ای را به کشورهایی که با آنها پیوندهای فرهنگی و زبانی نزدیک دارند نشان داده است.

آنکارا سازمانی را احیا کرده است که اکنون به نام سازمان کشورهای ترک تبار شناخته می‌شود و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که ماکرون روابط پرتنشی با او دارد، بازدیدکننده دائمی منطقه بوده است.

تحلیلگران می گویند که در کوتاه مدت، اروپا مشتاق است تا روابط انرژی با آسیای مرکزی، به ویژه با قزاقستان غنی از هیدروکربن را ارتقا دهد، زیرا منابع روسیه در حال کاهش است. همچنین برای نقش منطقه به عنوان یک مرکز خط لوله کلیدی ارزش قائل است.

مایکل لویستون، محقق وابسته در اندیشکده IFRI، گفت: «آنچه اروپایی‌ها را در آسیای مرکزی مورد علاقه قرار می‌دهد، منابع انرژی است در حالی که هیدروکربن‌های روسیه تحت تحریم هستند… و کریدورهای حمل‌ونقل بین چین و اتحادیه اروپا».

لویستون که سازمان مستقر در پاریس در آسیای مرکزی متخصص است، افزود: «(در عین حال) تحریم ها علیه اقتصاد روسیه، کشورهای آسیای مرکزی را تشویق می کند تا مشارکت های خود را در صحنه بین المللی متنوع کنند.

این منبع قزاق گفت: با توجه به ابهامات کنونی در مورد امنیت انرژی در اروپا، قزاقستان مصمم است که به ایفای نقش به عنوان یک شریک قابل اعتماد و قابل اعتماد انرژی ادامه دهد.

(AFP)

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما