معرفی رشته مدیریت بازرگانی!

مدیریت بازرگانی

مقدمه

مدیریت بازرگانی به خصوص در مقطع کارشناسی که جرقه ی ورود به این رشته است، یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، ادارها، موسسه ها و شرکتها دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد. فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی می توانند در قسمت های اداره امور تدارکات، اداره امور مالی، قسمت بازاریابی و نظایر آن به کار اشتغال پیدا کنند.

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

چرایی

موزش نيروي انساني بعنوان اساسي ترين سرمايه يك سازمان بي ترديد نقش كليدي در افزايش بهره وري و پايداري يك سازمان در عرصه رقابت دارد. امروزه دانش به عنوان ابزاري قدرتمند براي پيش بيني رشد تجاري شركتها و تنها منبع استراتژيك مزيت رقابتي در اقتصاد جهاني شناخته شده و حفظ جايگاه سازمان هاي پيشرو به خصوص در عرصه صنعت محسوب مي شود. اهميت دانش در عصر كنوني را مي توان با دو برابر شدن ميزان دانش بشري در هر پنج سال و نيم كه مترادف با عصر انفجار دانش است، درك نمود. در اقتصاد امروزي، پايه و اساس رقابت سازماني از منابع فيزيكي و ملموس به دانش منتقل شده است.

تاریخچه

مدیریت بازرگانی که سرآغاز آن کشور فرانسه می‌باشد، از دانشگاه ESCP Europe شروع شده است و به بحث درمورد پیرامون چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفادهٔ بهینه از امکانات موجود می‌پردازد. می‌توان گفت که هدف از این رشته آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان‌های بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی بر مدیریت، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه‌حل‌های مختلف در مورد هر مسئله، تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات می‌باشد. تیلور پایه‌گذار این علم در مکتب کلاسیک بوده است. از استادان مدیریت در ایران می‌توان اشخاصی همچون: دکتر مهدی الوانی، دکتر علی رضاییان، دکتر علی‌اکبر فرهنگی و دکتر سید رضا سید جوادین را نام برد. از دیگر بحث‌های مدیریت بازرگانی بازاریابی می‌باشد که در سال‌های اخیر به جایگاه باارزشی دست یافته است و به عنوان یک علم شناخته می‌شود. شرکت‌های بزرگ همواره درسال‌های اخیر هزینه‌های سنگینی را برای این مقوله در نظر گرفته و بازخورد مناسبی از آن دریافت نموده‌اند. بازاریابی خود به شاخه‌های متعددی تقسیم گردیده و دانشگاه‌ها سعی در پرورش متخصصین در شاخه‌های مختلف این علم نموده‌اند. بازاریابی را می‌توان به شاخه‌های متعددی تقسیم کرد که مهم‌ترین آن‌ها بازاریابی داخلی و بازاریابی بین‌المللی هستند.

طول دوره تحصیل

طول دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی ۴ سال و تمامی درسهای آن در مدت ۸ نیمسال ارائه و برگزار می شود. طول هر نیمسال تحصیلی ۱۷ هفته می باشد. در این دوره علاوه بر درسهای تئوری بر جنبه های کاربردی درسها تأکید ویژه ای شده است. این رشته دارای گرایش‌های مختلفی می‌باشد که عبارتند از: بازاریابی، سیاستگذاری (استراتژیک)، بازاریابی بین‌الملل، تحول سازمان ی، مالی، بیمه، بازرگانی بین‌الملل و …

تعداد واحدها

جمع تعداد واحدهای این رشته  در ارشد ۳۲ واحد بوده و ۴ واحد از آن مربوط به پایان‌نامه می‌باشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی بوده و دانشجو باید ۱۴ درس دانشگاهی را بگذراند. از مجموع درسهای این رشته ۴ واحد درس مدیریت پیشرفته، ۴ واحد تحلیل آماری و تحقیق در عملیات و مابقی آن دروس اختصاصی این رشته در زمینه آشنایی با تجارت و کسب و کار، مباحث استراتژیک سازمانی و مدیریت بازار می‌باشند.
تعداد کل واحدهای درسی در دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی ۱۳۳ واحد به شرح زیر می باشد.
دروس عمومی (ع) ۲۰ واحد
دروس پایه (پ) ۴۱ واحد
دروس اصلی(الف) ۳۰ واحد
دروس تخصصی (ت) ۳۶ واحد
دروس اختیاری ( خ) ۶ واحد
جمعا : ۱۳۳

نقش و توانایی یا کارایی در مدیریت بازرگانی

شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسایل نظری دانش مدیریت با کاربردهای این رشته آشنا می شوند. فارغ التحصیلان این رشته با آگاهی و شناختی که از ساختار سازمان، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف تصمیم‌گیری دارند قدرت حل مشکلات را پیدا می‌کنند و همچنین علاوه بر دانش نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می‌شوند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می‌توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می‌رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می‌توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. لازم است ذکر شود که طی مدارج بالاتر در بهبود وضعیت شغلی در این رشته مؤثر است. از جمله این که با گرفتن مدرک دکترا از دانشگاه‌های معتبر می‌توان به آموزش در دانشگاه‌ها پرداخت.

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

ضرورت و توانایی

الف- آشفتگی و نابسامانی دربسیاری از موسسات بازرگانی عموماً ناشی از عدم وجود اصول صحیح مدیریت و یا عدم رعایت این اصول می باشد.
ب- آموزش صحیح مدیریت می تواند در شناخت مشکلات اقتصادی و بازرگانی جامعه و کوشش در رفع آن موثر باشد.
ج- اعمال حاکمیت ضوابط بر روابط در اداره اموربازرگانی

ارتباط با MBA

با توجه به افزايش رقابت، سخت تر شدن تجارت در بازاهاي جهاني و براي بقا در بازار آينده نياز به علم روز مديريت و بازرگاني روز به روز در حال افزايش است. دوره MBA فرصتي مناسب براي كسب دان  رهبري و مديريت در سازمانها است. دوره  MBAبا آموزش جديدترين رويكردها در زمينه مديريت، با ايجاد امكان تحصيل دانش مديريت بازرگاني همزمان با انجام فعاليتهاي كاري، مديران ارشد و مياني سازمانها را براي مواجهه با چالش هاي بزرگ اقتصادي در سازمان آماده ميكند و آنها را به عنصري تاثيرگذار در جريان تغيير فرايندهاي بازرگاني و تجارت تبديل ميكند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *