مدیریت استراتژیک چیست ؟ اهداف کارکرد ها و آینده شغلی آن چگونه است ؟

,
مدیریت استراتژیک چیست ؟ اهداف کارکرد ها و آینده شغلی آن چگونه است ؟

در این پست سعی داریم با مدیریت استراتژیک و دامنه ی فعالیت های آن آشنا شویم.

در پست های گذشته به معرفی انواع گرایش های رشته مدیریت چون مدیریت صنعتی ، مدیریت اجرایی ، مدیریت بازرگانی ، مدیریت شهری ، مدیریت دانش ، مدیریت تکنولوژی و… پرداختیم.

پس با ما همراه باشید…

پیشگفتار

پیشگفتار

پیشگفتار

 

قبل از شروع به آغاز آشنایی با این رشته می خواهیم بدانیم:

 

 

کلمه استراتژی به چه معنا است ؟

 

یا به اصطلاح محاوره ای

   استراتژی چیه؟ و کجا استفاده میشه ؟

 

استراتژی

استراتژی

استراتژی و در واقع مدیریت استراتژیک جزو کلماتی هستند که همه بخصوص  دانشجویان مدیریت بارها شنیده اند. اغلب رشته های مدیریتی پسوند یا پیشونداستراتژیک را باخود به همراه دارند. به عنوان مثال رشته های زیر از این جمله اند:

مدیریت استراتژیک – استراتژی بازاریابی – انتخاب استراتژیک – برنامه ریزی استراتژیک – منابع استراتژیک

به عبارتی می توان گفت هر سازمان یا نهادی استراتژی مختص به خود را دارد .

فردی که در یک نهاد مشغول به کار می شود بصورت ناخودآگاه در یکی از این دو دسته قرار می گیرد:

  1. سخنرانی در جلسات یا همایش ها در رابطه با استراتژی هاس سازمان
  2. دفاع از استراتژی های سازمان در برابر نقد ها و اختلاف نظرها

پس سوال مهمی که در ابتدا باید به درستی پاسخ داده شود معرفی استراتژی  است .

به راستی استراتژی چیست ؟شما چگونه آن را تعریف می کنید؟

این کلمه به عبارتی یکی از پرچالش ترین کلمه هاست . از این نظر پر چالش خوانده می شود که برداشت های متعددی از آن می شود. با نگاهی به گذشته و مطالعه نظر اندیشمندان و صاحب نظران می توان به یک تفکر اندیشمندانه دست یافت .

باهم تنی چند از این نظریه ها را بررسی خواهیم کرد :

استراتژی چیست ؟شما چگونه آن را تعریف می کنید؟

استراتژی چیست ؟شما چگونه آن را تعریف می کنید؟

به عنوان مثال جک ولش مدیر افسانه ای جنرال الکتریک بیان می کند که :

«استراتژی یعنی من تصمیم های شفاف و دقیق در مورد نحوه ی رقابت با دیگران بگیرم.»

یا به عنوان موردی دیگر مایکل پورتر بیان می کند :

«استراتژی یعنی کاری که دیگران انجام می دهند را با منابع کمتر انجام دهیم. و کارهایی انجام دهیم که هیچ کس غیر ما انجام نمی دهد»

مینتزبرگ بر این باور است که :

«وقتی مجموعه ی تصمیم هایمان دیده می شود بتوان الگوی خاصی را در آنها مشاهده کرد.»

آلفرد چندلر از اساتید دانشگاه هاروارد بود . وی در زمینه تاریخ بازرگانی تدریس می کرد. ایشان استراتژی را اینگونه تعریف می کنند که :

«استراتژی عبارت است از تعیین آرمان ها و اهداف اساسی بلند مدت یک سازمان ، اتخاذ مسیرهای اقدام و تخصیص منابع ضروری برای محقق کردن این اهداف.»

همانطور که مشاهده کردید بسیاری از صاحب نظران به نظمی واحد در قالب یک چهارچوب تاکید می کنند.

حال می توانیم به تعریف مدیریت استراتژیک به فرم زیر بپردازیم…

                                               مدیریت استراتژیک چیست ؟

مجموعه تعاریف

مجموعه تعاریف

باتوجه به تعاریفی که از استراتژی از دیدگاه دانشمندان مختلف گفتیم مدیریت استراتژیک به صورت زیر تعریف می شود:

 

-به بیانی  از مدیریت استراتژیک  مفهومی گسترده تر و جامع تر از برنامه ریزی استراتژیک است.

-به عبارتی برنامه ریزی استراتژیک، زیر مجموعه ای از مدیریت استراتژیک محسوب می شود.

-استراتژی مجموعه ای از تصمیمات مدیریتی است که عملکرد بلند مدت یک شرکت راتعیین می کند.

 

به صورت کلی می توان گفت مدیریت استراتژیک یا مدیریت راهبردی یک آنالیز کلی و برجسته از سازمان است . تحلیل و بررسی های فوق شامل موارد زیر است که منجر به موفقیت می شود :

تحلیل و بررسی های صورت گرفته در مدیریت استراتژیک

تحلیل و بررسی های صورت گرفته در مدیریت استراتژیک

 

 

-ماموریت

-چشم انداز

-دارایی های سازمان

-توسعه ی برنامه ریزی های سازمان

 

اهداف

در واقع این رشته مدیریتی به بررسی مسائل و موضوعات سازمان به صورت جزیی می پردازد.به عبارتی فارغ التحصیلان و کارشناسان مدیریت به مدیران سازمان ها و نهاد ها کمک می کنند تا :

اهداف

اهداف

  • بهره وری افزایش یابد
  • تلاش در جهت ارتقای کیفیت کاری
  • ایجاد ارگان قانون مند

به بیانی افزایش بهره وری یکی از هدف های آرمانی هر سازمانی است . از جمله این موارد می توان به شیوه ی کار منابع انسانی ، نحوه ی بکار گیری این منابع و… اشاره کرد.

ارتقای کیفیت کاری نیز مزایای بسیاری را به دنبال دارد . مهمترین نتایج آن رضایت کارمندان در کار ، کاهش فشار عصبی ، امنیت و رضایت شغلی و از همه مهمتر ارامش شغلی را به همراه دارد.به جرات می توان گفت عامل مهم دیگری که در ارتقای کیفیت می تواند موثر باشد گفت و شنود با کارکنان و شنیدن پیشنهادات آنان در راستای پیشرفت اهداف سازمان است .

تلاش در جهت ساخت یک نهاد قانون مند نیز مزایای زیر را به دنبال خواهد داشت :

  • کاهش و به طور کلی از میان رفتن جریمه های قانونی
  • به شهرت رسیدن سازمان

    مزایای یک نهاد قانون مند

    مزایای یک نهاد قانون مند

  • محبوب شدن سازمان
  • بالا رفتن سطح اعتماد و اطمینان مردم

در واقع مسئولین نهادها و سازمان های مختلف باید همواره توجه داشته باشند که :

 

« قوانین برای آسایش و راحتی هرچه بیشتر منابع انسانی در سازمانهاست ، نه وسیله ای برای مچ گیری و آزار منابع انسانی !»

آینده شغلی

آینده شغلی این رشته نیز همانند سایر گرایش های رشته مدیریت به عوامل متعدد بسیاری وابسته است . مجموعه ی پیوسته ای از عوامل میتوانند در این قضیه دخیل باشند.

آینده شغلی

آینده شغلی

از طرفی میزان تخصص و دانش افراد تحصیل کرده در این گرایش خود مهمترررررین گزینه است . بی شک در هر گرایش و رشته ای زمینه رشد و بالندگی برای افراد متخصص وجود خواهد داشت . تلاش برای وارد شدن به بازار کار ممکن است گاهی سخت و گاهی طاقت فرسا اطلاق شود اما هرآینده درخشان و موفقیتی به آسانی به دست نمی آید….

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *