لباس جنیفر لوپز برای جوایز گرمی در سال 2000 به ابداع جستجوی تصویر گوگل کمک کرد.

نوشته شده توسط لیا دولان، CNN

جستجو در آرشیو تاریخ فرهنگ پاپ، “به یاد داشته باشید کی؟” مجموعه‌ای به سبک CNN است که نگاهی نوستالژیک به لباس‌های سلبریتی‌هایی که دوران آن‌ها را تعریف کرده‌اند، ارائه می‌کند.

بیش از دو دهه پیش، جنیفر لوپز با پوشیدن لباسی که به قدری چشمگیر بود، اینترنت را برای همیشه تغییر داد که مهندسان را برای ساخت جستجوی تصویر گوگل الهام بخشید.

جی لو با لباس سبز نمادین هفته مد را تعطیل کرد

در مراسم جوایز گرمی سال 2000 بود که لباس ورساچه با رنگ سبز و آبی زمردی لوپز به یکی از ماندگارترین لباس‌های تاریخ مد تبدیل شد.

یقه ی لباس مجلسی که به طرز شگفت انگیزی کوتاه شده بود، از روی ناف لوپز فرو رفت و یک شکاف مرکزی آشکار داشت. هر قدم به جلو، یک آبشار چشمگیر از پارچه ابریشمی پشت سر او فرستاده می شد و تماشاگران در مورد یکپارچگی ساختاری لباس حدس می زدند.

لوپز سال‌ها بعد در بیستمین سالگرد پوشیدن آن به ووگ گفت: “حدس می‌زنم این لباس به اندازه کافی تحریک‌کننده بود، تا مردم را واقعاً علاقه مند کند.” هیچ چی. همه اینها با نوار ضبط شده است.”

برش تیتراژ این لباس در این مراسم و همچنین آنلاین سر و صدای زیادی به پا کرد.

برش تیتراژ این لباس در این مراسم و همچنین آنلاین سر و صدای زیادی به پا کرد. اعتبار: کربی لی/WireImage/Getty Images

به گفته اریک اشمیت، مدیر عامل سابق و رئیس اجرایی گوگل، این درخواست در آن زمان به بیشترین جستجو در گوگل تبدیل شد. او در سال 2015 برای Project Syndicate، یک نشریه تفسیری، نوشت: «مردم چیزی بیش از پیامک می‌خواستند. اما ما هیچ راه مطمئنی نداشتیم که کاربران دقیقاً همان چیزی را که می‌خواستند به دست آوریم: JLo آن لباس را بپوشد. جستجوی تصویر Google متولد شد».

در روزهای قبل از جستجوی تصویر گوگل، هر صفحه نتایجی کاملاً از پیوندهای وب سایت و متن تشکیل می شد. لباس رسوایی ورساچه – یک لحظه فرهنگ پاپ که برای درک آن باید دیده می شد – حفره ای را در پیشنهاد موتور جستجو آشکار کرد. این ابزار در جولای 2001 راه اندازی شد.

Donatella Versace: A Fashion icon Ft. لیدی گاگا

این لباس نمادین یکی از سه لباسی بود که قبل از مراسم جوایز توسط استایلیست وقت لوپز آندریا لیبرمن به لوپز پیشنهاد شد. و اگرچه لباس سبز مترادف با لوپز شده است، اما او اولین سلبریتی نبود که آن را پوشید. این لباس ابتدا توسط خود طراح آن دوناتلا ورساچه برای مراسم مت گالا در سال 1999 پوشیده شد، این لباس بعداً توسط جینجر اسپایس گری هالیول به جوایز موسیقی NRJ در سال 2000، درست یک ماه قبل از لوپز پوشیده شد. اما هیچ‌کدام از این مراسم‌ها مانند زمانی که در مراسم گرمی پوشیده شد، سر و صدا ایجاد نکردند.

A-lister برای بیستمین سالگرد لحظه گرمی یک نسخه بازسازی شده را پوشید.

A-lister برای بیستمین سالگرد لحظه گرمی یک نسخه بازسازی شده را پوشید. اعتبار: ویتوریو زونینو سلتو/گتی ایماژ

به مناسبت بیستمین سالگرد آن لحظه، ورساچه یک نسخه بازسازی‌شده از لباس افسانه‌ای را برای پایان نمایش بهار و تابستان 2020 خود در هفته مد میلان به باند فرود فرستاد – و بار دیگر از لوپز کمک گرفت تا این لباس را زنده کند. هنگامی که جمعیت لباس بازسازی شده را دیدند (اکنون بدون آستین با برش های پوستی بیشتر در قسمت باسن و تزئین شده با پولک های پولک)، از جای خود بلند شدند و کف زدند. لوپز پس از نمایش گفت: “این شگفت انگیز بود، قدرت یک لحظه در زمان، قدرت مد.”

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما