رهبران جهان به رهبر سابق شوروی ادای احترام می کنند

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

رهبران جهان به سرعت از میخائیل گورباچف، رهبر شوروی که بر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نظارت داشت و پرده آهنین را برداشته بود، ادای احترام کردند و نقطه عطفی در تاریخ جهان رقم زد. گورباچف ​​روز سه شنبه در سن 91 سالگی در بیمارستانی در مسکو درگذشت.

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و برای بسیاری، مردی که دموکراسی را به چندین کشور اروپایی تحت حاکمیت کمونیستی بازگرداند، روز چهارشنبه به عنوان رهبری که جهان را تغییر داد و برای مدتی به صلح در میان ابرقدرت‌ها امیدوار بود، سوگوار شد.

مراسم تشییع جنازه گورباچف ​​روز شنبه در تالار ستون‌های مسکو برگزار می‌شود که از لحاظ تاریخی برای مراسم تشییع جنازه مقامات بلندپایه از جمله جوزف استالین در سال 1953 استفاده می‌شد.

در اینجا برخی از واکنش ها به مرگ او از سراسر جهان است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه گفت گورباچف ​​”تأثیر بزرگی” بر تاریخ جهان گذاشت.

پوتین در بیانیه ای از کرملین گفت: «میخائیل گورباچف ​​یک سیاستمدار و دولتمرد بود که تأثیر زیادی بر روند تاریخ جهان داشت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل

گوترش در بیانیه‌ای از گورباچف ​​به‌عنوان «دولت‌مردی بی‌نظیر که مسیر تاریخ را تغییر داد» تمجید کرد و «بیش از هر فرد دیگری برای پایان صلح‌آمیز جنگ سرد تلاش کرد».

در این بیانیه که در توییتر منتشر شد، آمده است که جهان “یک رهبر قدرتمند جهانی، یک مدافع متعهد چندجانبه و خستگی ناپذیر برای صلح” را از دست داده است.


امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

ماکرون گورباچف ​​را به عنوان “مرد صلح” ستود و “درگذشت میخائیل گورباچف ​​را تسلیت گفت، مرد صلح طلبی که انتخاب هایش راه آزادی را برای روس ها باز کرد. تعهد او به صلح در اروپا تاریخ مشترک ما را تغییر داد”.


جو بایدن رئیس جمهور آمریکا

بایدن از گورباچف ​​به عنوان یک “رهبر نادر” که جهان را به مکانی امن تر تبدیل کرده است، ستایش کرد.

بایدن در بیانیه‌ای با اشاره به اصلاحات دموکراتیک گورباچف ​​گفت: «اینها اعمال یک رهبر کمیاب بود – فردی با تخیل برای دیدن آینده‌ای متفاوت و شجاعت به خطر انداختن تمام حرفه‌اش برای رسیدن به آن». نتیجه جهانی امن تر و آزادی بیشتر برای میلیون ها نفر بود.»

بایدن افزود: «میخائیل گورباچف ​​مردی با بینش قابل توجه بود.

اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا

رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، گورباچف ​​را به عنوان “رهبری مورد اعتماد و مورد احترام” که “راه را برای اروپای آزاد باز کرد” ستایش کرد.

او در توییتر نوشت: «نقش حیاتی» او در سرنگونی پرده آهنین، که نمادی از تقسیم جهان به بلوک‌های کمونیستی و سرمایه‌داری بود، و پایان دادن به جنگ سرد، میراثی به جا گذاشت که «ما فراموش نخواهیم کرد».


اولاف شولز، صدراعظم آلمان

شولتز در ادای احترام خود به رهبر شوروی سابق، از نقش گورباچف ​​در اتحاد مجدد آلمان قدردانی کرد.

ما فراموش نخواهیم کرد که پرسترویکا این امکان را برای روسیه فراهم کرده بود که بتواند برای ایجاد یک دموکراسی تلاش کند، دموکراسی و آزادی در اروپا امکان پذیر است، آلمان می تواند متحد شود، پرده آهنین ناپدید شده است. شولز در بیانیه ای گفت.

او در زمانی درگذشت که نه تنها دموکراسی در روسیه شکست خورده است، بلکه زمانی که روسیه و پوتین، رئیس جمهور روسیه گورهای جدیدی در اروپا حفر کردند و جنگی وحشتناک را علیه همسایه، اوکراین، آغاز کردند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا

بوریس جانسون، نخست وزیر مستعفی، گفت که او “همیشه شجاعت و صداقت” را که گورباچف ​​برای به پایان رساندن جنگ سرد به پایان صلح آمیز نشان داد، تحسین می کند.

وی با اشاره به تهاجم مسکو به همسایه شوروی سابق خود در یک پست توئیتری گفت: در زمان تجاوزات پوتین در اوکراین، تعهد خستگی ناپذیر او به باز کردن جامعه شوروی نمونه ای برای همه ما باقی مانده است.


فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن

کیشیدا به نقش مهم گورباچف ​​در کاهش تسلیحات هسته ای در اختیار اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده اشاره کرد و گفت که او “دستاوردهای بزرگ” داشته است.

“آقای. گورباچف ​​که دارای دیدگاه استراتژیک و اجرای قاطع بود، نقش بسیار مهمی ایفا کرد.

الکسی ناوالنی

الکسی ناوالنی، منتقد زندانی کرملین، گورباچف ​​را به خاطر کناره گیری “مسالم آمیز” از قدرت تحسین کرد.

ناوالنی در توییتر خود نوشت: “او به طور مسالمت آمیز و داوطلبانه با احترام به اراده رای دهندگان خود کنار رفت. این به تنهایی یک شاهکار بزرگ با معیارهای اتحاد جماهیر شوروی سابق است.”


ناوالنی گفت که گورباچف ​​”یکی از معدود افرادی بود که از قدرت و فرصت ها برای منافع شخصی و غنی سازی استفاده نکرد”.

این مخالف روسی همچنین افزود که در دوره گورباچف ​​بود که «آخرین زندانیان سیاسی در اتحاد جماهیر شوروی آزاد شدند».

(FRANCE 24 با AFP، AP و رویترز)

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما